Kolik Liberty zaplatí týmům za sezonu 2016?
Ferrari bylo až třetí, ale bere největší kus koláče.
Sezona 2016 se sice jela ještě za vlády Bernieho Ecclestonea, ale peníze za ni týmům vyplácí Liberty Media. Nic se však nemění na způsobu rozdělování peněz, určeném smlouvami s platností do roku 2020. Informace získaly britské weby Autosport a Motorsport.
Společnost Formula One Management, v jejímž vlastnictví jsou komerční práva na F1, měla v roce 2016 obrat 1,83 mld. USD a příjmy 1,38 mld. USD (téměř 34 miliard českých korun). Přibližně 68 % z toho se rozdělilo mezi 10 týmů.
Dostupných 940 mil. USD je o 3,5 % méně než loni. Mohou za to prý vyšší náklady na marketing a počet velkých cen, který klesl z 21 v roce 2015 na 20 v roce 2016. Týmy svůj podíl dostanou v devíti splátkách, přičemž první jim byla zaslána již v dubnu. Poslední bankovní transakce se uskuteční až v březnu 2018, kdy už bude přesně spočítán a zaúčtován i poslední dolar. Peníze se rozdělují podle několika kritérií, zohledňujících nedávné úspěchy, vítězné sezony i speciální bonusy pro konkrétní týmy.
Col 1 - Všechny týmy, které se během uplynulých tří let alespoň dvakrát umístily mezi deseti nejlepšími v Poháru konstruktérů (PK), si tuto část peněz rozdělí rovným dílem. Tentokrát je jich pouze 9. Kdyby Manor nezkrachoval, dostal by také svůj podíl, a to ve výši 32.5 mil. dolarů. Haas nemá nárok, protože absolvoval svou teprve první sezonu ve F1.
Col 2 - Tuto část si dělí týmy z prvních deseti míst pořadí loňského Poháru konstruktérů. Jelikož jich bez Manoru bylo přesně 10, podíl dostal každý. Nejlepší tým každý rok obdrží 19 procent z tohoto balíku, desátý pouze 4 procenta.
LST - Věrným fanouškům už dobře známé "peníze za historický přínos", které dostává Ferrari jako nejstarší tým a zároveň tým s největším počtem vybojovaných titulů i získaných PK.
CCB - peníze pro týmy, které od dohodnutého data získaly alespoň dva PK.
Jiné - všechny další platby, které si velké a pro F1 strategicky důležité týmy dokázaly před sezonou 2014 vyjednat s Berniem Ecclestonem. Říká se, že u Red Bullu jsou to především peníze za to, že se spolu s Ferrari jako první zavázal zůstat v F1 minimálně do roku 2020, čímž rozbil organizaci FOTA. Mercedes dostává svých 35 milionů za získání druhého PK. Takto si to dohodl s Ecclestonem, který prý nevěřil, že se to německé automobilce může podařit tak rychle. Williams bere (menší) peníze za (menší) historický přínos a částečně snad i jako odškodné za to, že kvůli dohodnutým pravidlům nedostává bonus za svá (již bradatá) vítězství v Poháru konstruktérů.
Kdyby se všechny peníze dělily rovným dílem, každý tým by dostal 94 milionů USD. Současný systém ale způsobil, že Ferrari (jako obvykle) dostane největší kus koláče, ačkoli mu loni v PK patřilo až třetí místo. Nejvíce si může stěžovat tým Force India, který v minulém roce vybojoval v PK čtvrté místo, ale za ním se umístivší Williams a McLaren obdrží více. Liberty Media avizuje, že chce zavést systém, který bude spravedlivější k menším a mladším týmům, ale až od roku 2021.
Společnost Formula One Management, v jejímž vlastnictví jsou komerční práva na F1, měla v roce 2016 obrat 1,83 mld. USD a příjmy 1,38 mld. USD (téměř 34 miliard českých korun). Přibližně 68 % z toho se rozdělilo mezi 10 týmů.
