Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Whiting: Nekonzistentní rozhodování? A kdy?

Whiting: Nekonzistentní rozhodování? A kdy?

Kritika prý stojí na vodě

Když bylo Maxovi Verstappenovi v USA oznámeno, že mu byl udělen pětisekundový trest za předjetí Kimiho Räikkönena mimo trať a že musí opustit místnost pro tři jezdce, kteří za chvíli vystoupí na stupně vítězů, vzkypěly emoce. FIA si už od autorů tvrdých slov vyřčených do médií vyžádala omluvu a mladý Verstappen se s již chladnou hlavou omluvil za zuření na Instagramu. K fanouškům nyní promlouvá Charlie Whiting a vysvětluje, že při jízdě mimo trať je normální nemít jeden metr na všechny situace.

"Myslím, že celé to nařčení z nekonzistence v podstatě stojí na vodě. To předjetí byl jediný případ absolutně zřejmého získání výhody, jezdec byl správně potrestán, a to je všechno," shrnul situaci ředitel závodů F1.

Verstappen poukazoval na to, že mimo trať jezdili i jiní jezdci.

"Můžeme se podívat na konečný čas na kolo, podívat se na čas v minisektoru a tak zjistit, zda jezdec získal výhodu. To děláme vždy, když vidíme vůz mimo trať, v Austinu hlavně v 19. zatáčce. Dělali jsme to během kvalifikace a nikdy nebyl důvod ke znepokojení. Během závodu je to totéž. Samotné opuštění trati není porušením pravidel, ale když se to stane, jezdec se musí na trať vrátit bezpečně a bez získání jakékoliv trvalé výhody. Toto přesné znění pravidla je důležité.

Mnohdy se stalo, že jezdec opustil trať, ale stevardi to formálně nevyšetřovali, protože nebyla získána trvalá výhoda. Zde byl rozdíl v tom, že stevardi viděli trvalou výhodu. Zkrátil si trať, evidentně byl mimo ni, a tak předjel jiného jezdce. Technicky to bylo velmi jednoduché rozhodnutí, ale emocionálně ne, protože muselo být rychlé."

Whiting také mluvil o štěrku a vysokých obrubnících jako o způsobech řešení.

"Jednou možností jsou velmi velké obrubníky, ale to by nešlo. Štěrk se už léta nepoužívá, díky čemuž máme současné obrubníky. Je to i o tom, že tratě potřebují být připraveny na různé typy vozů a motocyklů. V Austinu byly obrubníky neobyčejně dlouhé, aby tyto dva typy (vozy a motorky) mohly koexistovat."

Ta část o obrubnících ale nebude stoprocentní pravdou. F1 teď zavítala do Mexika a shodou okolností právě tam Verstappen loni poprvé v kariéře zklamaný opouštěl místnost pro první tři jezdce závodu, jelikož byl potrestán za vyjetí mimo trať v úvodní zatáčce okruhu během souboje se Sebastianem Vettelem. FIA nebude riskovat další kontroverze a na trať nechala nainstalovat krátké, pět centimetrů vysoké obrubníky.


I kdyby jezdec chtěl riskovat jejich přejezd, musí respektovat nařízení vedení závodu. Kdo přeskočí přes sérii těchto obrubníků v 1. a 2. zatáčce, musí objet i druhou skupinu umístěnou mezi zatáčkami 2 a 3 a až pak se vrátit na trať. Objíždět se budou muset i série obrubníků v 8. a 11. zatáčce.