Týmy prý mohou dostat peníze předem
Liberty vyvažuje snížení zisků
Jak jsme se nedávno dozvěděli, zisky F1 jako celku poprvé za mnoho let meziročně klesají. Není to ani tak následkem snižování příjmů, ale zvyšováním výdajů. Nový majitel Liberty Media financuje sestavování špičkového marketingového oddělení, najímá i odborníky na sportovní a technickou stránku, investuje do budoucnosti. To ale nic nemění na faktu, že menší zisk F1 znamená méně peněz pro týmy. Připomeňme, že na základě pořadí v Poháru konstruktérů se rozděluje 50 procent tohoto zisku, další desítky milionů USD dostávají velké týmy na základě dvoustranných smluv.
Šéf Red Bullu, jednoho z větších a privilegovanějších týmů, Christian Horner prozradil, že Liberty Media nechce dostat menší týmy do finančních problémů, proto je ochotna jim jejich peníze vyplatit dříve, než to dělal Bernie Ecclestone. Ten platil postupně, přičemž poslední bankovní převody se dělaly až uprostřed následující sezony.
"Jejich model je samozřejmě velmi odlišný od toho, jaký jsme měli dosud," vysvětloval Horner. "Ale v současném světě je správné, že sport jde směrem, kterým ho vedou noví majitelé komerčních práv. Takže investice jsou nezbytné. Ve stejnou dobu byly příjmy ovlivněny tím, že Malajsie neobnovila svou smlouvu. Ale majitel práv dal velmi štědrou nabídku týmům, které si v podstatě chtějí vzít zálohu. Vlastně to znamená, že tyto týmy dostanou příští rok stejně velký balík jako loni. Víceméně jim nabídli, že tohle období překlenou místo týmů, které do toho chtějí jít. Přitom je normální, že když chcete něco vybudovat, tak do toho nejprve musíte investovat.
Bernie byl jako obchodní cestující, byla to show jednoho muže a věděli jsme, že to není udržitelné, protože neexistoval nikdo, kdo by ho mohl sám nahradit. Věřím, že nová struktura přinese ovoce, ale nebude to ihned."
Ferrari se s Liberty neshodne v technických otázkách ani v otázce budoucího rozdělování příjmů, ale prezident Ferrari Sergio Marchionne v tomto souhlasil s Hornerem. Řekl, že investice do budoucnosti sportu jsou nyní nezbytné a Liberty nelze soudit, když ještě v F1 nepanuje ani celý rok.