Dostupných 940 mil. USD je o 3,5 % méně než loni. Mohou za to prý vyšší náklady na marketing a počet velkých cen, který klesl z 21 v roce 2015 na 20 v roce 2016. Týmy svůj podíl dostanou v devíti splátkách, přičemž první jim byla zaslána již v dubnu. Poslední bankovní transakce se uskuteční až v březnu 2018, kdy už bude přesně spočítán a zaúčtován i poslední dolar. Peníze se rozdělují podle několika kritérií, zohledňujících nedávné úspěchy, vítězné sezony i speciální bonusy pro konkrétní týmy.
Tým | Col 1 | Col 2 | Col 1+2 | LST | CCB | Jiné | Spolu | 2016 ± | PK 2016 |
Ferrari | 36 | 41 (13%) | 77 | 68 | 35 | 180 | -9% | 3 | |
Mercedes | 36 | 61 (19%) | 97 | 39 | 35 | 171 | - | 1 | |
Red Bull | 36 | 52 (16%) | 88 | 39 | 35 | 161 | +12% | 2 | |
McLaren | 36 | 31 (9%) | 67 | 30 | 97 | +18% | 6 | ||
Williams | 36 | 33 (10%) | 69 | 10 | 79 | -9% | 5 | ||
Force India | 36 | 36 (11%) | 72 | 72 | +7% | 4 | |||
Toro Rosso | 36 | 23 (7%) | 59 | 59 | +3% | 7 | |||
Renault | 36 | 16 (5%) | 52 | 52 | -19% | 9 | |||
Sauber | 36 | 13 (4%) | 49 | 49 | -10% | 10 | |||
Haas | 19 (6%) | 19 | 19 | - |
8 | ||||
Spolu | 324,5 | 324,5 | 649 | 68 | 143 | 80 | 940 | 965 (-3,5%) |
Col 1 - Všechny týmy, které se během uplynulých tří let alespoň dvakrát umístily mezi deseti nejlepšími v Poháru konstruktérů (PK), si tuto část peněz rozdělí rovným dílem. Tentokrát je jich pouze 9. Kdyby Manor nezkrachoval, dostal by také svůj podíl, a to ve výši 32.5 mil. dolarů. Haas nemá nárok, protože absolvoval svou teprve první sezonu ve F1.
Col 2 - Tuto část si dělí týmy z prvních deseti míst pořadí loňského Poháru konstruktérů. Jelikož jich bez Manoru bylo přesně 10, podíl dostal každý. Nejlepší tým každý rok obdrží 19 procent z tohoto balíku, desátý pouze 4 procenta.
LST - Věrným fanouškům už dobře známé "peníze za historický přínos", které dostává Ferrari jako nejstarší tým a zároveň tým s největším počtem vybojovaných titulů i získaných PK.
CCB - peníze pro týmy, které od dohodnutého data získaly alespoň dva PK.
Jiné - všechny další platby, které si velké a pro F1 strategicky důležité týmy dokázaly před sezonou 2014 vyjednat s Berniem Ecclestonem. Říká se, že u Red Bullu jsou to především peníze za to, že se spolu s Ferrari jako první zavázal zůstat v F1 minimálně do roku 2020, čímž rozbil organizaci FOTA. Mercedes dostává svých 35 milionů za získání druhého PK. Takto si to dohodl s Ecclestonem, který prý nevěřil, že se to německé automobilce může podařit tak rychle. Williams bere (menší) peníze za (menší) historický přínos a částečně snad i jako odškodné za to, že kvůli dohodnutým pravidlům nedostává bonus za svá (již bradatá) vítězství v Poháru konstruktérů.
Kdyby se všechny peníze dělily rovným dílem, každý tým by dostal 94 milionů USD. Současný systém ale způsobil, že Ferrari (jako obvykle) dostane největší kus koláče, ačkoli mu loni v PK patřilo až třetí místo. Nejvíce si může stěžovat tým Force India, který v minulém roce vybojoval v PK čtvrté místo, ale za ním se umístivší Williams a McLaren obdrží více. Liberty Media avizuje, že chce zavést systém, který bude spravedlivější k menším a mladším týmům, ale až od roku 2021.