Průvodce: 2. FIA GT Světový pohár
Vše o podniku v ulicích Macaa pořádaném ve dnech 17. - 20. listopadu.
V ulicích hongkongského Macaa se znovu utkají účastníci o druhý Světový pohár určený vozům GT3. Závod je součástí prestižního klání gétéček v ulicích asijského města, který je od roku 2008 součástí víkendu při příležitosti Velké ceny Macaa. V tomto článku se dozvíte potřebné informace, včetně možností sledování závodu přes internet.
Obsah s aktivními odkazy na kapitoly
1. Popis závodu
2.1. Historie Velké ceny Macaa
2.2. Závody GT v Macau a jejich vítězové
3. Představení okruhu
4. Časový rozvrh
5. Startovní listina
6.1. Pravidla
6.2. Výkonnostní srovnání vozů
7.1. Užitečné odkazy
7.2. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku
Pořadatelem závodu v ulicích Macaa je Associaçāo Geral de Automóvel de Macau (AAMC). Místní organizátor AAMC spolupracuje od loňska s Mezinárodní automobilovou federací, která zde zajišťuje boj o FIA GT Světový pohár. Svůj díl účasti na závodě GT má i Ratelova SRO.
Podnik má mezinárodní charakter, specialitou je omezení účasti pro pozvané zájemce. Všichni účastníci soupeří v krátkých závodech o triumf v hlavním prestižním klání, vybraní reprezentanti zastupující výrobce navíc o vrcholnou trofej.
Využití pestré palety vozů třídy GT3 vyrovnává systém výkonnostního srovnání vozidel (BoP). Jednotným dodavatelem pneumatik se letos stalo Pirelli.
Místem závodu je 6 115 metrů dlouhý okruh s 19 zatáčkami vinoucí se uličkami asijského městečka. Jeho podrobný popis naleznete ve třetí kapitole.
Vítěz loňského závodu Maro Engel
Foto: CGPM
2.1. Historie Velké ceny Macaa
Tradice závodu v ulicích asijského Macaa čítá již více než šest desítek uskutečněných podniků. Přitom na počátku bylo setkání tří nadšenců u kávy jednoho jarního odpoledne v kavárně hotelu Riviéra. Původní nápad Fernanda Maceda Pinta, Carlose Huberta Silvy a João Pirese Antase spočíval v uspořádání motorizovaného honu za pokladem. Ve městě s dvěma sty tisíci obyvatel jezdily v té době necelé tři stovky osobních automobilů, přesto byl motorsport lákadlem pro zdejší mládež.
Jelikož neměli dostatek zkušeností s uspořádáním podobného podniku, oslovili automobilový klub v nedalekém Hong Kongu. Jeho činovník Paul du Toit přesvědčil trojici k uspořádání skutečného závodu. Zaujal jej tvar okruhu připomínající legendární Monako, takže jej považoval za vhodné místo pro uspořádání Velké ceny.
Po představení médiím 17. července 1954 se přípravy podniku rozeběhly na plné obrátky. Zatímco nebyl znám přesný termín říjnového závodu, o okruhu měl tým doplněný o kapitána Julia Augusto da Cruze a právníka Antonio Nolasca da Silvy jasno. Během měsíce se po zahájení přihlašování 15. srpna našlo 25 zájemců (z toho 14 z Macaa) o sobotní jízdy pravidelnosti a 24 účastníků (pouze tři domácí) pro nedělní první Velkou cenu.
Nakonec v neděli 31. října 1954 na startu prvního čtyři hodiny trvajícího závodu stálo celkem patnáct cestovních a sportovních vozů, jenž přestály bez úhony tréninky. Před dvaceti tisíci diváky se po 51 kolech radoval z historicky prvního vítězství Portugalec Eduardo de Carvalho s vozem Triumph TR2. Nejrychlejší kolo s časem 4:12 docílil Gordon Bell s morganem na okruhu s povrchem z dlažebních kostek anebo štěrku.
Úspěch prvního závodu vyústil v postupné zlepšování povrchu okruhu asfaltem, takže výkony dosahované prozatím amatérskými piloty byly výrazně zlepšovány. Již ve třetím ročníku Douglas Steane s Mercedesem 300 SL urazil 77 kol a o rok později se stejným vozem Arthur Pateman stanovil časem 3:25.50 nový rekord okruhu.
