V hlavní roli: třída GT3 – 5. díl
Přehled výrobců a jejich modelů – Corvette, Dodge
Samotné třídě GT3 odolávaly zámořské série nejdéle, americké vozy jsou však její součástí od počátků v roce 2006. Za přítomnost od prvních okamžiků vděčí především evropským nadšencům. Po představení Cadillacu ATS v minulém díle doplňuje počiny evropských úpravců druhý (a poslední) z ryzích Američanů.
Jedna z amerických legend je spjata s GT3 od svých ranných počátků. Obětavým nadšencům z evropské pobočky amerického úpravce Callaway vděčí za svou přítomnost na drahách takřka celého světa. Výjimkou je její domovina, kam má dle požadavků mateřského koncernu General Motors zapovězen přístup.
První dekáda je spjata s dvěma variantami na základech šestého vydání corvette. Do dalšího desetiletí připravili v Leingartenu speciál dle aktuální sedmé generace.
Foto: DPPI
Výkony špičkové verze Z06 krátce po jejím uvedení v roce 2005 zaujaly jejího prvního evropského majitele Hezemenase i vedoucího evropského zastoupení Corvette Pettingu. Rozhodli se oslovit německou pobočku Callaway Competition s žádostí o úpravy vozu pro nově vznikající třídu GT3.
Při přestavbě museli němečtí technici přepracovat zavěšení s jednodílnými listovými pružinami, které nahradili tradičnějšími vinutými. Pod kapotou nejprve tepal motor o objemu sedm litrů, v roce 2012 byl nahrazen novou jednotkou o objemu 6,2 litru.
V evropském mistrovství působily corvette v letech 2006 – 2010. Úspěšné vystoupení zahájil v roce 2007 německý úpravce ziskem týmového titulu. Následovaly úspěchy pro piloty v barvách německé stáje v roce 2008 (Ruffier, Peyroles) a 2010 (Hohenadel, Keilwitz). Na mezinárodní scéně byli v roce 2008 úspěšní Marco Cioci a Andrea Pellizzato v International GT Open ve třídě určené vozům GT3.
Vozy z Leingartenu jsou však nerozlučně spjaty s německým mistrovstvím ADAC GT Masters. Působí v něm od počátků v roce 2007, přičemž až do roku 2015 sloužil v týmu německého úpravce vůz na základech šesté generace. V roce 2009 vybojoval tým titul ve svém hodnocení, v roce 2013 následovali jezdci (Alessi, Keilwitz).
Cena prvních exemplářů začínala na částce 235 000 euro, o 30 000 více požadoval Callaway od roku 2009. Obě provedení byla vyrobena ve více jak dvou desítkách exemplářů.
Foto: DPPI
Mezi zákazníky patřil také český MM Racing. Roudnická stáj působila s jedním až dvěma vozy v ADAC GT Masters (2007 a 2008) a ME GT3 (2008). V evropském mistrovství triumfovali Matzke se Skulou v druhém závodě na Oscherslebenu.
Foto: Tomáš Krejčík
Působivá C7 představená na podzim roku 2015 je ukázkou zápalu pro věc. Doby, kdy německý úpravce nevyčníval z řady soukromníků a týmů jsou nenávratně pryč, přesto se v Leingartenu rozhodli čelit konkurenci lépe vybavených sportovních oddělení automobilek.
Situaci při vývoji nepomohla ani nejistota v roce 2014, kdy probíhala složitá jednání o jednotné třídě GT. Práce na novince se i dočasně zastavily, takže se vůz vydal na dráhu s více jak ročním zpožděním až v roce 2016. Další podrobnosti o úskalích během návrhu naleznete v článku, který vyjde během dubna.
Důkladně přepracovaný vůz, u nějž nezbylo mnoho dílů ze silniční verze, byl osazen ze Z06 GT3 osvědčenou jednotkou o objemu 6,3 litru. Tato volba odpovídá snaze docílení spolehlivosti využitelné i ve vytrvalostních závodech, předchůdce byl původně vyvíjen především pro krátké závody.
