Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kolik Liberty Media zaplatí týmům za sezonu 2018?

Kolik Liberty Media zaplatí týmům za sezonu 2018?

Ferrari dostane přes 200 milionů dolarů

Položit otázku, který tým letos dostane od majitelů F1 nejvíce peněz, by bylo naprosto zbytečné. Všichni vědí, že to musí být Ferrari, ačkoli mistrovský titul nezískalo už více než 10 let, stejně jako Pohár konstruktérů.

Týmy jsou každý rok odměňovány především za umístění v Poháru konstruktérů v minulé sezoně. Jenže kromě toho se ještě ohromné množství peněz vyplácí bokem. Proto se Scuderia Ferrari může těšit na 205 milionů dolarů, což je přibližně 4 639 000 000 českých korun. Úřadující mistři a dlouholetí vládcové F1 z Mercedesu na tom ale také nebudou vůbec špatně, do rozpočtu si mohou připočítat 177 milionů amerických dolarů. Celkově se mezi týmy rozdělí miliarda dolarů, což je více než polovina z celkových ročních příjmů F1.

Meziročně si nejvíce polepší Haas, a to díky pátému místu v Poháru konstruktérů v minulé sezoně, nejlepšímu umístění v krátké historii tohoto týmu. Přesto ale dostane pouze o 10 milionů více než Williams, jenž skončil úplně poslední, ale také dostává peníze bokem. Ty se budou týmu z Grove hodit, jelikož přišel o 20 % z loňského podílu a bez 10 milionů z jiného zdroje by to bylo ještě horší. Na přerod a ztrátu bodů uprostřed sezony doplatila i bývalá Force India, současný Racing Point. Předběžně má započteny oba podíly na penězích z Poháru konstruktérů, ačkoli protest Haasu stále není dořešený.

Jak se slaví v Monaku - Daniel Ricciardo


Pojďme si ještě zopakovat všechny příjmové sloupce. Peníze za Pohár konstruktérů se dělí na dvě stejné poloviny. První polovina se rozdělí na 10 stejných podílů pro 10 týmů, které loni skončily v první desítce Poháru konstruktérů. Jelikož F1 má aktuálně pouze 10 týmů, dojde na každého. Druhá polovina odměňuje týmy za umístění v minulé sezoně. Čím lepší umístění, tím více peněz. Jenže přesto, že jsou to také peníze za loňský Pohár konstruktérů, tyto se mají dělit pouze mezi týmy, které skončily v první desítce dvakrát za poslední tři roky. Je to bariéra pro nové týmy, které předem vědí, že budou muset nejprve minimálně dva roky závodit, než ve třetím roce konečně dostanou podíl. V tom spočívá i problém s novým a zároveň ne zcela novým týmem Racing Point.

CCB je zkratka pro Constructors championship bonus, bonus za vítězství v Poháru konstruktérů, na nějž mají nárok poslední čtyři týmy, kterým se jej podařilo získat. LST, to je Long-standing team, dlouho působící tým, krycí jméno pro bonus pro Ferrari, který se mu vyplácí za to, že je to Ferrari. Objektivně vzato, je ale Scuderia ve F1 přítomna opravdu suverénně nejdéle. Bonus činí ohromných 73 milionů dolarů. Přesně tolik dostal tým Renault, který v době podpisu smluv ještě nebyl Renaultem, za celé své loňské snažení.

V kolonce "ostatní" jsou prostě další bonusy, které si týmy před rokem 2014 vyjednaly za zavřenými dveřmi. Menší příspěvek Williamsu jsme již zmínili a Mercedes s Red Bullem dostávají polovičku z toho, co Ferrari. Proč je tedy bonus Ferrari v oddělené kolonce? Kvůli tomu, odkud peníze přitékají. "Ostatní" vytahují majitelé z vlastních kapes, své poloviny příjmů, která proto pak už není celou polovinou. LST se dává stranou jako první, ještě před rozdělením na peníze majitelů a peníze týmů, takže se na něj v podstatě skládají všichni.

PK 2018
Tým Sloupec 1
Sloupec 2
CCB
LST Ostatní Celkem
2018 +/- (%)
2 Ferrari 35 56 41 73   205 +5.7
1 Mercedes 35 66 41   35 177 +4.1
3 Red Bull 35 46 36   35 152 +4.1
6 McLaren 35 32 33     100 +23.5
4 Renault 35 38       73 +17.7
5 Haas 35 35       70 +32.1
10 Williams 35 15     10 60 -21.1
7 Racing Point 35 24       59 -14.5
8 Sauber 35 21       56 +21.7
9 Toro Rosso 35 17       52 -7.1