Liberty Media údajně zavede rozpočtový strop
Stovky milionů dolarů investovaných do kažení zábavy?
Liberty Media minulý týden oznámila, že na palubě vítá nové investory a díky jejich 1.5 miliardě dolarů pokračuje v nakupování akcií společnosti Delta Topco vlastnící práva na F1. Jen pár dní poté přišla další dobrá zpráva, Liberty dostala povolení i od posledního z antimonopolních úřadů různých zemí. Už tak zřejmě nic nezabrání tomu, aby během prvního čtvrtletí 2017 definitivně převzala kontrolu nad Formulí 1. Jednou z prvních věcí, které se pokusí prosadit, by prý mohl být rozpočtový strop.
Vedení společnosti se nelíbí velké rozdíly v rozpočtech továrních a soukromých týmů. Na technologické soupeření se v F1 každoročně vynaloží stovky milionů dolarů a přitom velké rozdíly v rychlostech vozů fanoušky spíše odradí, než přilákají, zejména pokud jeden tým opakovaně dominuje. Skvělým příkladem je tříletá dominance týmu Mercedes, předtím kraloval Red Bull. Velké týmy, hlavně Ferrari a Red Bull, přitom na základě dvoustranných smluv podepsaných Berniem Ecclestonem dostávají desítky milionů dolarů ročně jen za to, že se včas zavázaly zůstat v šampionátu až do roku 2020. To ale neznamená, že musí všechny tyto peníze i všechny peníze od sponzorů investovat do vývoje svých vozů.
"Je nesmysl, aby týmy utrácely větší část ze svých 400 milionů. Ty peníze nedělají nic pro fanoušky. Je to jen mrhání ve jménu technologického soutěžení. Nemá to logiku a vytváří to dvoutřídní společnost rozdělenou možností utrácet peníze. I outsideři by měli mít šanci vyhrát," cituje The Telegraph nejmenovaný zdroj, který se nejspíš zúčastnil zmíněné porady vedení Liberty Media s investory.
Vedení společnosti se nelíbí velké rozdíly v rozpočtech továrních a soukromých týmů. Na technologické soupeření se v F1 každoročně vynaloží stovky milionů dolarů a přitom velké rozdíly v rychlostech vozů fanoušky spíše odradí, než přilákají, zejména pokud jeden tým opakovaně dominuje. Skvělým příkladem je tříletá dominance týmu Mercedes, předtím kraloval Red Bull. Velké týmy, hlavně Ferrari a Red Bull, přitom na základě dvoustranných smluv podepsaných Berniem Ecclestonem dostávají desítky milionů dolarů ročně jen za to, že se včas zavázaly zůstat v šampionátu až do roku 2020. To ale neznamená, že musí všechny tyto peníze i všechny peníze od sponzorů investovat do vývoje svých vozů.
"Je nesmysl, aby týmy utrácely větší část ze svých 400 milionů. Ty peníze nedělají nic pro fanoušky. Je to jen mrhání ve jménu technologického soutěžení. Nemá to logiku a vytváří to dvoutřídní společnost rozdělenou možností utrácet peníze. I outsideři by měli mít šanci vyhrát," cituje The Telegraph nejmenovaný zdroj, který se nejspíš zúčastnil zmíněné porady vedení Liberty Media s investory.
Myšlenka rozpočtového stropu není v F1 novinkou. Omezení rozpočtů týmů na “rozumní“ úroveň prosazoval již Max Mosley, a to tak důrazně, že do sezóny 2010 se na základě toho přihlásily tři nové týmy. Ani jemu, ani jeho nástupci v křesle prezidenta FIA, Jeanu Todtovi, se ale strop nepodařilo prosadit. Poslední Todtův vážnější návrh zablokovala v roce 2014 Strategická skupina F1 s tím, že zástupci Williamsu a Lotusu ani nevěděli dost dobře vysvětlit, proč vyhověli Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a McLarenu. Dnes už můžeme mezi "bohaté" týmy počítat i Renault.
Kromě nevole velkých týmů byl vždycky problémem i způsob kontroly, zejména u týmů napojených na automobilky s továrnami a výzkumnými centry po celém světě, navíc skrz akcionáře a vlastnické podíly propojených s jinými společnostmi. Také je sporná výška stropu. Zatímco pro velké týmy by omezení na 100 milionů dolarů znamenalo spustit masové propouštění zaměstnanců, v roce 2009 byl navrhovaný strop 40 milionů liber a Ferrari s Red Bullem okamžitě pohrozily odchodem. I Todtův návrh na pevný strop pro cenu motorů, který měl být ve výši 12 milionů dolarů na rok, narazil na nečekané využití práva veta ze strany Ferrari.
Kromě nevole velkých týmů byl vždycky problémem i způsob kontroly, zejména u týmů napojených na automobilky s továrnami a výzkumnými centry po celém světě, navíc skrz akcionáře a vlastnické podíly propojených s jinými společnostmi. Také je sporná výška stropu. Zatímco pro velké týmy by omezení na 100 milionů dolarů znamenalo spustit masové propouštění zaměstnanců, v roce 2009 byl navrhovaný strop 40 milionů liber a Ferrari s Red Bullem okamžitě pohrozily odchodem. I Todtův návrh na pevný strop pro cenu motorů, který měl být ve výši 12 milionů dolarů na rok, narazil na nečekané využití práva veta ze strany Ferrari.