Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Singapurský návrat dopadl nejlépe pro Hamiltona

Singapurský návrat dopadl nejlépe pro Hamiltona

VC Singapuru - 1. trénink

Mercedes v prvním tréninku ukázal, že by jeho řeči o šanci na zisk prvního vítězství v Singapuru nemusely být úplně plané. Nejrychlejším mužem tréninku se totiž stal Hamilton před Verstappenem a Leclercem. Stroll se postaral o červenou vlajku. Potíže řešili i Leclerc, Russell a Pérez.

Formule 1 se po tříleté pauze způsobené koronavirovou pandemií vrací do Singapuru. První víkendové jízdy odstartovaly na městském okruhu vedoucím kolem zátoky Marina Bay v 18:00 hodin místního času. Zatímco asfalt měl teplotu 38 stupňů, vzduch 29 stupňů.

První trénink ale neměl být zcela reprezentativní. Začínal totiž v době, kdy v Singapuru ještě svítilo slunce. V průběhu tréninku se sice stmívalo, i tak se ale nejednalo o zcela relevantní podmínky pro nedělní závod. Ten se pojede celý za tmy.

Singapurský úvodní trénink byl jedním z mála letošních prvních tréninků, v němž jsme viděli pouze závodní jezdce. Žádný z týmů totiž tentokrát nenasazoval žádného ze svých rezervních jezdců či juniorů. Vzhledem k tomu, že se F1 vrací do Singapuru po třech letech, se to dalo i pochopit.

Na první výjezdy do akce jsme nemuseli dlouho čekat. Po čtyřech minutách zůstávali v garáži už jen Albon a Russell. Leclerc si stěžoval na potíže s brzdami. Zajel tedy do boxů a tam se na jeho voze začalo pracovat.

Charles Leclerc měl komplikovaný vstup do víkendu. Foto: Ferrari



Po prvních deseti minutách figuroval na špici Verstappen s časem 1:45,466. Druhý byl Pérez a třetí Alonso, vítěz Velké ceny Singapuru z let 2008 a 2010. Po trati už tou dobou kroužili také Albon s Russellem. Na Leclercově voze se pracovalo a Monačan tak zůstával jediným pilotem, který neměl na kontě zajetý čas.

Russellova první kola na dráze byla divoká. Brit totiž vycestoval ven z trati a nosem svého vozu dokonce lehce ťuknul do bariéry. Zvládl se ale rozjet a pokračovat dále. Vzápětí ovšem zamířil do boxů, kde mechanici jeho auto zkontrolovali.

Piloti zatím podle očekávání jezdili buďto na střední nebo na tvrdé sadě pneumatik. Přezouvání na měkkou směs se očekávalo zhruba v polovině tréninku.

Norris si stěžoval na to, že jeho auto poskakuje. Na Leclercově voze se i v době, kdy měl první trénink za sebou 20 minut, pracovalo. To Russell už byl zpátky na trati.

36 minut před koncem už jezdil po okruhu i Leclerc. Dalo se tak očekávat, že Monačan brzy zajede svůj první čas. Na čele se stále nacházel s náskokem zhruba jedné sekundy Verstappen. Vpředu se stále pohyboval i Alonso, který byl druhý před Pérezem. Sainz byl čtvrtý, Hamilton šestý a Russell čtrnáctý. Zatímco první trojice ovšem zaznamenala své časy na střední sadě pneumatik, Sainz, Hamilton a Russell je zajeli na tvrdé směsi. Na tvrdých gumách jezdil také Leclerc.

Fernando Alonso se v úvodních minutách pohyboval hodně vysoko. Foto: Alpine



Leclercovo první zajeté kolo mělo hodnotu 1:47,623. Monačana zařadilo na 12. pozici. Už se začalo přezouvat na měkké pneumatiky. Jako první po nich sáhli Norris a Albon.

Sainz vyjádřil svou nespokojenost s vozem: "Je naprosto jasné, že musíme udělat změny v nastavení, kluci. Myslím tím ty změny, o kterých jsme mluvili," řekl do vysílačky.

Norris při svém prvním měřeném kole na měkké sadě chyboval v první zatáčce. Dobrý čas se mu proto zajet nepodařilo. Na měkké směsi jezdil už i Schumacher.

