Ross Brawn: Laudovi a Wolffovi se nedalo věřit
Bývalý šéf Mercedesu prozradil důvody svého odchodu.
Ross Brawn a Adam Parr vydávají knihu Total Competition, která má být hlavně jakousi učebnicí strategického myšlení a jako příklady používá konkrétní situace a události, které Ross Brawn zažil během své dlouhé kariéry v F1. Zajímavá je například část, kde popisuje důvody svého odchodu z pozice šéfa týmu Mercedes na konci sezóny 2013, jen pár měsíců předtím, než začala éra dominance tohoto týmu. Důvodem byly špatné vztahy s Totem Wolffem a Nikim Laudou, které do týmu přivedl Mercedes a se kterými se měl Brawn dělit o kompetence.
"V Mercedesu jsem měl pracovat s lidmi, kterým jsem nemohl důvěřovat," prozradil Brawn. "Nikdy jsem nevěděl, o co se právě pokoušejí. Například Niki mi mohl říct jednu věc a pak jsem mohl slyšet, že (někomu jinému) řekl něco jiného. Takže jsem si měl poradit s lidmi, u kterých jsem neměl pocit, že jim mohu bezvýhradně důvěřovat. Lidmi v týmu, kteří mě zrazovali už svým přístupem. Poté, na začátku roku 2013, jsem se dozvěděl o smlouvě s Paddym Lowem, a že již byla podepsána ve Stuttgartu. Když jsem se na to zeptal Tota a Nikiho, házeli to jeden na druhého. Setkal jsem se s nimi a chtěl jsem si to vyjasnit a oni na sebe vzájemně ukazovali prsty… „
Jinde se píše: "Když jsem těmto lidem nemohl věřit, nebyla možnost pokračovat, pokud jsem tedy nechtěl jít do války a zbavit se jich. Nemohl jsem být s nimi v týmu, když jsem jim nemohl věřit. Nikdy jsem nebyl v takové situaci (v níž by musel někoho vystrnadit z vedení týmu) a asi jsem ani celým projektem nebyl tak nadšený, abych se chtěl pustit do něčeho takového."
Brawn se také diví, že Mercedes udělal z Wolffa a Laudy spoluvlastníky týmu, který předtím koupil od něj a Nicka Frye.
"Myslím, že situaci komplikoval také fakt, že Toto a Niki se stali spolumajiteli týmu, což považuji za zajímavé rozhodnutí Mercedesu. Nikdy jsem ho nepochopil. Chtěli, aby bylo vedení oddané týmu a možná si mysleli, že díky tomu budou mít u zbytku týmu větší respekt."
Zajímavá je i část, v níž se zmiňuje rok 2005, kdy byl Brawn technickým ředitelem a hlavním stratégem Ferrari a týmu šéfoval Jean Todt, současný prezident FIA. Teprve v tomto roce se Brawn dozvěděl, že Ferrari stále má právo vetovat nová pravidla, které mu zůstalo ještě z období soupeření s anglickými týmy v 80. letech. Todt se rozhodl tuto silnou zbraň nepoužít, když soupeři Ferrari zásobování pneumatikami Michelin přesvědčili FIA, aby po sezóně 2004 zakázala výměnu pneumatik během zastávek v boxech. Ferrari, jediný silný tým Bridgestone, to ale přesto bralo jako snahu dostat ho nespravedlivě na kolena po absolutně dominantní sezóně 2004. To má být důvodem, proč během víkendu VC USA 2005 v Indianapolisu nesouhlasilo s jakýmkoli kompromisem ohledně pneumatik a raději závod absolvovalo samo pouze s křovím tvořeným vozy Jordanu a Minardi.
"Tehdy jsme se cítili být velmi poškozeni změnou pravidel týkajících se pneumatik. Měli jsme pocit, že jsme utlačováni, takže když ti, kteří prosazovali jednu sadu pneumatik na jeden závod, měli se svými pneumatikami problém, nenašlo se v nás moc soucitu."
"V Mercedesu jsem měl pracovat s lidmi, kterým jsem nemohl důvěřovat," prozradil Brawn. "Nikdy jsem nevěděl, o co se právě pokoušejí. Například Niki mi mohl říct jednu věc a pak jsem mohl slyšet, že (někomu jinému) řekl něco jiného. Takže jsem si měl poradit s lidmi, u kterých jsem neměl pocit, že jim mohu bezvýhradně důvěřovat. Lidmi v týmu, kteří mě zrazovali už svým přístupem. Poté, na začátku roku 2013, jsem se dozvěděl o smlouvě s Paddym Lowem, a že již byla podepsána ve Stuttgartu. Když jsem se na to zeptal Tota a Nikiho, házeli to jeden na druhého. Setkal jsem se s nimi a chtěl jsem si to vyjasnit a oni na sebe vzájemně ukazovali prsty… „
Jinde se píše: "Když jsem těmto lidem nemohl věřit, nebyla možnost pokračovat, pokud jsem tedy nechtěl jít do války a zbavit se jich. Nemohl jsem být s nimi v týmu, když jsem jim nemohl věřit. Nikdy jsem nebyl v takové situaci (v níž by musel někoho vystrnadit z vedení týmu) a asi jsem ani celým projektem nebyl tak nadšený, abych se chtěl pustit do něčeho takového."
Brawn se také diví, že Mercedes udělal z Wolffa a Laudy spoluvlastníky týmu, který předtím koupil od něj a Nicka Frye.
"Myslím, že situaci komplikoval také fakt, že Toto a Niki se stali spolumajiteli týmu, což považuji za zajímavé rozhodnutí Mercedesu. Nikdy jsem ho nepochopil. Chtěli, aby bylo vedení oddané týmu a možná si mysleli, že díky tomu budou mít u zbytku týmu větší respekt."
Zajímavá je i část, v níž se zmiňuje rok 2005, kdy byl Brawn technickým ředitelem a hlavním stratégem Ferrari a týmu šéfoval Jean Todt, současný prezident FIA. Teprve v tomto roce se Brawn dozvěděl, že Ferrari stále má právo vetovat nová pravidla, které mu zůstalo ještě z období soupeření s anglickými týmy v 80. letech. Todt se rozhodl tuto silnou zbraň nepoužít, když soupeři Ferrari zásobování pneumatikami Michelin přesvědčili FIA, aby po sezóně 2004 zakázala výměnu pneumatik během zastávek v boxech. Ferrari, jediný silný tým Bridgestone, to ale přesto bralo jako snahu dostat ho nespravedlivě na kolena po absolutně dominantní sezóně 2004. To má být důvodem, proč během víkendu VC USA 2005 v Indianapolisu nesouhlasilo s jakýmkoli kompromisem ohledně pneumatik a raději závod absolvovalo samo pouze s křovím tvořeným vozy Jordanu a Minardi.
"Tehdy jsme se cítili být velmi poškozeni změnou pravidel týkajících se pneumatik. Měli jsme pocit, že jsme utlačováni, takže když ti, kteří prosazovali jednu sadu pneumatik na jeden závod, měli se svými pneumatikami problém, nenašlo se v nás moc soucitu."