Dosud byly vyrobeny tři vozy, které se v roce 2016 proháněly po okruzích v mistrovství ADAC GT Masters. Nejúspěšnější z nich pilotovaný posádkou Keilwitz/Gounon měl titul na dosah, těžká nehoda Gounona však ukončila veškeré naděje dvacet minut před koncem závodu.
V současnosti osud výroby dalších exemplářů závisí na zájmu zákazníků. S předpokládanou cenou okolo 380 tisíc euro se zařadí po bok rozšířenější konkurence.
Jedním ze dvou průkopníků GT3 zpoza oceánu byl Dodge. Jestliže v první generaci se zmije proplétala především po evropských okruzích, současné provedení působí především v zámoří.
Viper Competition Coupe Series 2 (020)
Foto: DPPI
Uvedení prvních verzí Viperu je výsledkem spolupráce automobilky Dodge a francouzské společnosti Oreca. V konstrukci vozu vynikne méně obvyklý trubkový rám, v rámci třídy GT3 jeden z největších objemů motoru, takřka 8,3 litru.
Zpočátku zaujal výsledek francouzsko-americké spolupráce především týmy ze země galského kohouta a z Apeninského poloostrova. V úvodním ročníku ME GT3 vybojovaly stáje Racing Logistic a Racing Box celkem pět vítězství, jenže oba týmy i jejich jezdce nakonec zdolali Britové (Sean Edwards a tým Tech 9).
V témže roce dokázala alespoň v International GT Open ve třídě určené vozům GT3 dvojice Cioci/Perazzini z italské stáje Racing Box vybojovat titul v hodnocení jezdců. O rok později se stejným vozem v barvách týmu La Torre zvítězil Riccardo Romagnoli.
Další triumfy z let 2007 a 2008 pochází z národních mistrovství ve Velké Británii a Brazílii. V ostrovním šampionátu vyhráli nejprve Alex Mortimer a Bradley Ellis (RPM), o rok později James Gornall a Jon Barnes (Trimite Brookspeed). V nově založené jihoamerické sérii vybojovalo v letech 2007 a 2008 titul duo Mattheis/Negrão.
S rozvojem GT3 však vůz začal zaostávat, čemuž nepomohlo ani druhé vydání v roce 2009. Po ukončení přítomnosti v evropském mistrovství v témže roce vzkřísil zmiji až Zakspeed a Vulkan. Obě německé stáje s vozem bojovaly v ADAC GT Masters bez větších úspěchů v letech 2010 a 2011.
Ceny vozů uváděny nebyly, v případě počtu upravených vozů také chybí přesnější údaje. Informace o stovce viperů v úpravě GT3 vypadají nadnesené, potvrzení více jak dvou desítek (minimálně 21) vozů je věrohodnější.
Foto: Richard Prince
Současné vydání zmije je již ryze americký projekt. Podílí se na něm s výrobcem úzce propojená společnost SRT (Street & Racing Technology) a úpravce Riley Technologies.
Nejnovější počin ještě posunul se svým objemem necelých 8,4 litru již tak vysokou hodnotu. Totéž platí o bezkonkurenčním výkonu před vyrovnáním výkonnosti, který dosahuje 680 koní! Neméně impozantní je kroutící moment až 868 Nm, běžné rozmezí se pohybuje mezi 500 - 650 Nm.
Zatím se po okruzích především v zámoří prohánělo pět vozů. Pouze vůz holandského RaceArtu působil v Evropě, ale v místních sériích zemí Beneluxu. Zvýšení prodejů si slibují Američané od loňského vstupu do Evropy, kde plánují prodat prostřednictvím francouzské pobočky alespoň šest vozů.
Navzdory působivým hodnotám výkonu působí výsledky podstatně skromněji. Přestože piloti holandského týmu vyhráli v roce 2014 a 2015 v šampionátu Dutch Supercar Challenge, loni dodge tým RaceArt nenasadil.
Cena pro americký trh byla stanovena na 459 000 dolarů (v červnu 2013 cca 348 tisíc euro).
Zdroj: SRO, Ultimate Car Page, Racing Sports Cars, Daily Sportscar, Autobild, Callaway Competition, Corvette Motorsport, ADAC, SRT, Race Cars Direct, Wikipedia, Formule