24 hodin ve Spa: vozy, týmy, jezdci – 2. díl
Komentovaná startovní listina kategorie Pro-Am Cup.
Poslední červencový víkend je tradičně vyhrazen druhé nejstarší 24hodinovce, která se odehrává na okruhu ležícím v belgických Ardenách. Blížící se termín závodu je příležitostí pro bližší seznámení s účastníky na základě údajů ze startovní listiny zveřejněné 21. července.
Po představení účastníků třídy amatérských jezdců (Zde) pokračuje seriál druhým dílem věnovaným třídě Pro-Am Cup.
Situace v klasifikaci BEC
Kategorie smíšených posádek je ve znamení souboje mezi týmem Oman a jedním z lamborghini týmu Barwell. Triumf v Monze a pódiová umístění v dalších podnicích vynesl dvojici Adam/Al Harty (č. 97, 68 bodů) do čela. Trio Amstutz/Kodric/Kulaja (č. 77, 60 bodů) sice zvítězilo dvakrát (Silverstone, Paul Ricard), ale pouhé dva body z Monzy ho odsunuly na druhé místo v průběžné klasifikaci.
Jelikož je ve hře 51 bodů, šanci má i třetí Bastian (45 bodů, č. 89), jenž na rozdíl od svých kolegů (Gounon, Beaubelique) v Belgii startuje a zůstává i v této třídě. Stálí účastníci Hommerson a Machiels, případně Bertolini (31 bodů, č. 53), pak vévodí další skupině pilotů, kteří nasbírali body především díky výpomoci.
Požadavky na účastníky
V této třídě je možné sestavit tříčlenné anebo čtyřčlenné posádky. Zde se vedle zkušených a rychlých profesionálů objevují i méně zdatní amatérští piloti. V tabulkách jsou uvedeny kombinace nejsilnější možné sestavy.
Čtyřčlenné sestavy
platinový | platinový | bronzový | bronzový |
platinový | stříbrný | stříbrný | bronzový |
Tříčlenné sestavy
platinový | bronzový | bronzový |
stříbrný | stříbrný | bronzový |
Při účasti jednoho povinného pilota s bronzovou licencí ve smíšené posádce (tj. kombinace P/S/S/B) je stanovena jeho minimální doba řízení celkem na šest hodin. V případě posádky s povinnou dvojicí bronzových jezdců (P/P/B/B) musejí tito závodníci strávit za volantem minimálně osm hodin.
Navíc tito piloti musejí řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (00,00-06,00; 06,01-12,00; 12,01-18,00 a 18,01-24,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit.
Systém kategorizace jezdců je blíže popsán Zde.
Přehled změn
Nejzásadnější změny v porovnání s verzí listiny představené během oficiálních testů se dotkly této třídy, jež je ochuzena o čtyři účastníky. Jeden vůz byl přesunut do kategorie amatérů (Attempto č. 67), jeden do celkového hodnocení (HTP č. 86) a dva vozy se ve Spa neobjeví vůbec. Prvním je účastník předchozích podniků BEC Ratòn Racing (č. 60). Tým Black Falcon po zrušení účasti vozu s číslem 131 nasadí tři vozy. Zároveň nejsou v této třídě žádná volná místa v kokpitech.
Německá stáj přitom doplnila posádku ve voze č. 16 o Kirchhöfera. Poslední volné místo v kokpitu obsadily i týmy WRT (č. 3, Lyons), Barwell (č. 77, Gavin) anebo Spirit of Race (č. 961, Vilander). Po angažování Castellaciho do ferrari týmu AF Corse č. 51 mají plno i v italské stáji. Ta provedla i změnu startovního čísla u jednoho ze svých vozů (nyní č. 52 místo č. 49). Poslední změnu nalezneme u týmu Rinaldi (č. 333), kde Keilwitze nahradil Siedler.
Aktualizace 27. července: po jediné změně v této kategorii poklesl počet účastníků na osmnáct po přesunu audi týmu Sainteloc (č. 26) do amatérské třídy. Důvodem změny je neúčast zlatého Guilverta, zbývající piloti (Kelders, Rostan, Bouvy) jsou držitelé bronzové licence.
