Newey cítí vinu za Sennovu smrt
Ve své knize píše o důvodech tragické nehody
Šampionát vrcholí, a to je vhodná doba na vydání, nebo alespoň oznámení vydání knížky s tématem F1. Jenson Button posílá do obchodů autobiografii Life to the Limit, před pár dny jsme citovali knížku The Mechanic: The Secret Life of the F1 Pit Lane a tento týden vychází i How to Build a Car, vzpomínky Adriana Neweyho vydané Harperem Collinsem.
Geniální aerodynamik, inženýr a bývalý technický ředitel McLarenu a Red Bullu se nevyhnul ani tématu tragické havárie největší hvězdy F1 všech dob Ayrtona Senny. Senna zahynul v roce 1994 po havárii v Imole ve voze týmu Williams, v němž Newey pracoval pod Patrickem Headem jako hlavní designér. Členové týmu pak byli vyšetřováni italskými úřady, ale podezření ze zabití se nepotvrdilo. Prý není pravdou, že na Sennově vozu selhalo řízení, ačkoli nebylo v pořádku.
"Co se týká toho, zda sloupek řízení způsobil nehodu, tak ne, nezpůsobil. Ale nedá se popřít fakt, že taková součástka se nikdy neměla dostat do vozu," píše Newey. "Byl jsem členem vedení týmu, který navrhl vůz, ve kterém zahynul člověk."
Za nehodou byla nestabilita vozu Williams FW16, což si Newey dosud vyčítá.
"Největší pocit viny ve mně vzbuzuje fakt, že jsem zbabral aerodynamiku vozu. Nezvládl jsem přechod z vozu s aktivním podvozkem zpět k pasivnímu a navrhl vůz, jenž byl aerodynamicky nestabilní. Ayrton se pokoušel dělat věci, kterých vůz nebyl schopen. Ať už dostal nebo nedostal defekt, jel vnitřní, rychlejší, ale i hrbolatější linií ve voze, který byl aerodynamicky nestabilní, což ho nejspíš dělalo těžko řiditelným dokonce i pro něj. Vždy jsem cítil určitou odpovědnost za Ayrtonovu smrt, ale ne trestní."