V roce 1958 byla dráha zkrácena z původních 6 276 metrů (zkrácení u vlásenky Melco Hairpin) na současných 6 115 metrů. Také došlo k omezení závodu na 60 kol. Pátý ročník zaujal také nejvyšší účastí 31 zájemců na okruhu s průběžně vylepšovaným zázemím a rostoucí popularitou.
Navzdory nepatrně kratšímu okruhu se na překonání rekordu čekalo do roku 1959. Ron Hardwick v Jaguaru XK SS nepatrně posunul laťku výše na 3:24.10. Bohužel se rok 1959 zapsal černým písmem, když došlo ke zřícení přetíženého mostu, zranění 21 diváků a předčasnému ukončení závodu.
V roce 1960 se závod dostal do mezinárodního kalendáře a byl uspořádán dle pravidel FIA pro cestovní a sportovní a vozy. Zároveň došlo k dalšímu snížení času potřebného ke zdolání jednoho okruhu s hodnotou 3:17.20 (Grant Wolfkill, Porsche Spyder).
V šedesátých letech následoval bouřlivý rozvoj s několika milníky. V roce 1962 jím byl první triumf monopostu (Lotus 22 Ford FJ) pilotovaného Filipíncem Arsenio Laurelem (nejrychlejší kolo: 3:10.1), který se o rok později stal prvním pilotem s dvěma výhrami. Narušil dosavadní nadvládu sportovních vozů, jenž na předních příčkách vystřídaly formule.
Po období, kdy se v Macau utkávali amatérští závodníci, přichází v roce 1966 triumf Maura Bianchiho. Italský profesionál zároveň prolomil hranici tří minut (2:59.80) a zlepšil rekord z roku 1964 (Albert Poon, 3:05.40).
Od roku 1967 vzhlížejí k uličkám Macaa také příznivci jedné stopy. Zároveň si okruh vyžádal první oběť, když po havárii uhořel dvojnásobný vítěz Arsenio Laurel. O rok později byla Velká cena zkrácena na 45 kol.
V roce 1972 představený Guia Race se stal živnou půdou pro cestovní automobily. Vyvrcholením se v roce 2005 stalo zařazení do kalendáře světového mistrovství těchto vozů (FIA WTCC). Ulice Macaa sloužily až do roku 2014 jako kulisy rozhodujících soubojů o titul v této sérii.
V sedmdesátých letech se triumfy ve Velké ceně Macaa mohli pyšnit budoucí piloti královské F1, mj. David Purley, Alan Jones, Keke Rosberg anebo dvojnásobný vítěz Ricardo Patrese. I když hlavní roli monopostů převzala po Formuli Pacifik v roce 1983 nástupnická F3, na prestiži vítězství v uličkách asijského města neubralo.
Výčet pilotů F1 čítá od té doby i řadu mistrů v královské disciplíně motorsportu, Ayrtona Sennu anebo Michaela Schumachera. Svůj talent zde prokázali pódiovým umístěním Damon Hill, Jacques Villeneuve anebo Jenson Button.
2.2. Závody GT v Macau a jejich vítězové
Novodobá tradice klání gétéček v uličkách Macaa sahá do roku 2008. Obvyklé tři desítky soutěžících tvořily v popředí vozy GT3 doplněné kategorií GT4 a pohárovými vozy.
Od roku 2015 se součástí prestižního závodu stalo klání o Světový pohár pod hlavičkou FIA. Jednalo se o náhradu za ukončení dlouholeté spolupráce pořadatelů z SRO s Mezinárodní automobilovou federací při pořádání vrcholných GT šampionátů koncem roku 2013. Zároveň byla omezena účast pouze na automobily dle pravidel třídy GT3, což se projevilo poklesem na necelé dva tucty účastníků.
Jména vítězů od roku 2008 naleznete v následující tabulce. Přestože v roce 2015 mohl být vzhledem k sčítání dvou nejvýše umístěných vozů značky vítězem Světového poháru i jiný výrobce než s pilotem ve vítězném voze, trofej získal Mercedes.
Rok | Jméno | Vůz | Tým |
2015 | Maro Engel | Mercedes SLS | AMG Driving Academy |
2014 | Maro Engel | Mercedes SLS | AMG Driving Academy |
2013 | Edoardo Mortara | Audi R8 LMS | Audi Race Experience |
2012 | Edoardo Mortara | Audi R8 LMS | Audi R8 LMS Cup |
2011 | Edoardo Mortara | Audi R8 LMS | Audi Sport Customer China |
2010 | Keita Sawa | Lamborghini Gallardo | SPS Motorsport |
2009 | Keita Sawa | Lamborghini Gallardo | SPS Racing Team |
2008 | Daryl O´Young | Porsche 997 GT3 Cup | Team Jebsen |
Městský okruh Guia proplétající se Macaem měří již od roku 1958 stále 6,115 kilometru. Jedinou změnou od té doby bylo posunutí startu z rovinky před zatáčkou Mandarin Bend před Reservoir Bend.
