Leclercovy problémy v Maďarsku
Formula 2 na Hungaroringu.
Charles Leclerc sice zajel posedmé za sebou pole-position, jeho víkend ovšem zhatila technická přejímka v pátek večer.
Maďarský podnik, kterým šampionát Formule 2 vstoupil do druhé poloviny sezony, přinesl jedinou změnu v kokpitech. V týmu Trident našel útočiště Američan Santino Ferrucci. Chráněnec Gena Haase, který zatím zůstal v GP3 mnoho dlužen své pověsti, u Italů podepsal až do konce sezony.
Kvalifikace
Leclerc zahrál soupeřům na nervy skutečností, že úvodních deset minut seance zůstal stát v boxech. Nejlepší čas tedy zpočátku patřil dobře naladěnému Rowlandovi před Markelovem a Fuocem. Na tomto pořadí se nic nezměnilo ani po prvním Leclercově výjezdu – jeho pokus totiž zhatila neutralizace po uklouznutí Gelaela. Monacký junior Scuderie Ferrari ale dokázal udeřit při svém druhém pokusu, kdy Rowlandův čas zlepšil o nevídané čtyři desetiny!
Za stoupajícího vedra si všichni připravili poslední pokusy na konec seance. Slunce ovšem Hungaroring tak rozpálilo, že se pořadí na špičce nezměnilo. Leclerc se mohl těšit ze sedmého pole position v řadě a vedle něj se kvalifikoval Rowland. Za nimi se seřadili Markelov, King, Fuoco, Nato, Latifi, De Vries, Macušita a Canamasas. Nováček Ferrucci překvapil dobrým 11. časem.
„Chlapci za mnou jsou všichni výborní závodníci a jistě si nemohu dovolit, abych zde nějak polevil. Do tohoto závodu jdu se stejnou vůlí vyhrát, jako do prvního podniku roku. Jestli mne ta kvalifikační série mile zneklidňuje? Ano, tak trošku mám ten rekord v hlavě, když ale sedím ve voze, tak statistiky nehrají roli,“ prozradil spokojený poleman po kvalifikaci.
Jenže pak přišla technická přejímka FIA. V Leclercově voze Prema-Dallara objevili komisaři diferenciál, jehož součástky neodpovídaly homologaci výrobce. Mladý pilot tedy nejen putoval na chvost pole, ale aféra pochopitelně vrhla negativní stín na jeho sportovní výkony.
Výsledky:
1. O. Rowland DAMS 1:26.731
2. A. Markelov Russian Time 1:26.806
3. J. King MP Motorsport 1:26.849
4. A. Fuoco Prema 1:26.885
5. N. Nato Arden 1:26.968
6. N. Latifi DAMS 1:26.973
7. N. de Vries Rapax 1:27.026
8. N. Macušita ART 1:27.103
9. S. Canamasas Rapax 1:27.129
10. S. Ferrucci Trident 1:27.139
11. A. Albon ART 1:27.221
12. L. Ghiotto Russian Time 1:27.238
13. R. Visoiu Campos 1:27.301
14. R. Boschung Campos 1:27.339
15. S. Camara MP Motorsport 1:27.492
16. L. Deletraz Racing Engineering 1:27.582
17. G. Malja Racing Engineering 1:27.804
18. N. Jeffri Trident 1:28.248
DNQ S. Gelael Arden 1:46.783
DSQ Ch. Leclerc Prema 1:26.268
Hlavní závod
Rowland Leclerca v kvalifikaci sice opět neporazil, přesto rád bral poděděné pole position. Po startu za sobotního vedra mu ale proti výborně reagujícímu Artemovi Markelovovi (Russian Time) nepomohly ani všechny jeho zkušenosti. Do rozhodující první zatáčky dosprintoval Rus jako první. Z úvodního kola se Markelov vrátil s malým náskokem na Rowlanda, Kinga, Latifiho a Fuoca. Leclerc se mezitím: z posledního místa posunul na 11. pozici, k čemuž mu stačily dva geniální manévry v prvních dvou zatáčkách!
Markelov poté s přehledem držel první místo. Za ním se De Vries posunul před Fuoca a v 8. kole vybrzdil Latifi Kinga. Brit hned na to ztratil i další místo ve prospěch De Vriese. Lídr Markelov měnil pneumatiky po třetině závodu, tak jako většina konkurentů. Mechanici týmu DAMS si ale počínali poněkud šikovněji a po zastávkách se Rowland objevil na špičce. Svůj náskok na Rusa soustavně zvyšoval až na šest sekund, zatímco Markelov měl plná zadní zrcátka útočícího Latifiho.
Jedenáct kol před cílem ovšem v první zatáčce havarovali Canamasas s Visoiuem a všechny časové rozestupy vymazal zásah safety caru. Devět kol před koncem se opět jelo naplno a Leclerc předvedl další inteligentní start, při kterém získal tři pozice.
