Vettel udeřil v pravou chvíli
VC Mexika – kvalifikace
Naděje Sebastiana Vettela na mistrovský titul stále ještě doutná. Do zítřejšího závodu na okruhu bratří Rodríguezů půjde z pole position. Jenže Lewisu Hamiltonovi stačí dojet pátý.
Kvalifikace se uskutečnila za přece jen už trochu příznivějších podmínek. Vysvitlo sluníčko a teplota se vyšplhala na dvacítku. To teoreticky mělo hrát spíše do karet Ferrari. A praxe to potvrdila.
Do boje vyrazilo jen devatenáct vozů. U monopostu Toro Rosso Pierra Gaslyho totiž nestačili mechanici po defektu ve třetím tréninku vyměnit motor. Strategie v Q1 tentokrát neodpovídala běžným zvyklostem. Ferrari a Red Bullu stačily supersofty, ale Mercedes už od počátku nasadil nejměkčí pneumatiky. Vettel zaknihoval čas 1:18,0, Kimi Räikkönen byl o desetinku pomalejší. Vettel vzápětí zrychlil na 1:17,6 a stejného výkonu dosáhl i Max Verstappen. Oba podle očekávání přeskočili Hamilton a Valtteri Bottas, avšak s menším rozdílem, než u těchto dvou směsí předpokládalo Pirelli.
Ze zbytku světa na sebe výrazně upozorňovali Fernando Alonso a také Sergio Pérez, opírající se o mohutnou podporu diváků. Naopak o postup se museli strachovat, kromě obou sauberů, také Romain Grosjean, Kevin Magnussen a Stoffel Vandoorne. Z této pětice se spasil pouze Vandoorne, pro kterého to ale vzhledem k masivní penalizaci nemělo žádný praktický význam. Haasy totálně pohořely a skončily na posledních dvou místech.
Do Q2 nejrazantněji vlétl Mercedes. Bottas se hned zpočátku blýskl (na ultrasoftech) časem 1:17,2. Hamilton byl ale nucen svoje nadějné rychlé kolo přerušit. Vettel sice okamžitě odpověděl (1:17,1), jenže jeho úhlavní sok ho při svém druhém pokusu překonal o třiadvacet tisícin.
Úplně jiné starosti měl v té chvíli Brendon Hartley, kterému odešel motor. Sobotní technický debakl týmu Toro Rosso byl tím dovršen. Radost z toho neměl ani Verstappen, jenž musel kvůli vyvěšeným žlutým praporkům zvolnit. Nenechal se ale znechutit a vzápětí všem vyrazil dech. Stopky se po jeho průjezdu cílem zastavily na hodnotě 1:16,5!
O kýženou desátou příčku se přetahovali Nico Hülkenberg a Felipe Massa. Brazilec nakonec neuspěl a skončil, stejně jako jeho týmový kolega Lance Stroll. Piloti McLarenu a Hartley neměli v této fázi změřený čas.
Pro rozhodující bitvu zvolil Verstappen zajímavou taktiku, když před rychlým kolem absolvoval hned dvě zahřívací. Věřil, že tímto způsobem lépe využije potenciál pneumatik. A ono to fungovalo! V úvodní rundě byl nejrychlejší, o tři desetiny před Vettelem a o čtyři před Hamiltonem. Vůbec to naopak nešlo Räikkönenovi a Bottas to dokonce předčasně zabalil a zajel do boxů. Patrně v důsledku Verstappenova manévru, který bude FIA zkoumat po skončení kvalifikace.
V klíčovém momentě se nejlépe dokázal koncentrovat Vettel. Na jeho čas 1:16,488 nakonec neměli ani Verstappen, ani Hamilton, který zaostal o plnou půlsekundu. Překvapením je i Ricciardova porážka od Estebana Ocona.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:17,665 | 1:16,870 | 1:16,488 | 20 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | 1:17,630 | 1:16,524 | 1:16,574 | 19 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:17,518 | 1:17,035 | 1:16,934 | 21 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,578 | 1:17,161 | 1:16,958 | 17 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:18,148 | 1:17,534 | 1:17,238 | 20 |
6. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | 1:18,336 | 1:17,827 | 1:17,437 | 19 |
7. | Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | 1:18,208 | 1:17,631 | 1:17,447 | 15 |
8. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:18,322 | 1:17,792 | 1:17,466 | 17 |
9. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:18,405 | 1:17,753 | 1:17,794 | 17 |
10. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | 1:18,020 | 1:17,868 | 1:17,807 | 19 |
11. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | 1:18,570 | 1:18,099 | 10 | |
12. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:18,902 | 1:19,159 | 11 | |
13. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Renault | 1:18,683 | DNF | 12 | |
14. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | 1:17,710 | DNS | 9 | |
15. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | 1:18,578 | DNS | 13 | |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:19,176 | 9 | ||
17. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | 1:19,333 | 9 | ||
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:19,443 | 10 | ||
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:19,473 | 11 |