Třetí trénink Räikkönenův, Bottas a Vettel v problémech
VC Španělska - 3. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování posledního tréninku na Velkou cenu Španělska! Navzdory tvrdé konkurenci dvoukolových ořů má F1 v sluncem zalité zemi dlouhou historii. První VC Španělska čtyřkolových vozů byla dokonce uspořádána ještě před 1. světovou válkou, v roce 1913 vyhrál domácí závodník Carlos de Salamanca ve voze Rolls-Royce. Do kalendáře mistrovství světa byla tato země zařazena hned v druhém roce jeho existence a z vítězství se těšili Juan Manuel Fangio a značka Alfa Romeo. Ucelenější historii tam F1 začala psát v roce 1967 a až do roku 1981 se jezdily mistrovské nebo alespoň nemistrovské závody v barcelonském parku Montjuïc nebo na okruhu Jarama.
Moderní historie se začala psát v roce 1986 prvním závodem na okruhu v blízkosti města Jerez a až v roce 1991 se závod přestěhoval na okruh Barcelona-Catalunya, podporovaný velkoměstem i Katalánskym regionem, který má v rámci Španělska autonomní postavení. Historicky nejúspěšnějším jezdcem na španělské půdě je Michael Schumacher se šesti vítězstvími, z týmů vyčnívá Ferrari, které jich má už dvanáct.
Ferrari může patřit mezi favority i v blížící se kvalifikaci. Nic ale není jisté, protože týmy na začátku evropské části sezony tradičně nasazují velké pakety nových dílů, které jsou letos ještě větší díky nástupu nové generace vozů a jejich rychlému vývoji. Jezdci a týmy mají ve třetím tréninku poslední šanci otestovat novinky a přizpůsobit jim nastavení vozů. Pirelli jim do Španělska přivezlo své tři nejtvrdší směsi: oranžovou (tvrdou), bílou (středně-tvrdou) a žlutou (měkkou). Na začátek tréninku určitě nebude připraven vůz Valtteriho Bottase, ve kterém byl objeven problém s elektronikou.
První měřené kolo patřilo Fernandu Alonsovi, který včera kvůli úniku oleje z pohonné jednotky přišel o celý první trénink a ve druhém se věnoval nové pohonné jednotce. Alonsovi zůstaly v zásobě oranžové pneumatiky a trénink začal na nich. Pirelli se včera nepotvrdily obavy ze zátěže způsobené vysokým aerodynamickým přítlakem nových vozů a proto snížilo předepsaný minimální tlak v nich vzadu z 20psi na 18.5psi a vpředu z 22.5psi na 22psi. Důvodem jsou stížnosti na to, že Pirelli bylo při výběru pneumatik a nastavování tlaků příliš opatrné a jezdcům v rychlých zatáčkách chybí přilnavost. FIA oznámila prodloužení původní DRS zóny na hlavní rovince okruhu o 100 metrů.
Mercedes během tréninku oznámil, že do vozu Valtteriho Bottase se instaluje stará pohonná jednotka, protože byl objeven únik vody. Tato pohonná jednotka již má za sebou víkendy v Austrálii, Číně, Bahrajnu a v Rusku. Bottasovi se tedy pokazila zcela nová jednotka. Lewis Hamilton pokračuje s novou pohonnou jednotkou.
Většina jezdců začala na bílých pneumatikách. Nejrychlejší byli Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel. Finovi patřil nejrychlejší čas přesto, že si stěžoval na nedostatek přilnavosti přední části vozu. Výjimkou byl Lance Stroll, který jezdil na žlutých pneumatikách a také díky nim se dostal na pátou příčku. Hamilton začal svůj stint kolem, které ho dostalo mezi Räikkönena a Vettela. Mezi Vettelem a Strollem zůstal domácí Carlos Sainz, který Toro Rosso upozornil na strašně rychlou degradaci zadních pneumatik. Druhý domácí jezdec, Fernando Alonso, byl po stintu na oranžové sadě na posledním místě.