Pro úvodní část okruhu je charakteristický minimální výškový rozdíl a dvojice dlouhých rovinek. Před zraky diváků z nedalekých tribun míří piloti do levého záhybu Reservoir Bend.
Na následující rovince si piloti mohou užít nejširší místo na dráze se 14 metry šířky, jenž míří k pravému záhybu u hotelu Mandarín. K této části dráhy vysvětluje loňský vítěz Maro Engel: „Nejnáročnější zatáčkou je Mandarin. Jedete 250 km/h a zeď na výjezdu je velmi blízko, takže potřebujete odvahu.“ Na následující rovince vozy dosahují maximální rychlosti okolo 280 km/h.
Pravoúhlá pravá zatáčka pak představuje vjezd do dramaticky odlišné části okruhu. Podle hotelu, okolo nějž se stáčí, dostala jméno Lisboa. Vozy míří k nedaleké pravé zatáčce San Francisco, jenž je pojmenována podle jednoho ze sedmi kopců v Macau.
Mírně klikatící se stoupání zavede jezdce k levému oblouku, po němž vzápětí následuje prudké stočení dráhy vpravo. Pojmenování Maternity odkazuje na dřívější poslání nedaleké budovy. Místo porodnice zde nyní naleznete univerzitu.
Desátá zatáčka představuje změnu, neboť zde jezdci zamíří doleva. Po prudkém zahnutí následuje kličkování skrz Solitude Esses, zpočátku v pokračujícím stoupání a rychlostí kolísající mezi 110 - 150 km/h. Za levou Faraway Hill následuje mírné zhoupnutí s nájezdem do mírnější pravé zatáčky Moorish Hill. Již tak úzkou silnici svírají nedaleká svodidla lemující celý okruh.
Po levém oblouku se dráha prudce stáčí doleva do zatáčky pojmenované po dalším z tamních kopců, jenž nese jméno portugalské královny z 19. století – Donna Maria II. S pokračujícím klesáním následuje nejužší a nejzáludnější místo okruhu – vracečka Melco Hairpin s pouhými sedmi metry šířky.
Po snížení na rychlost běžného městského limitu již mohou jezdci v klesání znovu sešlápnout plyn a zamířit okolo Black Sands k pravoúhlé pravé Fischermen´s. Pro našince srozumitelnější pojmenování naznačuje skutečné jméno ulice, kterou naleznete na mapě jako Rua dos Pescadores.
Dráha protíná rezervoár vody a na jezdce čeká poslední zatáčka stručně pojmenovaná R. Důležité místo před následujícím delším rovnějším úsekem. Charakteristiku okruhu vystihuje první vítěz GT Cupu Daryl O´Young: „Pokud budete opatrní, pak nebudete dost rychlí. Ale pokud budete příliš smělí, havarujete.“
Zatáčka Meico Hairpin
Foto: CGPM
Časy uvedené v tabulce vychází z rozvrhu z 11. listopadu a jsou přizpůsobeny našemu časovému pásmu (odečet sedmihodinového rozdílu).
Přenos kvalifikace a závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele Zde.
Událost | Den | Čas | Vysílání FIA |
První volný trénink | Čtvrtek | 05,30 – 06,00 | - |
Druhý volný trénink | Pátek | 03,40 – 04,10 | - |
Kvalifikace | Pátek | 07,55 – 08,25 | 07,40 – 08,40 |
Závod 1 – 12 kol | Sobota | 05,10 – max. 06,10 | 04,55 – 06,25 |
Závod 2 – 18 kol | Neděle | 05,55 – max. 07,15 | 05,40 – 07,30 |
Závod končí po absolvování uvedeného počtu kol. Uvedený časový limit (60, respektive 75 minut) přichází na řadu v případě neujeté stanovené vzdálenosti (74,4 km, respektive 111,6 km).
V porovnání s první verzí představenou 7. října došlo v dalším vydání o více jak dva týdny později (25. října) k poklesu účastníků na dvacet tři. Pilotem neobsazený nissan týmu Spirit Z (č. 12) již v nové verzi nefiguroval. Tým Phoenix naopak jméno jezdce doplnil (č. 15, Műller).
