Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak vidí Brawn budoucnost předjíždění a aerodynamiky?

Jak vidí Brawn budoucnost předjíždění a aerodynamiky?

Vozy se budou muset opět změnit.

Úspěšné předjížděcí manévry jsou kořením F1 stejně, jako ve fotbale góly. V uplynulých letech si možná někteří z nás řekli, že toho koření je příliš, což by ale letos hrozit nemělo. Všichni se shodují v tom, že s novými vozy bude předjíždění na některých okruzích těžké a na jiných ještě těžší a jediným rychlým lékem by mohla být úprava pravidel DRS. Ross Brawn, výkonný ředitel F1, už přemýšlí nad vzdálenější budoucností.

"Je snad jasné, že tyto vozy jsou neuvěřitelně rychlé právě díky využívání aerodynamiky. A když chceme takto rychlé a takto atraktivní vozy, tak je nemůžeme obrat o aerodynamiku," řekl Brawn. "Někteří lidé nám radí, abychom se zbavili aerodynamiky a měli pouze velké a široké pneumatiky, vsadili na mechanickou přilnavost. Že pak budeme mít těsné souboje. Mohli bychom to udělat, ale vozy F1 by pak byly mnohem pomalejší než vozy většiny jiných sérií monopostů. Takže podle mě bychom měli aerodynamiku využívat, ale jiným způsobem. Vozům bychom měli dát co nejneškodnější aerodynamiku. Takovou, která jim nebude bránit jezdit těsně jeden za druhým. Zatím se to ještě nikdy nepovedlo."

Brawn plánuje sestavit malou skupinu odborníků a dát jí za úkol sestavit technická pravidla, jejichž výsledkem budou vozy s takovou "neškodnou" aerodynamikou. Úpravu pravidel pak budou muset odsouhlasit týmy i FIA.

"Současná konfigurace aerodynamiky nám dává vozy s velmi komplikovanými strukturami karoserie, které jsou velmi citlivé na změnu proudění vzduchu při jízdě za jiným vozem. Takže otázka zní: "Dokážeme přijít se sadou pravidel, které nám umožní využívat sílu aerodynamiky, jenž nám umožní zachovat rychlost a atraktivitu současných vozů, ale zároveň umožní těsné závodění? Tohle chci dokázat. Dal jsem si to za svůj cíl."

Brawn také zmínil sérii IndyCar a sportovní vozy (LMP1), které aerodynamiku využívají bez problémů, které trápí vozy F1. Krátce po jmenování do funkce výkonného ředitele F1 zmínil, že by se jednou rád zbavil DRS, ale až když bude nepotřebné.