Vítězství pro Vettela a double pro tým Ferrari
Velká cena Maďarska - závod.
Velká cena Maďarska nakonec přinesla celkem zajímavý závod. Vettelovo ferrari nebylo v úplně špičkové kondici a kolega Räikkönen mu polovinu závodu musel krýt záda. Mercedes však nenašel způsob, jak se před soupeře probojovat.
V posledních třech letech zvítězil pokaždé někdo jiný: Ricciardo, Vettel a Hamilton. Jinak je ovšem králem Hungaroringu Brit Hamilton, protože z posledních deseti ročníků vyhrál polovinu! Říká se, že na maďarském okruhu nelze předjíždět. Z velké části je to pravda, ale ve zmíněných posledních deseti letech jen třikrát zvítězil jezdec z pole position – a pokaždé to byl Hamilton. Takže skutečnost, že vozy Ferrari obsadily první řadu na startu, ještě nemusela nic znamenat. Protože se Hülkenberg kvůli výměně převodovky odsunul o pět míst dozadu na 12. pozici, dosáhl Alonso nejlepšího letošního postavení na startu. Sedmá pozice znamenala vedení mezi zbytkem světa. Kvjat byl penalizován odsunutím o tři místa za zdržování Strolla v kvalifikaci. Kompletní špička startovala na superměkké směsi pneumatik, pouze Kvjat a Di Resta zvolili měkkou a očekávaly se dvě zastávky v boxech. Di Resta od roku 2013 nestál na startu velké ceny F1. Za volantem nového williamsu navíc absolvoval pouhých 11 kol v kvalifikaci! Neměl však žádné zkušenosti s jízdou s plnou nádrží. Ale to všechno byla jen teorie.
Start se výborně podařil nejen oběma ferrari, ale také red bullům, které se dostaly před Hamiltona. Jenže ve druhé zatáčce Verstappen nezvládl jízdu na vnitřní straně zatáčky a týmovému kolegovi Ricciardovi dal pořádnou ránu do levého boku. Poškodil mu hydraulický systém, Ricciardův vůz se roztočil a zůstal bezmocně stát uprostřed trati. Palmer měl velké štěstí, že se mu dokázal vyhnout. K dalšímu kontaktu došlo mezi Hülkenbergem a Grosjeanem. Ředitel závodu okamžitě vyslal zpomalovací vůz a usilovně se uklízelo.
Od 6. kola se znovu začalo závodit. Okamžitě tím vypukla velká bitva o čtvrté místo mezi bránícím se Verstappenem a útočícím Hamiltonem. Nizozemec se zároveň dozvěděl, že jeho počínání bylo oceněno penalizací 10 vteřin. Jezdecké pole kroužilo v pořadí Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hamilton, Sainz, Alonso, Pérez, Vandoorne, Ocon… Po deseti kolech ztrácel pátý Hamilton na vedoucího Vettela 10,554 vteřiny. Komisaři zkoumali, zda agresivita Sainze proti Alonsovi po restartu byla v mezích pravidel. Räikkönen nestačil tempu týmového kolegy Vettela a ztrácel kolem tří vteřin. Ale naopak si budoval slušný náskok na Bottase, pronásledovaného Verstappenem (kterého čekala penalizace) a nečekaně krotkým Hamiltonem. Televizní režie zatím trochu zákeřně pustila celému světu záznam z radiové komunikace, v níž se Ricciardo velmi ostře vyjádřil na adresu týmového kolegy. Zdálo se, že sólo Ferrari může přibrzdit snad jen další vyjetí safety caru.
Ve 30. kole měnil jako první ze špičky pneumatiky Bottas, ale klesl jen na páté místo za Hamiltona, který výrazně zrychlil. Vzápětí si po zastávce Hamiltona zase pořadí vyměnili. O kolo později zamířil do boxů vedoucí Vettel a vrátil se na trať pouhých pět vteřin před Bottasem. Räikkönena zdržel Di Resta a připravil ho o šanci dostat se po zastávce na první pozici. Fin byl navíc přesvědčený, že měl ještě dostatečnou rychlost na to, aby dál zůstal na trati.