Také byly opraveny údaje u vozů Porsche, kdy místo chybně uvedené verze 997 měli mít všichni účastníci novější typ 991. Poslední aktualizace vydaná 11. listopadu posléze zpřesnila označení verze týmu Modena (č. 68, 997).
Současná podoba startovní listiny může doznat změn, jenž budou popsány v dodatečných odstavcích začínajících datem a nápisem Aktualizace.
St.č. | Jezdec | Kat. | Tým | Výrobce |
1
|
M.Engel |
P
|
AMG Driving Academy | Mercedes |
2
|
R.Van der Zande |
Z
|
AMG Driving Academy | Mercedes |
5
|
M.Bortolotti |
P
|
FFF Racing | Lamborghini |
7
|
E.Mortara |
P
|
Team WRT | Audi |
8
|
L.Vanthoor |
P
|
Team WRT | Audi |
9
|
N.Catsburg |
G
|
Rowe | BMW M6 |
10
|
(HKG) A.Fong |
Z
|
(HKG) Team Absolute | Bentley |
11
|
C.Congfu |
Z
|
(HKG) Absolute Racing | Audi |
15
|
N.Műller |
Z
|
Phoenix Racing | Audi |
16
|
(HKG) M.Lee |
S
|
(HKG) Audi Hong Kong | Audi |
17
|
R.Capo |
S
|
Modena Engineering | BMW Z4 |
22
|
(TWN) K.H.Kuo |
B
|
(TWN) D2 Racing Team | Mercedes |
28
|
F.Plentz |
S
|
HCB Rutronik | Audi |
29
|
T.Tulpe |
S
|
HCB Rutronik | Audi |
50
|
P.Lathouras |
S
|
Spirit of Race | Ferrari |
55
|
A.Couto |
Z
|
FFF Racing | Lamborghini |
68
|
J.Shen |
B
|
Modena Motorsports | Porsche (997) |
88
|
R.Lyons |
Z
|
(HKG) Craft Bamboo | Porsche |
89
|
H.Yoshimoto |
Z
|
Hub Auto Racing | Ferrari |
98
|
(HKG) C.Y.P.Ma |
B
|
GruppeM Racing | Porsche |
99
|
(HKG) D.O´Young |
Z
|
(HKG) Craft Bamboo | Porsche |
911
|
E.Bamber |
P
|
Manthey Racing | Porsche |
912
|
K.Estre |
P
|
Manthey Racing | Porsche |
Doplňující informace k tabulce
Písmeno v kolonce Kat. (kategorie) označuje stupeň licence dle dosažených úspěchů pilota: platinový (P), zlatý (Z), stříbrný (S), bronzový (B). Bližší informace o rozdělení jezdců dle výkonnosti naleznete v tomto článku Zde.
V případě použité techniky jsou nasazeny od uvedených značek následující modely: Audi R8 LMS (druhá generace), Bentley Continental GT3, BMW Z4 GT3 (č. 17), BMW F13 M6 GT3 (č. 9), Ferrari 488 GT3, Mercedes-AMG GT3 a Porsche 911 GT3 R (991 s výjimkou 997 u č. 68).
Je-li jméno výrobce zvýrazněno tučným písmem, jedná se o vůz, jenž může bodovat v hodnocení určeném pro oficiálně přihlášené značky. Každý výrobce si mohl vybrat maximálně dva zájemce (loni tři, dva nejlepší bodovali), ostatní se stejně jako oficiálně nepřihlášení výrobci (Bentley, BMW, Ferrari) zúčastní bez možnosti získat trofej pro tvůrce vozidla.
Předpisy tohoto závodu se většinou neodlišují od pravidel, s nimiž se účastníci gétéček setkávají v pravidelných šampionátech.
Zatímco pět sad hladkých pneumatik odpovídá běžným požadavkům, omezení na tři sady obutí na mokrou dráhu ano (obvykle bez omezení). Jestliže předehřívání pneumatik bývá povoleno, v tomto podniku je zakázáno (také případné ochlazování).
Omezení se vztahuje na chybující jezdce, jenž musí spoléhat pouze na schopnosti komisařů. V případě použití techniky při vyproštění budou při pokračování v závodě vyloučeni z klasifikace.
Závodní víkend začíná ve čtvrtek půlhodinovým volným tréninkem. Druhý ve stejné délce následuje o den později.
