Trik s předpřipraveným startem neprošel
FIA informovalo Ferrari. O co mu jde?
Charlie Whiting informoval týmy F1, že jakákoliv snaha předpřipravit starty, aby je jezdec nemusel zvládat sám, je proti předpisům a týmy využívající takové systémy budou riskovat vyloučení z Velké ceny Austrálie.
Formule 1 se již více než rok snaží, aby byl start co nejvíce v režii jezdců, aby měli co nejméně pomocníků a aby se tím mohlo ještě před první zatáčkou promíchat jejich pořadí. Snaha nebyla neúspěšná, přičemž nejvíce byly vidět problémy jezdců Mercedesu, kteří se nejednou propadli za své soupeře a během pár vteřin tak přišli o místa získaná bezkonkurenčními kvalifikačními časy. Lewise Hamiltona spojka potrápila v Austrálii, Bahrajnu, Itálii i v Japonsku, což významně přispělo k tomu, že úřadujícím mistrem světa je Nico Rosberg. A například Sebastianu Vettelovi se v Austrálii a Kanadě povedlo dostat z druhé startovní řady až do čela závodu.
Týmy si uvědomují, že pokud najdou způsob, jak jezdcům starty co nejvíce zjednodušit, získají tím velkou výhodu, jenže nesmí zajít příliš daleko. Pravidla týkající se startovní procedury jsou přísná, jezdci během ní, až na výjimečné situace, dokonce ani nesmí komunikovat se svými inženýry. Ferrari zajímalo, zda je proti pravidlům i systém "předpřipraveného" startu. Podle webu Motorsport by systém umožnil následující:
Jezdec by krátce před startem plně vytlačil páčku spojky.
Zařadil by první rychlostní stupeň.
Pak by zvyšoval tlak na plynový pedál, dokud by otáčky nedosáhli předem dohodnutou úroveň.
Následovně by vytlačil brzdový pedál, aby aktivoval speciální fázi.
Těsně před zhasnutím červených světel startovních semaforů by jezdec začal uvolňovat páčku spojky až do pozice s ideálními otáčkami motoru.
Po zhasnutí světel by už jen uvolnil brzdový pedál a vůz by se okamžitě a bez protočení kol pohnul ze startovní pozice.
Ferrari se FIA zeptalo, zda by takový systém neporušoval sportovní pravidla 9.2.2 a 9.2.7 říkající, že jezdec má spojku ovládat sám a nic mu nemá pomáhat s hledáním ideální pozice spojkové páčky. V odpovědi od Charlieho Whitinga, zaslané všem týmům, se píše, že popsaný systém by byl zakázán z důvodu obav o bezpečnost. Kdyby se 20 jezdců těsně před startem takhle hrálo s volanty, pedály a otáčkami motoru, snadno by se mohlo stát, že některý z nich se vůbec nepohne z místa a pro soupeře se stane stojící překážkou.
Nevíme, zda Ferrari informovalo Whitinga proto, že takový systém chtělo samo používat, nebo proto, že dostalo informace, že ho připravuje některý z konkurentů. Stejný postup použilo, když se dozvědělo, že jeho soupeři vyvíjejí náhradu za systém FRIC. O legálnosti nových vozů v Austrálii rozhodnou stervardi závodu, ale ti se obvykle řídí Whitingovými radami. Týmy se proti jejich rozhodnutí mohou odvolat u Odvolacího soudu FIA.
Formule 1 se již více než rok snaží, aby byl start co nejvíce v režii jezdců, aby měli co nejméně pomocníků a aby se tím mohlo ještě před první zatáčkou promíchat jejich pořadí. Snaha nebyla neúspěšná, přičemž nejvíce byly vidět problémy jezdců Mercedesu, kteří se nejednou propadli za své soupeře a během pár vteřin tak přišli o místa získaná bezkonkurenčními kvalifikačními časy. Lewise Hamiltona spojka potrápila v Austrálii, Bahrajnu, Itálii i v Japonsku, což významně přispělo k tomu, že úřadujícím mistrem světa je Nico Rosberg. A například Sebastianu Vettelovi se v Austrálii a Kanadě povedlo dostat z druhé startovní řady až do čela závodu.
Týmy si uvědomují, že pokud najdou způsob, jak jezdcům starty co nejvíce zjednodušit, získají tím velkou výhodu, jenže nesmí zajít příliš daleko. Pravidla týkající se startovní procedury jsou přísná, jezdci během ní, až na výjimečné situace, dokonce ani nesmí komunikovat se svými inženýry. Ferrari zajímalo, zda je proti pravidlům i systém "předpřipraveného" startu. Podle webu Motorsport by systém umožnil následující:
Jezdec by krátce před startem plně vytlačil páčku spojky.
Zařadil by první rychlostní stupeň.
Pak by zvyšoval tlak na plynový pedál, dokud by otáčky nedosáhli předem dohodnutou úroveň.
Následovně by vytlačil brzdový pedál, aby aktivoval speciální fázi.
Těsně před zhasnutím červených světel startovních semaforů by jezdec začal uvolňovat páčku spojky až do pozice s ideálními otáčkami motoru.
Po zhasnutí světel by už jen uvolnil brzdový pedál a vůz by se okamžitě a bez protočení kol pohnul ze startovní pozice.
Ferrari se FIA zeptalo, zda by takový systém neporušoval sportovní pravidla 9.2.2 a 9.2.7 říkající, že jezdec má spojku ovládat sám a nic mu nemá pomáhat s hledáním ideální pozice spojkové páčky. V odpovědi od Charlieho Whitinga, zaslané všem týmům, se píše, že popsaný systém by byl zakázán z důvodu obav o bezpečnost. Kdyby se 20 jezdců těsně před startem takhle hrálo s volanty, pedály a otáčkami motoru, snadno by se mohlo stát, že některý z nich se vůbec nepohne z místa a pro soupeře se stane stojící překážkou.
Nevíme, zda Ferrari informovalo Whitinga proto, že takový systém chtělo samo používat, nebo proto, že dostalo informace, že ho připravuje některý z konkurentů. Stejný postup použilo, když se dozvědělo, že jeho soupeři vyvíjejí náhradu za systém FRIC. O legálnosti nových vozů v Austrálii rozhodnou stervardi závodu, ale ti se obvykle řídí Whitingovými radami. Týmy se proti jejich rozhodnutí mohou odvolat u Odvolacího soudu FIA.