Russell musel řešit další technické potíže. Tentokrát mu v osmé a deváté zatáčce narůstal kroutící moment a musel se tak potýkat s neklidným autem. Inženýr mu doporučil uzavřít diferenciál, Russell však odvětil, že v tom problém nebude.

Ani Georgi Russellovi se během tréninku nevyhnuly potíže. Foto: Mercedes



Stroll se blýsknul druhým nejrychlejším časem. Stále více pilotů ovšem přezouvalo na měkkou směs a Kanaďan se tak začal propadat. Brzy ale musel řešit větší problém. Po kontaktu s bariérou si totiž vylomil zavěšení levého zadního kola. Svůj monopost odstavil na dráze a dvacet minut před koncem byly vyvěšeny červené vlajky.

Na prvním místě se nacházel Verstappen před Pérezem a Oconem. Za nimi následovali bourající Stroll, Alonso, Vettel, Sainz, Ricciardo, Bottas, Russell, Magnussen, Cunoda, Albon, Leclerc, Čou, Schumacher, Hamilton, Norris, Gasly a Latifi.

Měkkou směs před přerušením nepoužilo osm jezdců. Byli jimi Stroll, Alonso, Vettel, Bottas, Russell, Leclerc, Čou a Gasly. U Strolla bylo jasné, že už měkkou sadu ani nepoužije.

Zhruba šestnáct minut před koncem byl trénink znovu restartován. Sainz se krátce poté dostal na třetí místo. Španělovi se to povedlo i přesto, že v poslední zatáčce byl příliš široký a vycestoval ven z dráhy.

Osm a půl minuty před koncem konečně Leclerc zajel první reprezentativní čas. S kolem v hodnotě 1:43,435 se dostal na druhou příčku. Za Verstappenem ale stále zaostával o 318 tisícin sekundy.

Pérez po Leclercově posunu spadl na třetí místo a navíc se zdálo, že úder nevrátí hned. Mexičanovo auto totiž ztratilo výkon a pilot Red Bullu se odebral do boxů.

Hamilton se sice během tréninku dlouho nacházel v hloubi pole, pět minut před koncem ale udeřil. S časem 1:43,033 totiž pokořil i Verstappena. Řeči Mercedesu o tom, že Singapur by pro ně mohl být velkou šancí na zisk prvního letošního vítězství, se tak najednou nejevily zas tak nereálně.

Max Verstappen sice dlouho vedl, na první pozici ale nevydržel až do konce. Foto: Red Bull



Verstappen nejenže ztratil první pozici, ale také si udělal výlet mimo trať. Nedobrzdil totiž do zatáčky. Zdem se ale dokázal vyhnout.

Sainz si stěžoval na úroveň přilnavosti měkké pneumatiky. Španěl uvedl, že ve druhém kole už žádnou nemá.

Hamilton už zůstal na prvním místě a stal se vítězem tréninku. Druhý skončil Verstapepn a třetí Leclerc. Někteří jezdci během tréninku vůbec nevyzkoušeli měkké pneumatiky. Patří mezi ně Stroll, Alonso, Vettel, Bottas a Čou.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:43,033   20
2. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:43,117 + 0.084 20
3. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:43,435 + 0.402 17
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:43,839 + 0.806 15
5. George Russell Mercedes Mercedes 1:44,066 + 1.033 21
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:44,138 + 1.105 24
7. Esteban Ocon Alpine Renault 1:44,736 + 1.703 24
8. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:45,221 + 2.188 12
9. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:45,258 + 2.225 24
10. Fernando Alonso Alpine Renault 1:45,336 + 2.303 11
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:45,354 + 2.321 22
12. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:45,724 + 2.691 21
13. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:45,725 + 2.692 24
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:46,028 + 2.995 22
15. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:46,081 + 3.048 26
16. Alexander Albon Williams Mercedes 1:46,119 + 3.086 20
17. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:46,408 + 3.375 25
18. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:46,601 + 3.568 23
19. Lando Norris McLaren Mercedes 1:46,680 + 3.647 22
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:47,092 + 4.059 18


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes