Vznikne nová FOTA?
Velké týmy chtějí ochránit své finanční výhody.
Vedení společnosti Liberty Media a hlavně Ross Brawn mají velké plány se "spravedlivějším" rozdělováním příjmů F1, se kterým se má začít hned po vypršení stávajících smluv s týmy, tedy po roce 2020. Zdá se to ještě daleko, ale když jde o stovky milionů eur ročně, nejsou necelé čtyři roky až tak dlouhá doba. Přípravná fáze prý již začala, některé týmy by rady vytvořily organizaci, která bude hájit jejich společné zájmy.
Týmy již v minulosti takové organizace měly, naposledy to byla FOTA (Formula One Teams 'Association), která měla s Berniem Ecclestonem vyjednat pro všechny týmy výhodnější smlouvy od roku 2014 až do roku 2020. FOTA se ale rozpadla a týmy s Ecclestonem jeden po druhém podepsaly dvoustranné smlouvy. Někteří lepší, jiní horší. Malý každoroční bonus si dokázal vyjednat i Williams, ale Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren si díky svým smlouvám zpravidla rozdělí až 65 % z peněz vyplácených týmům a zbylých šest až sedm týmů si dělí pouze zbývajících 35 %. Podle informací Autosportu a Motorsportu bude nová organizace jiná než FOTA, mají se v ní spojit silné týmy a jejím účelem má být dosažení zachování finančních výhod jejích členů.
K výše zmíněné čtveřici by se tedy měl přidat ještě tovární tým Renaultu, který začal existovat pouze loni. Zatím ale neznáme jména iniciátorů a členové vedení nejsilnějších týmů se k tomuto tématu nechtějí vyjadřovat. Schyluje se k velké bouři? V minulosti vyjednávání o nových smlouvách často provázely výhrůžky velkých týmů, že z F1 odejdou a založí si konkurenční sérii. Výhodu má obvykle ta strana barikády, na níž je Ferrari.
Týmy již v minulosti takové organizace měly, naposledy to byla FOTA (Formula One Teams 'Association), která měla s Berniem Ecclestonem vyjednat pro všechny týmy výhodnější smlouvy od roku 2014 až do roku 2020. FOTA se ale rozpadla a týmy s Ecclestonem jeden po druhém podepsaly dvoustranné smlouvy. Někteří lepší, jiní horší. Malý každoroční bonus si dokázal vyjednat i Williams, ale Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren si díky svým smlouvám zpravidla rozdělí až 65 % z peněz vyplácených týmům a zbylých šest až sedm týmů si dělí pouze zbývajících 35 %. Podle informací Autosportu a Motorsportu bude nová organizace jiná než FOTA, mají se v ní spojit silné týmy a jejím účelem má být dosažení zachování finančních výhod jejích členů.
K výše zmíněné čtveřici by se tedy měl přidat ještě tovární tým Renaultu, který začal existovat pouze loni. Zatím ale neznáme jména iniciátorů a členové vedení nejsilnějších týmů se k tomuto tématu nechtějí vyjadřovat. Schyluje se k velké bouři? V minulosti vyjednávání o nových smlouvách často provázely výhrůžky velkých týmů, že z F1 odejdou a založí si konkurenční sérii. Výhodu má obvykle ta strana barikády, na níž je Ferrari.