Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Chceme F1 na baterky?

Chceme F1 na baterky?

Moderní technologie možná nejsou správnou cestou.

Jak by vypadala technická pravidla F1, kdyby je psal Ross Brawn, jak již mnozí insideři F1 navrhovali? Nejspíš by v nich nebyly hybridní motory. Ty jsou sice moderní a automobilky chtějí investovat do jejich vývoje, jenže tato cesta by logicky měla časem vést k monopostům poháněným elektromotory. Pokud to F1 nechce, možná by měla od roku 2021 raději začít opět používat jednoduché spalovací motory.

"F1 by se měla pořádně zamyslet, kterou cestou chce jít se svými motory," řekl Brawn v rozhovoru pro AUTO, magazín FIA. "V uplynulých letech jsme se propojili se silničními automobily, jenže revoluce pokračuje a o 5 až 10 let budou tyto vozy jiné než dnes. Chceme být technologickým divem, ale možná nastal čas oddělit se o silničních vozů. Pokud ne, logika říká, že bychom zanedlouho měli přejít na elektromotory, nebo palivové články.

Už existuje Formule E, ta je na tomhle postavena. Ale pro mě F1 není pouze výkladní skříní technologií, je to velký cirkus a je třeba na něj myslet jako na celek. Možná si jednou řekneme: "Měli jsme tento technologický zázrak, ale nyní uděláme krok zpět, protože od motoru F1 chceme něco jiného a měl by obsahovat pouze některé z technologií používaných na cestách.“

Musíme si sednout s automobilkami, týmy a dalšími zúčastněnými stranami a rozhodnout, co chceme mít po roce 2020. Možná budeme chtít totéž, co máme dnes, ale levnější a méně složité, protože nyní jsou motory příliš drahé. Současné motory jsou v některých ohledech technologickým divem a dokázaly obnovit zájem automobilek, ale pokud se začneme budoucností po roce 2020 zabývat nyní, nikdo se pak nebude cítit znevýhodněný. Navržení zcela nového motoru trvá dva roky, takže už na konci příštího roku by F1 měla vědět, jaký typ motoru chce používat.
"

Alejandro Agag, šéf Formule E, nedávno série využívající spalovací motory přirovnal k dostihům. Sice už nikdo nejezdí do práce na koni, ale sport zůstal.

A kdo je před sezónou 2017 Brawnovým favoritem? Asi nikoho nepřekvapí, že je to tým Mercedesu, který pomáhal budovat. Nejenže je silný a stále má nejlepší pohonnou jednotku, ale letos byl v tak dobré pozici, že mohl začít nový vůz vyvíjet dříve než ostatní a nedělat kompromisy.

"Jakmile se Mercedes přesvědčil, jaké je jeho postavení, mohl všechny zdroje vrhnout do projektu pro sezónu 2017. Já bych to tak udělal a jistě i oni si řekli, že když letos se už mohou porazit pouze oni sami, bude lepší, když začnou všichni pracovat na novém voze. Nevím, kolik jiných týmů mohlo udělat totéž. Úspěch plodí úspěch. Mercedes bude příští rok silný i přesto, že bude více záležet na šasi (než na pohonné jednotce)."