V polovině závodu kroužil v čele Verstappen, za ním Vettel +10,619, Räikkönen +11,849, Bottas +14,794, Hamilton +15,707, ale Verstappena zastávka ještě čekala. Alonso dál sváděl zajímavý souboj s krajanem Sainzem, společně absolvovali i zastávku a pak si to znovu rozdávali na trati. Mercedes si byl vědom, že Vettel má problémy a na časech to také bylo znát. Vettel, Räikkönen, Bottas a Hamilton jeli v rozmezí pouhých pěti vteřin! V nejhorší situaci byl Räikkönen. Zezadu se blížily mercedesy, ale jeho brzdil pomalý Vettel. Od týmu však nepřišel žádný pokyn. Vyplývalo z toho, že má dál Vettelovi krýt záda…
Až ve 42. kole zamířil do boxů Verstappen, absolvoval i desetisekundovou penalizaci a klesl na 5. pozici. Čtveřice před ním kroužila v rozmezí 4,422 vteřiny! Ve 45. kole zapracovala týmová režie u Mercedesu a Bottas v první zatáčce pustil před sebe Hamiltona. Ferrari zatím opakovaně upozorňovalo Vettela, aby nejezdil přes obrubníky a nezhoršoval problémy s řízením. Lovec Hamilton vycítil šanci a rychle se přibližoval Räikkönenovi. Hülkenberg měl při zastávce potíže s výměnou kola a propadl se až na 12. místo.
V 50. kole bylo pořadí Vettel, Räikkönen +1,277, Hamilton +2,316, Bottas +5,854, Verstappen +14,520, Alonso +61,000, Sainz +64,228, Pérez, Ocon, Vandoorne, Magnussen, Hülkenberg, Kvjat, Palmer, Stroll, Ericsson, Wehrlein, Di Resta. Hamilton dostal od svého týmu podmínku: pokud do pěti kol úspěšně nezdolá ferrari, bude se muset vrátil za Bottase. Byl to těžký úkol, protože po přiblížení se soupeřům se jeho auto přehřívalo. Přiblížit se na jednu vteřinu kvůli použití DRS na Hungaroringu ještě neznamená mít šanci na předjetí. Nejrychleji jel Verstappen, který měl před sebou volný prostor a postupně se přibližoval vedoucí skupince. Hamilton si ochladil auto a v 55. kole se znovu přiblížil Räikkönenovi. Mercedes Hamiltonovi prodloužil lhůtu k předjetí o dalších pět kol. Räikkönen si stěžoval, že si při jízdě za Vettelem jen ničí pneumatiky. Zatímco Bottasovi vedoucí trojice ujížděla, zezadu se mu přiblížil Verstappen. Nebýt penalizace, jistě by Nizozemec patřil k adeptům na stupeň vítězů. Vzadu zaujal souboj, při kterém Magnussen vytlačil z tratě Hülkenberga. Dostal za to pětisekundovou penalizaci.
Posledních pět kol už žádné velké drama nepřineslo. V předposledním kole Hamilton výrazně zvolnil a férově pustil před sebe Bottase. Tým Ferrari vybojoval double a Vettel znovu zvýšil své vedení v šampionátu. Pozoruhodné je, že nejrychlejší kolo v závodě zajel Alonso v mclarenu! Jeho 6. místo v cíli bylo velkým překvapením a dalším potvrzením jeho jezdeckých schopností.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Kol
|
1.
|
S.Vettel | Ferrari |
1:39:46.713
|
70
|
2.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
+ 0.908
|
70
|
3.
|
V.Bottas | Mercedes |
+ 12.462
|
70
|
4.
|
L.Hamilton | Mercedes |
+ 12.885
|
70
|
5.
|
M.Verstappen | Red Bull |
+ 13.276
|
70
|
6.
|
F.Alonso | McLaren |
+ 1:11.223
|
70
|
7.
|
C.Sainz | Torro Roso |
- 1 kolo
|
69
|
8.
|
S.Pérez | Force India |
- 1 kolo
|
69
|
9.
|
E.Ocon | Force India |
- 1 kolo
|
69
|
10.
|
S.Vandoorne | McLaren |
- 1 kolo
|
69
|
11.
|
K.Magnussen | Haas |
- 1 kolo
|
69
|
12.
|
D.Kvjat | Torro Roso |
- 1 kolo
|
69
|
13.
|
J.Palmer | Renault |
- 1 kolo
|
69
|
14.
|
L.Stroll | Williams |
- 1 kolo
|
69
|
15.
|
P.Wehrlein | Sauber |
- 2 kola
|
68
|
16.
|
M.Ericsson | Sauber |
- 2 kola
|
68
|
17.
|
N.Hülkenberg | Renault |
-
|
67
|
-
|
P. di Resta | Williams |
-
|
60
|
-
|
R.Grosjean | Haas |
-
|
20
|
-
|
D.Ricciardo | Red Bull |
-
|
0
|