Vozy, týmy, jezdci
Základní řazení je provedeno dle pořadí v abecedě u jména výrobce. V závorce může být několik odkazů na podrobnější informace o vozidle. Text odkazu s označením roku znamená článek s informacemi nejčastěji z představení vozidla. Je-li součástí textu 10 let GT3, jedná se o stručnější přehled uveřejněný letos.
Přestože je obměna vozového parku až na výjimky završena, i nadále bude zachována zkratka vytvářející jedinečné označení výrobce a jeho modelu. Velké písmeno představuje jméno výrobce (i u víceslovných, např. Aston Martin), výjimkou budou úzce provázaní výrobci a úpravci (např. Mercedes-AMG). Malými písmeny (případně číslicemi) bude uvedeno typové označení, jež může následovat velké písmeno u variací modelů (např. Gallardo Extenso, též R-EX).
Má-li tým svoji prezentaci na internetu, je v závorce uveden odkaz. Přednostně jsou uvedeny webové stránky, v některých případech se informace nachází pouze na sociální síti (označení FB, G+). Pokud je součástí odkazu poznámka servis, zobrazí se stránka týmu zajišťujícího provoz pro tyto zákazníky.
Chybějící údaje (TBA) budou aktualizovány po zahájení víkendu dle skutečnosti.
Aston Martin V12 Vantage GT3 Avan (10 let)
Tým | St.č. | Posádka |
Oman (servis Zde) |
97
|
A.Al Harty/S.Yoluc/E.Hankey/J.Adam |
Audi R8 LMS (2015) Ar82 (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Team WRT (Zde) |
3
|
J.Caygill/J.Venter/N.Mayr-Melnhof/R.Lyons |
BMW F13 M6 GT3 Bm6 (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Walkenhorst (Zde) |
35
|
N.Menzel/M.Palttala/C.Krognes/M.Henkola |
Ferrari 488 GT3 F488 (10 let)
Tým | St.č. | Posádka |
Kessel (Zde) |
11
|
M.Broniszewski/A.Rizzoli/M.Cressoni/G.Piccini |
AF Corse (Zde) |
51
|
I.Motoaki/L.Bontempelli/O.Beretta/F.Castellacci |
52
|
D.Cameron/M.Griffin/A.Scott/R.Ragazzi | |
Spirit of Race (servis: Zde) |
53
|
N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini/R.Butcher |
961
|
A.Demerdjian/D.Rizzo/N.Minassian/T.Vilander | |
Rinaldi (Zde) |
333
|
A.Mattschull/ R.Salichov/N.Siedler/M.Malucelli |
Lamborghini Huracán GT3 Lhur (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Barwell (Zde) |
77
|
A.Amstutz/M.Kodric/P.Kulaja/O.Gavin |
78
|
L.Machitski/M.Ramos/R.Abra/P.Keen |
McLaren 650S M650 (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Strakka (Zde) |
42
|
N.Leventis/L.Williamson/C.Fleming/O.Webb |
Mercedes-AMG GT3 MAgt (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Black Falcon (Zde) |
15
|
B.Sandberg/D.Chaponik/S.Heckert/J.Bleekemolen |
16
|
O.Morley/M.Toril/M.Gőtz/M.Kirchhöfer | |
16
|
G.Piana/A.Al Faisal/H.Haupt/R.Van der Zande | |
Akka-ASP (Zde) |
89
|
D.Perfetti/A.Fontana/L.Badey/N.Bastian |
Porsche 911 GT3 R (991) P991 (2015)
Tým | St.č. | Posádka |
Herberth (Zde) |
911
|
J.Häring/A.Renauer/R.Renauer/M.Lieb |
912
|
D.Alleman/R.Bohn/S.Műller/M.Jaminet |
Seznam úspěšných jezdců
Účast profesionálů znamená již přítomnost závodníků s úspěchy ve významných šampionátech a závodech. V níže uvedené tabulce se však nacházejí i amatéři, kteří se s pomocí profesionálů dokázali prosadit na mezinárodní scéně.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Adam, Jonathan (97) | vítěz 24 H Le Mans 2017 (GTE Pro) |
Beretta, Olivier (51) | mistr LMS 2014 (třída GTC) |