Téhož dne následuje půlhodinová kvalifikace stanovující pořadí na roštu sobotního závodu. Jelikož nástrahy městského okruhu představují riziko pro zdržení programu, dojde-li k zastavení kvalifikace méně jak čtyři minuty před koncem, nedochází k jejímu pokračování.
První závod s letmým startem končí po absolvování dvanácti kol, případně po vypršení hodinového časového limitu (dříve 45 minut). Dle dosaženého pořadí startují jezdci v nedělním rozhodujícím závodě. V případě problémů s druhým závodem mohou být výsledky sobotního klání dostačující pro určení vítězů trofejí.
Rozhodující závod se odehraje v neděli a je omezen ujetím 18 kol anebo vypršením 75 minutového časového limitu (loni 60 minut). Stejně jako v hodnocení jezdců se tentokráte držitelem Světového poháru stane nejvýše umístěná značka. Loni byly sečteny body dvou nejvýše umístěných zástupců výrobce.
Ani v jednom ze závodů není povinné zastavení v boxech, což bývá běžně součástí klání s podobnou délkou.
6.2. Výkonnostní srovnání vozů
Třída GT3 je založena na volnějším přístupu ke konstrukčním řešením a úpravám vozů. Pro dosažení vyrovnaných podmínek jsou následně výkonnostně srovnány. V současnosti platné údaje mohou být změněny nejpozději dvě hodiny před zahájením kvalifikačního závodu (loni před kvalifikací).
Základní technické parametry zúčastněných vozů jsou uvedeny v následující tabulce. Na vozy vybavené přeplňovanými pohonnými jednotkami (ze zúčastněných Bentley, BMW M6 a Ferrari) se vztahuje ještě druhá tabulka.
Vůz | Hmotnost (závaží) | Restriktor: počet/průměr |
Audi R8 LMS | 1 255 kg (+ 30 kg) | 2x/38 mm |
Bentley Continental GT3 | 1 310 kg (+ 10 kg) | 2x/38 mm |
BMW Z4 GT3 | 1 245 kg (+ 15 kg) | 1x/81 mm |
BMW M6 GT3 | 1 320 kg (+ 30 kg) | - |
Ferrari 488 GT3 | 1 270 kg (+ 10 kg) | - |
Mercedes AMG GT3 | 1 305 kg (+ 20 kg) | 2x/34,5 mm |
Porsche 911 GT3 R (997) | 1 220 kg (+ 20 kg) | 1x/65 mm |
Porsche 911 GT3 R (991) | 1 250 kg (+ 30 kg) | 2x/41,5 mm |
Maximální plnící tlaky přeplňovaných motorů
Otáčky motoru | Bentley | BMW M6 | Ferrari 488 |
4 000 ot/min
|
2,01 bar
|
1,79 bar
|
1,47 bar
|
4 500 ot/min
|
1,93 bar
|
1,82 bar
|
1,51 bar
|
5 000 ot/min
|
1,83 bar
|
1,91 bar
|
1,56 bar
|
5 500 ot/min
|
1,76 bar
|
1,96 bar
|
1,62 bar
|
6 000 ot/min
|
1,71 bar
|
1,87 bar
|
1,65 bar
|
6 500 ot/min
|
1,61 bar
|
1,72 bar
|
1,61 bar
|
7 000 ot/min
|
1,51 bar
|
1,59 bar
|
1,54 bar
|
7 250 ot/min
|
-
|
-
|
1,49 bar
|
7 500 ot/min
|
-
|
-
|
1,45 bar
|
Oficiální web 2. ročníku – FIA (Zde)
Naleznete zde přehled zpráv věnovaných závodu, startovní listinu anebo vyvážení výkonnosti. Pořadatelé nabízí možnost sledování hlavních částí víkendu přes internet.
Oficiální web závodu – Macau GP, souhrnný (Zde)
Své stránky mají i pořadatelé celého víkendu, jehož je závod součástí. Přehled zpráv, výsledků a startovních listin je zaměřen nejen na blížící se víkend, ale lze se dostat k informacím v archivu sahajícím do roku 2000. Přehled vítězů zúčastněných sérií pak nabízí pohled až na samotný začátek slavného podniku.
Přímý odkaz aktuálního 63. ročníku (Zde)
7.2. Odkazy na články věnované letošnímu ročníku
Obsah článku | Odkaz |
Seznámení s účastníky dle listiny ze 7. října | Zde |
Závod 1 | Zde |
Závod 2 | Zde |