Formule 1 ustupuje z Asie
Malajsie a Singapur neprodlouží své smlouvy.(aktualizováno)
Formule 1 v příštích letech přijde o dva závody na dálném východě. "Asijští tygři" usoudili, že organizovat závod F1 už pro ně není výhodné a čekají pouze na vypršení platnosti stávajících smluv.
V případě Malajsie je to oficiální. Nezájem o další jednání s Berniem Ecclestonem dnes oznámil malajský ministr cestovního ruchu a kultury, Nazri Abdul Aziz. Také prozradil závratnou částku, která je prý každý rok potřebná k zorganizování závodu. Zdá se být až přehnaně vysoká, ale na druhou stranu víme, že Ecclestone od mimoevropských okruhů žádá vyšší poplatky, než od tradičních okruhů v Evropě.
"Současná dohoda je na roky 2016 až 2018. Jakmile skončí její platnost, skončí i velká cena (F1)," řekl Aziz místním médiím. "Návštěvnost závodu klesá a nižší je i celkový zájem. Každoročně utrácíme RM 300 milionů ($97 miliónů; 2,466 mld. českých korun). Náklady na závod F1 se od prvního roku zdesetinásobily."
O hrozbě takového rozhodnutí malajské vlády jsme se poprvé doslechli minulý měsíc, když se mluvilo o nepoměru mezi závodem F1 a závodem MotoGP, který je levnější a v Malajsii se těší větší popularitě, přičemž v nižších kubaturách Moto2 a Moto3 závodí i malajští jezdci.
V případě Malajsie je to oficiální. Nezájem o další jednání s Berniem Ecclestonem dnes oznámil malajský ministr cestovního ruchu a kultury, Nazri Abdul Aziz. Také prozradil závratnou částku, která je prý každý rok potřebná k zorganizování závodu. Zdá se být až přehnaně vysoká, ale na druhou stranu víme, že Ecclestone od mimoevropských okruhů žádá vyšší poplatky, než od tradičních okruhů v Evropě.
"Současná dohoda je na roky 2016 až 2018. Jakmile skončí její platnost, skončí i velká cena (F1)," řekl Aziz místním médiím. "Návštěvnost závodu klesá a nižší je i celkový zájem. Každoročně utrácíme RM 300 milionů ($97 miliónů; 2,466 mld. českých korun). Náklady na závod F1 se od prvního roku zdesetinásobily."
O hrozbě takového rozhodnutí malajské vlády jsme se poprvé doslechli minulý měsíc, když se mluvilo o nepoměru mezi závodem F1 a závodem MotoGP, který je levnější a v Malajsii se těší větší popularitě, přičemž v nižších kubaturách Moto2 a Moto3 závodí i malajští jezdci.
Odchod Malajsie nebude vzhledem k dlouhodobě nízké návštěvnosti jejího závodu překvapením, ale o to více překvapila slova Bernieho Ecclestona, podle níž mu už dal košem i městský stát Singapur. Závod v ulicích Singapuru byl prvním a dlouho jediným závodem F1 pod umělým osvětlením a víkend F1 vždy provázely velké doprovodné akce, většinou koncerty známých zpěváků a kapel. Singapur ale prý už dosáhl svého a o dlouhodobou přítomnost v kalendáři nemá velký zájem, což Ecclestone zmínil v rámci delšího rozhovoru o budoucnosti F1.
"Může se stát, že Mercedes a Ferrari odejdou," cituje Ecclestona redaktor Auto Motor Und Sport. "Ale upřímně, pokud se závody zlepší, tak se toho nemusíme obávat. Vždy jsme počítali s tím, že automobilky odejdou. Mercedes odejde v den, kdy mu to bude vyhovovat. Už jsme to zažili, stačí si vzpomenout na Hondu, BMW a Toyotu. Odešly, když pro ně F1 už odvedla svou práci. Na vděčnost se tady nehraje.
S organizátory závodů je to stejné. Podívejte, co jsme udělali pro Singapur. Ano, závod stál Singapur hodně peněz, ale hodně peněz na něm i vydělal. Lidé znali Singapur pouze jako letiště, kde se přestupuje z jednoho letadla do druhého. Nyní ale dospěli k přesvědčení, že dosáhli svého cíle a závod už nechtějí."
Smlouva Singapuru vyprší příští rok, Ecclestone ale momentálně řeší problémy s třemi závody, které ještě nemají jisté místo v kalendáři příští sezóny.
"Děláme vše pro to, abychom Kanadu udrželi v kalendáři. Brazílie je na tom stejně, i když je to tam těžké. Co se týče Hockenheimu, nemůžeme dát Německu slevu, pokud to neuděláme i pro ostatní závody v Evropě."
Aktualizace: Bernie Ecclestone v jiném rozhovoru řekl, že Auto Motor Und Sport si jeho slova zábavně přizpůsobil. Jednání se Singapurem pokračují.
"Může se stát, že Mercedes a Ferrari odejdou," cituje Ecclestona redaktor Auto Motor Und Sport. "Ale upřímně, pokud se závody zlepší, tak se toho nemusíme obávat. Vždy jsme počítali s tím, že automobilky odejdou. Mercedes odejde v den, kdy mu to bude vyhovovat. Už jsme to zažili, stačí si vzpomenout na Hondu, BMW a Toyotu. Odešly, když pro ně F1 už odvedla svou práci. Na vděčnost se tady nehraje.
S organizátory závodů je to stejné. Podívejte, co jsme udělali pro Singapur. Ano, závod stál Singapur hodně peněz, ale hodně peněz na něm i vydělal. Lidé znali Singapur pouze jako letiště, kde se přestupuje z jednoho letadla do druhého. Nyní ale dospěli k přesvědčení, že dosáhli svého cíle a závod už nechtějí."
Smlouva Singapuru vyprší příští rok, Ecclestone ale momentálně řeší problémy s třemi závody, které ještě nemají jisté místo v kalendáři příští sezóny.
"Děláme vše pro to, abychom Kanadu udrželi v kalendáři. Brazílie je na tom stejně, i když je to tam těžké. Co se týče Hockenheimu, nemůžeme dát Německu slevu, pokud to neuděláme i pro ostatní závody v Evropě."
Aktualizace: Bernie Ecclestone v jiném rozhovoru řekl, že Auto Motor Und Sport si jeho slova zábavně přizpůsobil. Jednání se Singapurem pokračují.