mistr ALMS 2005-2007 (GT1) | |
mistr ALMS 2000, 1999 (GTS) | |
mistr FIA GT 1999 | |
mistr FIA GT 1998 (GT2) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (GTE Pro) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2006, 2005 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004, 2000, 1999 (GTS) | |
Bertolini, Andrea (53) | mistr WEC 2015 (GTE-Am) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2015 (GTE-Am) | |
mistr MS GT1 2010 | |
mistr FIA GT 2006, 2008, 2009 (GT1 i celk.) | |
Bleekemolen, Jeroen (15) | mistr ALMS 2013 a 2010 (třída GTC) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (třída LMP2) | |
Bontempelli, Lorenzo (51) | mistr GT Open 2011 (třída GTS) |
Broniszewski, Michal (11) | mistr BGTS 2016 (třída PRO-AM) |
mistr BSC 2016 (třída PRO-AM) | |
mistr GT Open 2009 (třída GTS) | |
Cameron, Duncan (52) | mistr BES 2015 (Pro-Am) |
Castellacci, Francesco (51) | mistr ME GT3 2011 |
Gavin, Oliver (77) | mistr SCC 2016 (třída GTLM) |
mistr ALMS 2012 (třída GT) | |
mistr ALMS 2005-2007 (třída GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2015 (GTE Pro) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2006 a 2005 (GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004 a 2002 (GTS) | |
Götz, Maximilian (16) | mistr BSS 2014 |
mistr ADAC GT 2012 | |
Griffin, Matt (52) | mistr LMS 2013 (třída GTE) |
mistr BES 2015 (Pro-Am) | |
Hommerson, Niek (53) | mistr BES 2012 a 2011 (třída GT3 Pro-Am) |
Leventis, Nick (42) | vítěz 24 H Le Mans 2010 (LMP2) |
Lieb, Marc (911) | mistr WEC 2016 |
mistr LMS 2010 a 2009 (GT2) | |
mistr LMS 2006 a 2005 (GT2) | |
mistr FIA GT 2005 a 2003 (třída N-GT) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2016 (LMP1 i celk.) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2013 (GTE Pro) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2010 a 2005 (GT2) | |
Machiels, Louis (53) | mistr BES 2012 a 2011 (GT3 Pro-Am) |
Piccini, Giacomo (11) | mistr BSC 2016 (třída PRO-AM) |
Ramos, Miguel (78) | mistr GT Open 2015 (celk. a GT3 PAM) |
Rizzoli, Andrea (11) | mistr ELMS 2015 (třída GTE) |
mistr BES 2014 (PRO-AM) | |
Van der Zande, Renger (18) | mistr SCC 2016 (třída LMPC) |
Vilander, Toni (961) | mistr WEC 2014 (třída GTE Pro) |
mistr FIA GT 2008 a 2007 (GT2) | |
vítěz 24H Le Mans 2014, 2012 (GTE-Pro) | |
Webb, Oliver (42) | mistr LMS 2014 (LM2) |
Celkem čtyři účastníci se mohou pochlubit celkovým triumfem v 24hodinovém závodě ve Spa. Andrea Bertolini zvítězil dokonce dvakrát ( č. 53; 2006 a 2008). Jednou se v Belgii radovali Maximilian Götz ( č. 16; 2013), Marc Lieb ( č. 911; 2003) a Markus Palttala ( č. 35; 2015).
Představení účastníků belgického závodu završí zítřejší seznámení s nejprestižnější třídou se soutěžícími v celkovém hodnocení.
Doplňující odkazy
Profil Blancpain Endurance Cup (Zde)
V průběhu sezony aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o vytrvalostní části seriálu BGTS. Čtyřiadvacetihodinovka ve Spa je v pořadí jejím čtvrtým závodem z pěti. Většina účastníků působí právě v této sérii, doplněni jsou příležitostnými zájemci.
Součástí článku jsou odkazy na materiály s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních. Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Kategorizace jezdců Zde.