Verstappen dodržel tradici, Hamilton je mistrem světa
VC Mexika - závod
Pokaždé, když Daniila Kvjata odněkud vyhodí, zvítězí v následující velké ceně Max Verstappen. Již potřetí (a asi naposled) se toto pravidlo potvrdilo v Mexiku. Lewis Hamilton byl sice odmávnut až jako devátý, přesto je jistým mistrem světa F1 pro rok 2017.
Počty byly před závodem jednoduché. Pokud Sebastian Vettel vyhraje, potřebuje Lewis Hamilton dojet alespoň pátý, aby měl titul v kapse. „Už dlouho jsem nebyl před začátkem tak vzrušený, jako dnes,“ přiznal Brit na roštu.
Ve voze Daniela Ricciarda se po kvalifikaci měnil motor, Australan proto kvůli penalizaci klesl až na šestnácté stání. Nad Autodromo Hermanos Rodríguez se sice honily mraky, ale déšť v mexické metropoli nehrozil. Vzduch měl 21 stupňů, asfalt o dvacet více. Předpokládalo se, že týmy se rozhodnou pro strategii s jediným pitstopem. Na úvod obuli všichni ultrasofty, jen Romain Grosjean a Fernando Alonso začínali na supersoftech.
Duel hlavních protagonistů vzal nečekaný obrat hned v prvních sekundách. Hamilton se pral o vedení s Maxem Verstappenem. Bok po boku vjeli do zatáčky. V ní se nejprve tečovali Verstappen a Vettel a pak Němec předním křídlem rozřízl pravou zadní pneumatiku Hamiltonova mercedesu. Oba museli do boxů a přezuli na softy. Vettel se na trať vrátil podstatně rychleji. Sportovní komisaři oznámili, že celý incident prošetří.
Verstappen je jednoznačně v čele, za ním Vettel naráží do Hamiltona
V čele mezitím uháněl Verstappen, který už ve třetím kole měl náskok 2,4 sekundy na druhého Valtteriho Bottase. Třetí se držel Esteban Ocon, zatímco Kimi Räikkönen spadl až za Nika Hülkenberga a Sergia Péreze. Ricciardo se probil již na sedmou(!) příčku. Jeho radost ovšem netrvala dlouho. V šestém kole předčasně zaparkoval v garáži. Dalším, koho potkal defekt a musel k mechanikům, byl Carlos Sainz.
V osmém kole měl Verstappen na Bottase k dobru už 3,8, na Ocona 10,4, Hülkenberga 12,5, Péreze 14,4 a Räikkönena 15,2 sekundy. Alonso a Grosjean se v boji o jedenácté místo potkali v první zatáčce, přičemž exmistru světa se soupeřovo počínání ani trochu nelíbilo. Nebyl jediným, a tak si pilot Haasu vysloužil pětisekundový „štráf“. Vzápětí to zajiskřilo mezi Vettelem a Felipem Massou. Brazilec vyhnal nechtěně Vettela mimo dráhu a ještě víc mu pocuchal nervy. Svého svěřence musel osobně klidnit šéf Scuderie Maurizio Arrivabene.
Kdo neviděl úvod velké ceny a dostal se k jejímu sledování až někdy ve dvacátém kole, nevěřil svým očím. Hamilton jel poslední a dokonce mu ukazovali modré praporky, zato Marcus Ericsson se držel na deváté pozici! Marně si na něj brousil zuby Alonso, takže byl požádán, aby pustil před sebe rychlejšího Stoffela Vandoornea.
Vettel to ještě pořád nevzdával. Kolem třetiny závodu už měl první desítku na dohled. O další stupínek poskočil poté, co se ve 25. kole zastavil kvůli poruše hybridního ústrojí Hülkenbergův renault. O chvíli později Hamilton zdolal Sainze a konečně se odpoutal z úplného chvostu.
Ve 32. kole vzplanul motor u auta Brendona Hartleyho. Řídký vzduch tentokrát pohonným jednotkám Renaultu evidentně nesvědčil. Byl zaveden režim virtuálního safety caru a nastal nápor na boxy. V pitlane se objevili kromě jiných Verstappen, Bottas, Räikkönen a už podruhé Hamilton a Vettel.
Po restartu nadále kroužil v čele Verstappen před Bottasem (+7,8). Třetí už ale byl Räikkönen, čtvrtý Ocon a na pátém místě před Pérezem se náhle zjevil Lance Stroll. Jezdci Force India totiž doplatili na časnější pitstop. Vettel postoupil na sedmou pozici, jenže od Péreze ho momentálně dělilo patnáct sekund. Hamilton pomalu šplhal pořadím ve druhé desítce. Ze zdi mu oznámili, že může proniknout až na osmé místo.
Výhoda Vettelových čerstvějších ultrasoftů vedla k tomu, že na Péreze dělal dvě sekundy na kolo. V 50. kole domácího hrdinu dokonale zaskočil a ten promptně zamířil pro nové obutí. Osmnáct kol před koncem zůstávala otevřenou už jen otázka, koho rozjetý Vettel ještě „udělá“. Na dostřel měl Strolla a Ocona. Jinak se situace uklidnila. Rozestupy byl obrovské a v jednom kole se už drželo jen šest účastníků.
Vettel věděl, že pro udržení alespoň teoretické naděje potřebuje dojet minimálně druhý. Tušil také, že jde o nesplnitelný úkol. Přesto se rval dál. Poté, co bleskově vyřídil Strolla a Ocona, vydal se za Räikkönenem. Skoro půlminutová propast byla už ale příliš. Mezitím kvůli mechanickým problémům vzdali Ericsson a Sainz.
Hamilton se dostal na poslední bodovanou příčku a testoval, jak odolná je Alonsova obrana. Ukázala se být dosti prostupnou a tak novopečený světový šampion projel pod šachovnicí jako devátý.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Renault | 1:36:26,552 | 71 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +19,678 | 71 | 18 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +54,007 | 71 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +70,078 | 71 | 12 |
5. | Esteban Ocon | Force India | Mercedes | -1 kolo | 70 | 10 |
6. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -1 kolo | 70 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Force India | Mercedes | -1 kolo | 70 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 70 | 4 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | -1 kolo | 70 | 2 |
10. | Fernando Alonso | McLaren | Honda | -1 kolo | 70 | 1 |
11. | Felipe Massa | Williams | Mercedes | -1 kolo | 70 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Honda | -1 kolo | 70 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Renault | -1 kolo | 70 | 0 |
14. | Pascal Wehrlein | Sauber | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -2 kola | 69 | 0 |
Carlos Sainz | Renault | Renault | - | 59 | 0 | |
Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | - | 55 | 0 | |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Renault | - | 30 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | - | 24 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Red Bull | Renault | - | 5 | 0 |