Závěr závodu ukázal, že životnost pneumatik si nejlépe rozložil Markelov. Byl jasně rychlejší než vedoucí Rowland a kolo za kolem si připravoval svůj útok. Dvě kola před koncem se rozhodl, že Brita vybrzdí uvnitř na konci rovinky a pokusil se ho předjet vpravo. Rowland mu ale tuto stopu zablokoval, Rus se musel vyhnout na trávník, šel do hodin a ve velké rychlosti vletěl do bariéry.
Vítězství tedy patřilo Rowlandovi před týmovým kolegou Latifim, De Vriesem a neuvěřitelným Leclercem. Dobře se opět předvedl i nováček Ferrucci, když dokázal dojet pro bod.
„Markelov byl pořád ještě za mnou, když jsem mu zkřížil stopu. Jeho nehoda tedy nebyla má chyba a nebojím se nějakého trestu,“ popsal klíčovou situaci v předposledním kole Rowland. Kritikové rychle připomněli skutečnost, že jeho sebejistota asi pramení z toho, že komisařem FIA byl v Maďarsku Derek Warwick, jeho dřívější manažer...
K celkovému stavu šampionátu Rowland podotkl: „Je sice hezké vyhrát, ale že Charles dokázal dojet z posledního místa čtvrtý, je frustrující.“
Výsledky:
1. O. Rowland DAMS 58:37.062
2. N. Latifi DAMS 58:37.297 +0.235
3. N. de Vries Rapax 58:37.735 +0.673
4. Ch. Leclerc Prema 58:38.467 +1.405
5. N. Macušita ART 58:38.695 +1.633
6. L. Ghiotto Russian Time 58:39.596 +2.534
7. N. Nato Arden 58:40.141 +3.079
8. A. Albon ART 58:40.412 +3.350
9. S. Ferrucci Trident 58:41.300 +4.238
10. L. Deletraz Racing Engineering 58:43.689 +6.627
11. R. Boschung Campos 58:44.612 +7.550
12. N. Jeffri Trident 58:45.241 +8.179
13. G. Malja Racing Engineering 58:46.524 +9.462
14. S. Gelael Arden 58:50.973 +13.911
15. J. King MP Motorsport 58:53.188 +16.126
16. S. Camara MP Motorsport 58:56.131 +19.069
DNF A. Markelov Russian Time 52:25.830
DNF S. Canamasas Rapax 37:43.818
DNF R. Visoiu Campos 37:43.409
DNF A. Fuoco Prema 17:11.886
Sprint
Nedělní pole position si za typicky maďarského vedra vybojoval Alexander Albon. Anglo-thajský pilot ARTu ale nevyrazil nejlépe. Mnohem lepší start předvedl jeho týmový kolega Nobuharu Macušita a z 5. pozice se katapultoval na první, kterou až do cíle nedal z ruky. Po prvním kole za Japoncem následovali Ghiotto, De Vries, Rowland a Leclerc a za nimi se tlačil Latifi na Nata.
Na tomto pořadí se dlouho nic nezměnilo. Až sedm kol před cílem se De Vries prodral před budoucího testmana Williamsu Ghiotta. Itala ještě ve stejném kole předjeli Rowland s Leclercem a později i Nato s Latifim.
Rowlandovi, jenž v boji o titul potřebuje každý bodík, vyšel finiš nejlépe a v předposledním kole ještě předjel druhého De Vriese.
Výsledky:
1. Nobuharu Macušita ART Grand Prix 44:52.900
2. Oliver Rowland DAMS +4.307
3. Nyck de Vries Rapax +7.143
4. Charles Leclerc Prema Racing +11.635
5. Norman Nato Pertamina Arden +12.458
6. Nicholas Latifi DAMS +13.485
7. Alexander Albon ART Grand Prix +16.754
8. Luca Ghiotto RUSSIAN TIME +24.843
9. Artem Markelov RUSSIAN TIME +25.577
10. Sean Gelael Pertamina Arden +33.887
11. Jordan King MP Motorsport +35.770
12. Louis Deletraz Racing Engineering +35.823
13. Sergio Sette Camara MP Motorsport +41.847
14. Santino Ferrucci Trident +42.122
15. Nabil Jeffri Trident +1:26.947
16. Ralph Boschung Campos Racing -1 kolo
17. Antonio Fuoco Prema Racing -1 kolo
- Gustav Malja Racing Engineering neklasifikován
- Sergio Canamasas Rapax neklasifikován
- Robert Vișoiu Campos Racing neklasifikován
Celkový stav šampionátu FIA Formule 2:
1. Charles Leclerc 208 b.
2. Oliver Rowland 158 b.
3. Artem Markelov 123 b.
4. Nicholas Latifi 115 b.
5. Luca Ghiotto 95 b.
6. Nobuharu Macušita 91 b.
7. Norman Nato 79 b.
8. Nyck de Vries 72 b.
9. Alexander Albon 65 b.
10. Jordan King 49 b.
Foto: Roman Klemm