Brawn: F1 musí být dostupná malým týmům
Ale Ferrari si své peníze zaslouží.
Poté, co jsme o Rossovi Brawnovi roky téměř neslyšeli, je už pár měsíců podstatně aktivnější. Stále se nepotvrdilo jeho najmutí společností Liberty Media, Mezinárodní automobilovou federací ani McLarenem, Ferrari či jiným týmem. Mnozí by chtěli, aby pro F1 napsal od základů nová pravidla, ale zatím může pouze teoretizovat a dělit se o své vize. V rozhovoru pro ESPN hovořil o důležitosti malých týmů.
"To je zajímavé téma. Podle mě by to totiž měl být jeden z cílů," řekl Brawn o potřebě pomoci malým stájím bojujícím v F1 proti gigantům podporovaným automobilkami i o vlastní přežití. "Jedním z cílů by mělo být nalezení způsobu, jak zmenšit rozdíly mezi malými a velkými týmy. Způsob, jak zmenšit výkonnostní zisky z investic, které si mohou dovolit pouze velké týmy. Bylo by zajímavé vidět malé týmy v dobré formě a poměrně konkurenceschopné. Vídali bychom neobvyklé výsledky, bylo by to vzrušující."
Dosáhnout takový stav ale nebude jednoduché, finance jsou v F1 velmi důležité od nepaměti. Brawnův úspěch s vlastním týmem nemůže být považován za výjimku.
"Nemyslím si, že F1 někdy bude mít svůj Leicester City (vítěz Premier League 2015-16), i když vím, že lidé k němu přirovnávají Brawn GP. Jenže Brawn GP byl anomálie. Ten tým byl celá léta financován Hondou a když odešla, ještě mu zůstala setrvačnost. Ale kdyby to celou dobu byl tým té velikosti (jako v roce 2009), nikdy by nemohl dokázat to, co dokázal. Takže Brawn GP není dobrý příklad, ale přesto si myslím, že udělat F1 dostupnou malým týmům by byl hodnotný úspěch.
F1 může být ekonomicky dostupná a může tak vytvořit dobré prostředí pro mladé jezdce přicházející do sportu bez milionů (britských) liber od sponzorů. Kdyby se to podařilo, měli bychom mnohem zdravější příliv mladých jezdců, protože by se rozhodovalo na základě jejich talentu, ne na základě sponzorského balíku. Malé týmy jsou nyní hodně závislé od peněz, které dostávají od sponzorů svých jezdců, což ovlivňuje jejich rozhodnutí o výběru jezdců. Podle mě je ozdravení malých týmů jedním z elementů potřebných k ozdravení F1."
Malým týmům ubližuje způsob rozdělování společných příjmů sportu. Zatímco Manor před minulou sezónou dostal £47 milionů, Ferrari přišlo na účet £192 milionů, čemu pomohla hlavně dvoustranná smlouva Ferrari s majitelem komerčních práv. Brawn by ale Maranellu peníze "za historický přínos" nechal.
"Získat ty peníze je stálo mnoho úsilí, nedostali je jen tak. Ferrari je dlouholetým podporovatelem F1 a má nejdelší historii. Asi všichni uznají, že je to největší značka F1. Jsou nejvýraznějším týmem v F1, jsou důležití pro celkový obraz F1 a přirozeně z toho profitují. Možná se to některým lidem nelíbí, ale taková je realita."
"To je zajímavé téma. Podle mě by to totiž měl být jeden z cílů," řekl Brawn o potřebě pomoci malým stájím bojujícím v F1 proti gigantům podporovaným automobilkami i o vlastní přežití. "Jedním z cílů by mělo být nalezení způsobu, jak zmenšit rozdíly mezi malými a velkými týmy. Způsob, jak zmenšit výkonnostní zisky z investic, které si mohou dovolit pouze velké týmy. Bylo by zajímavé vidět malé týmy v dobré formě a poměrně konkurenceschopné. Vídali bychom neobvyklé výsledky, bylo by to vzrušující."
Dosáhnout takový stav ale nebude jednoduché, finance jsou v F1 velmi důležité od nepaměti. Brawnův úspěch s vlastním týmem nemůže být považován za výjimku.
"Nemyslím si, že F1 někdy bude mít svůj Leicester City (vítěz Premier League 2015-16), i když vím, že lidé k němu přirovnávají Brawn GP. Jenže Brawn GP byl anomálie. Ten tým byl celá léta financován Hondou a když odešla, ještě mu zůstala setrvačnost. Ale kdyby to celou dobu byl tým té velikosti (jako v roce 2009), nikdy by nemohl dokázat to, co dokázal. Takže Brawn GP není dobrý příklad, ale přesto si myslím, že udělat F1 dostupnou malým týmům by byl hodnotný úspěch.
F1 může být ekonomicky dostupná a může tak vytvořit dobré prostředí pro mladé jezdce přicházející do sportu bez milionů (britských) liber od sponzorů. Kdyby se to podařilo, měli bychom mnohem zdravější příliv mladých jezdců, protože by se rozhodovalo na základě jejich talentu, ne na základě sponzorského balíku. Malé týmy jsou nyní hodně závislé od peněz, které dostávají od sponzorů svých jezdců, což ovlivňuje jejich rozhodnutí o výběru jezdců. Podle mě je ozdravení malých týmů jedním z elementů potřebných k ozdravení F1."
Malým týmům ubližuje způsob rozdělování společných příjmů sportu. Zatímco Manor před minulou sezónou dostal £47 milionů, Ferrari přišlo na účet £192 milionů, čemu pomohla hlavně dvoustranná smlouva Ferrari s majitelem komerčních práv. Brawn by ale Maranellu peníze "za historický přínos" nechal.
"Získat ty peníze je stálo mnoho úsilí, nedostali je jen tak. Ferrari je dlouholetým podporovatelem F1 a má nejdelší historii. Asi všichni uznají, že je to největší značka F1. Jsou nejvýraznějším týmem v F1, jsou důležití pro celkový obraz F1 a přirozeně z toho profitují. Možná se to některým lidem nelíbí, ale taková je realita."