Hondě chybí zkušení lidé z 80. let
Bývalý člen vedení o současných problémech značky.
Otmara Szafnauera často citujeme jako provozního ředitele týmu Force India a ke slovu se dostane o to častěji, že při absencích Vidžaje Mallyi vede tým spolu se zástupcem Robertem Fernleym. Na tohle místo nastoupil v roce 2009, rok poté, co přišel o post viceprezidenta zrušeného týmu Hondy. Web Motorsport zajímal jeho názor na současné problémy japonské automobilky, která se do F1 vrátila v roce 2015 jako partner McLarenu, kterým byla již na přelomu 80. a 90. let.
"Když jsem k nim přišel, byli tam lidé z třetí generace projektu (z konce 90. let), kteří přešli z druhé generace (konec 80. let), měli mnoho zkušeností a rozuměli F1. Věděli, jak dát dohromady program, se kterým mohli soutěžit na nejvyšší úrovni.
Dobře si pamatuji, jak se k nám přidal Takeo Kiuči, který býval závodním inženýrem (Ayrtona) Senny a (Alaina) Prosta. Během dvou nebo tří let jsme měli nejlehčí a nejvýkonnější motor V10. Věděl, co je třeba udělat a udělal to. Když jsme končili, měli jsme 968 koní a 88 kilogramů, což bylo o trošičku více koní a trošičku méně kilogramů než mělo BMW.
Tehdy to dokázali. Nyní jim ty zkušenosti chybějí. Nevědí, co mají dělat. (Současný šéf projektu Jusuke) Hasegawa pracoval s námi, ale byl inženýrem specializovaným na ovládací prvky. Nejsem si jistý, že mají dostatek zkušených inženýrů potřebných pro projekt F1. Předtím jich měli spoustu. Takových, kteří věděli, co mají dělat. A pokud začínáte bez nich, tak potřebujete hodně času. Ale už začali, získávají potřebné zkušenosti a byla by škoda, kdyby si nyní McLaren šel vlastní cestou."
McLaren si často stěžuje, že Honda je v Japonsku izolovaná a pracuje tam vlastním, typicky japonským způsobem.
"Dříve s tím nebyl žádný problém. Ve Velké Británii jsme pouze skládali motory. Projekce, vývoj a výroba byly v Japonsku a na tým to nemělo vliv. Jde pouze o to, že se pustili do velmi náročného úkolu a začali později než ostatní. Ostatní výrobci začali dříve, než byla nová pravidla dopsána. Spustili programy testování jednoválcových motorů s tím, že potřebují turbomotor V6. Dohnat takové množství práce není jednoduché a nedá se to udělat přes noc. Musíte dát Hondě čas a určitě to dokáže. Má chytré inženýry a všechny potřebné zdroje, takže to jistě dokáže. Nyní jí chybí pouze zkušenosti a ty právě získává."
Takže Szafnauer McLarenu rozhodně nedoporučuje pokoušet se získat motory Mercedesu, v současnosti ze všech nejvýkonnější. "Nedávno jsem někomu řekl, že možná již za dva roky, když už bude Honda v plné síle, si budeme přát, aby McLaren přešel k Mercedesu! Neměli byste rychle soudit a přehnaně reagovat. Možná právě teď zdolávají poslední překážku a za chvíli budou připraveni."
"Když jsem k nim přišel, byli tam lidé z třetí generace projektu (z konce 90. let), kteří přešli z druhé generace (konec 80. let), měli mnoho zkušeností a rozuměli F1. Věděli, jak dát dohromady program, se kterým mohli soutěžit na nejvyšší úrovni.
Dobře si pamatuji, jak se k nám přidal Takeo Kiuči, který býval závodním inženýrem (Ayrtona) Senny a (Alaina) Prosta. Během dvou nebo tří let jsme měli nejlehčí a nejvýkonnější motor V10. Věděl, co je třeba udělat a udělal to. Když jsme končili, měli jsme 968 koní a 88 kilogramů, což bylo o trošičku více koní a trošičku méně kilogramů než mělo BMW.
Tehdy to dokázali. Nyní jim ty zkušenosti chybějí. Nevědí, co mají dělat. (Současný šéf projektu Jusuke) Hasegawa pracoval s námi, ale byl inženýrem specializovaným na ovládací prvky. Nejsem si jistý, že mají dostatek zkušených inženýrů potřebných pro projekt F1. Předtím jich měli spoustu. Takových, kteří věděli, co mají dělat. A pokud začínáte bez nich, tak potřebujete hodně času. Ale už začali, získávají potřebné zkušenosti a byla by škoda, kdyby si nyní McLaren šel vlastní cestou."
McLaren si často stěžuje, že Honda je v Japonsku izolovaná a pracuje tam vlastním, typicky japonským způsobem.
"Dříve s tím nebyl žádný problém. Ve Velké Británii jsme pouze skládali motory. Projekce, vývoj a výroba byly v Japonsku a na tým to nemělo vliv. Jde pouze o to, že se pustili do velmi náročného úkolu a začali později než ostatní. Ostatní výrobci začali dříve, než byla nová pravidla dopsána. Spustili programy testování jednoválcových motorů s tím, že potřebují turbomotor V6. Dohnat takové množství práce není jednoduché a nedá se to udělat přes noc. Musíte dát Hondě čas a určitě to dokáže. Má chytré inženýry a všechny potřebné zdroje, takže to jistě dokáže. Nyní jí chybí pouze zkušenosti a ty právě získává."
Takže Szafnauer McLarenu rozhodně nedoporučuje pokoušet se získat motory Mercedesu, v současnosti ze všech nejvýkonnější. "Nedávno jsem někomu řekl, že možná již za dva roky, když už bude Honda v plné síle, si budeme přát, aby McLaren přešel k Mercedesu! Neměli byste rychle soudit a přehnaně reagovat. Možná právě teď zdolávají poslední překážku a za chvíli budou připraveni."