Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Přehled týmů IRL pro sezónu 2005

Přehled týmů IRL pro sezónu 2005

Některé týmy zmizely v propadlišti dějin

První den testů na Floridě odpověděl rovněž na palčivé otázky ohledně počtu závodních týmů, které přežily letošní zimu. Informace, které přicházely v uplynulém měsíci ze Států bohužel ohlašovaly, že řada menších týmů zřejmě současnou nejednoduchou situaci v americkém formulovém sportu nepřekoná a skončí. A pohled do tábora týmů v Homesteadu bohužel tyto obavy jednoznačně potvrdil. Jak tedy bude vypadat základ startovního pole IRL v nadcházející sezóně?

Supertým Michaela Andrettiho se představil v Homesteadu v nezměněné formě, tedy s vozy Dallara - Honda a s jezdeckým obsazením, které tvoří loňský šampión Tony Kanaan, Dan Wheldon, Dario Franchitti a Bryan Herta.

Největší konkurent Bobby Rahal přivezl na Floridu tým rozšířenýna tří vozy. Vítěze Indy 500 Buddyho Riceho a Vitora Meiru doplní v letošním roce žena, Američanka Danica Patrick, která v loňském roce startovala v týmu Bobbyho Rahala v seriálu Toyota Atlantic, kde budila pozornost nejen svým zjevem, ale i schopností porvat se na trati s těmi nejlepšími mužskými konkurenty. Tým bude opět používat vozy Panoz ( v roce 2004 označované G-Force) a motory Honda.

Rovněž Chip Ganassi rozšířil přes zimu tým na tři vozy a s vozy Panoz a motory Toyota pojedou Scott Dixon, Darren Manning a nováček Australan Ryan Briscoe.

Roger Penske rovněž nezměnil jezdecké obsazení a Helio Castroneves a Sam Hornish Jr. se určitě pokusí s vozy Dallara - Toyota útočit na vítězství v závodech a možná i na titul.

Adrian Fernandez rovněž uvažoval o rozšíření týmu na tři vozy, ale nakonec si sám vytáhl krátkou slámku. Přišel o své osobní sponzory, a tak celou sezónu absolvují pouze jeho jezdci Kosuke Matsuura a Scott Sharp. Fernandez by se jako jezdec nicméně rád zúčastnil alespoň některých závodů, především slavné Indy 500 a svého oblíbeného závodu v Japonsku (Twin Ring Motegi). Stejně jako v roce 2004 nasadí vozy Panoz s motory Honda.

Panther Racing nasadí jak už víme do závodů Thomase a Tomáše. Thomas Scheckter a Tomáš Enge se pokusí získat pro značku Chevrolet co nejlepší výsledky a snad i titul.

Eddie Cheever se musel vyrovnat se ztrátou motorů Chevrolet, ale vzhledem k jejich loňské výkonosti asi příliš netruchlil. Náhradou v podvozcích Dallara budou motory Toyota. Tým bude mít zjevně nejlepší jezdecké obsazení za několik posledních let. Spolehlivého Alexe Barrona doplní Patrick Carpentier, který do IRL přeběhl od konkurenční série Champ Cars a je bezpochyby velmi schopným jezdcem.

Z menších týmů se však zřejmě vrátí málokdo. V Homesteadu už testuje tým Dreyer and Reynbold Racing, pro který bude letos startovat Američan Roger Yasukawa s vozem Dallara - Honda.

Ohlášen byl rovněž tým čtyřnásobného vítěze Indy 500 A.J.Foyta. Jeden z největších zastánců závodění na oválech a nejhlasitější kritik loňského rozhodnutí rozšířit závody IRL i na městské a silniční okruhy by měl do závodů nasazovat jeden vůz Dallara - Toyota pro A.J.Foyta IV. Zatím se však na Floridě neukázal. Je možné, že tým se zúčastní až sobotních testů na oválu.

Tým Pata Patricka zřejmě skončil a stejně na tom jsou zřejmě i týmy Morisse Nunna a Toma Kelleye. Prudká eskalace nákladů v posledních dvou letech a nevelký zájem sponzorů, stejně jako neprůhledné "politické" poměry v sérii týkající se zejména přidělování pohonných agregátů dohnaly Morisse Nunna na podzim až k větě: "Dostal jsem se tak daleko, že raději než jezdit na závody, zůstanu doma na farmě a budu hrát golf."

Prasknutím skončila rovněž bublina kolem zcela nového týmu Playa del Racing. Projekt halasně ohlašovaný v médiích nepřežil svůj vlastní zrod a nic nepomohlo ani ohlašované spojenectví s firmou DHL.

Je pravděpodobné, že některé z nedostatečně finančně zabezpečených týmů nasadí jeden vůz alespoň do některých závodů, především do Indy 500. S výraznějším nárůstem startovního pole ale počítat nelze.