F1 na křižovatce
Začaly klíčové rozhovory o o penězích a motorech
Formule 1 je na křižovatce, během nejbližších dní by se mělo rozhodnout o její podobě po roce 2020. Ještě dříve, než byl Ross Brawn na začátku sezony oficiálně jmenován výkonným ředitelem sportovních záležitostí F1, začal dělat analýzy, setkávat se s klíčovými lidmi i sestavovat vlastní tým expertů v různých oborech. Cílem bylo vypracovat koncepty změn ve třech klíčových oblastech - náklady a konkurenceschopnost týmů, motory a vliv aerodynamiky na jízdu v závěsu a předjíždění. To poslední má ještě čas, Brawn pro F1 pronajal větrný tunel bývalého týmu Manor a pomalu spouští testovací program. Finanční podmínky a motory ale musejí být dořešeny co nejdříve, aby měly velké automobilky čas na rozhodnutí o pokračování své účasti a vývoj nového typu motoru.
První klíčová schůzka Brawna se šéfy týmů probíhá v těchto chvílích v Paříži a hlavním tématem mají být motory. Za týden bude následovat setkání Strategické skupiny F1, kterého se opět zúčastní i zástupci nečlenských týmů a očekává se širší diskuse zaměřená na náklady. V oblasti nákladů chce Brawn dosáhnout stavu, kdy budou moci nejlepší z menších týmů alespoň příležitostně zabojovat o vítězství, což by bylo velkým zpestřením sezony.
"Chceme meritokracii, vidět vyhrávat nejlepší týmy, ale když ty nemají svůj den, měla by to být šance zaútočit a vyhrát závod pro někoho ze středu pole. Takové jsou skvělé příběhy, bylo by to výborné pro celý tento sport a my to chceme podpořit. Chceme týmy středu pole, které se jednoho dne dostanou ke skvělému jezdci a náhle začnou vyhrávat závody," řekl před setkáním Brawn.
"F1 je na křižovatce. Mnoho let neexistovala struktura, která by se postarala o správný vývoj sportovní, technické a finanční stránky F1. Týmy se pokusily vytvářet vlastní pravidla, ale protože jsou jeden pro druhého soupeřem, tak to nejsou nejvhodnější lidé pro tuto práci. Nyní máme potřebnou organizaci, strukturu. Mám inženýry, techniky, finanční stratégy, kteří hledají nejlepší řešení pro F1. Taková, která by zajistila udržitelnost a zlepšila konkurenceschopnost všech týmů, čehož výsledkem by byly lepší závody. Šance udělat to je důvodem mého návratu do F1.
Jsem hodně optimistický. Od týmů dostáváme velmi kladnou odezvu a během pár příštích měsíců začneme mluvit o našich nápadech. Po diskusi s týmy je upravíme a v nejbližších letech se stanou realitou."
Co se týče motorů, bude muset přijít změna. Motor F1 má vzbuzovat více emocí, než současná "zelená" hybridní pohonná jednotka, která je stejně komplikovaná jako drahá.
"Při práci na pravidlech pro motory na sezonu 2021 máme stanovené odlišné priority. Chceme udržitelnost a férovost napříč celou boxovou uličkou a chceme nadchnout fanoušky. To je problém současných motorů. Sice je to zázrak moderních technologií, ale fanouškům se nelíbí. Je to nízkootáčkový, tichý motor, který nevzbuzuje takové emoce, jaké sport potřebuje. Nový motor nás vrátí zpět na správnou cestu."