35 minut před koncem tréninku neměli měřená kola Bottas, Ericsson a jezdci Red Bullu. O chvíli později se už čekalo jenom na Red Bull a Bottase, Ericsson se zařadil nad Alonsa a klesl na poslední místo, když se Španěl vrátil na okruh na nových bílých pneumatikách.
Daniel Ricciardo a Max Verstappen se objevili na začátku druhé půlhodiny. Australan se usadil na páté příčce, Holanďan vytlačil Vettela z třetí. Nácvik kvalifikačních kol začal Räikkönen a svůj vlastní čas vylepšil o více než 2 sekundy! Zajel čas 1:20,214 s. Loni se Hamilton kvalifikoval na pole position časem 1:22,000 s. Vettel byl o čtvrt sekundy pomalejší a zařadil se na druhé místo.
Hamilton nedokázal překonat ani jednoho z jezdců Ferrari, na Räikkönena ztratil téměř 4 desetiny sekundy. Hülkenberg, další jezdec na žlutých pneumatikách, byl pomalejší o 1.5 sekundy. Massa se zařadil až pod něj. Stroll pak byl ještě o 8 desetin sekundy pomalejší než Massa a Renault tak opět naznačil, že vážně pomýšlí na čtvrté místo v Poháru konstruktérů.
11 minut před ukončením tréninku si kamera všimla vozu Sebastiana Vettela, stojícího na konci boxové uličky. Mechanici ho museli odtlačit zpět do garáže. 9 minut před koncem garáž úspěšně opustil Bottas. Díky dobré práci mechaniků Mercedesu nepřišel o možnost zajet alespoň jedno rychlé kolo a kratičký stint na žlutých pneumatikách. Vzhledem k situaci nikoho nepřekvapilo, že byl pomalejší než týmový kolega. Verstappen se zařadil až na páté a Ricciardo na šesté místo. Čelo tak opanovaly dvojice Ferrari, Mercedesu a Red Bullu. Palmer, týmový kolega sedmého Hülkenberga, o své rychlé kolo přišel, když ho zablokoval haas patřící Magnussenovi. Všechna nejrychlejší kola byla zajeta na žlutých pneumatikách.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Raikkonen | Ferrari | 1:20.214 | 20 | |
2 | Vettel | Ferrari | 1:20.456 | 0.242 | 7 |
3 | Hamilton | Mercedes | 1:20.595 | 0.381 | 12 |
4 | Bottas | Mercedes | 1:20.868 | 0.654 | 7 |
5 | Verstappen | Red Bull | 1:21.025 | 0.811 | 14 |
6 | Ricciardo | Red Bull | 1:21.249 | 1.035 | 15 |
7 | Hulkenberg | Renault | 1:21.670 | 1.456 | 13 |
8 | Massa | Williams | 1:21.746 | 1.532 | 19 |
9 | Sainz | Toro Rosso | 1:21.835 | 1.621 | 19 |
10 | Alonso | McLaren | 1:22.093 | 1.879 | 16 |
11 | Grosjean | Haas | 1:22.128 | 1.914 | 21 |
12 | Magnussen | Haas | 1:22.214 | 2.000 | 12 |
13 | Perez | Force India | 1:22.237 | 2.023 | 19 |
14 | Ocon | Force India | 1:22.297 | 2.083 | 22 |
15 | Kvjat | Toro Rosso | 1:22.391 | 2.177 | 15 |
16 | Ericsson | Sauber | 1:22.513 | 2.299 | 20 |
17 | Stroll | Williams | 1:22.574 | 2.360 | 19 |
18 | Palmer | Renault | 1:22.755 | 2.541 | 13 |
19 | Vandoorne | McLaren | 1:22.853 | 2.639 | 15 |
20 | Wehrlein | Sauber | 1:22.974 | 2.760 | 19 |