Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Red Bull si za tři motory na sezonu může sám

Red Bull si za tři motory na sezonu může sám

Wolff proti Hornerovi a Boullierovi

Zdá se, že velké týmy F1 se v politických sporech čím dál častěji dělí na tovární  a bohaté netovární. O výborných vztazích Ferrari s Mercedesem už cvrlikají i vrabci na stromech a McLaren si začíná rozumět s Red Bullem. Vidět je to i na sporu ohledně počtu motorů na sezonu.

Příští rok bude mít kalendář rekordních 21 velkých cen a každému jezdci by měly na celou sezonu stačit tři motory, turbodmychadla a MGU-H a pouze dva kusy MGU-K, baterií a řídící elektroniky. Ferrari je s tím dokonale spokojené, zatímco šéf Red Bullu Christian Horner na setkáních Strategické skupiny F1 opakovaně navrhoval zachování letošního volnějšího omezení na čtyři kompletní pohonné jednotky. Toto Wolff mu přes média vzkázal, že pokud není spokojen, může si za to sám. To on v roce 2015 po rozhádání se s Renaultem nejhlasitěji lobboval za plán na snížení nákladů zákaznických týmů na motory, ačkoli to nejspíš byla pouze záminka pro návrh na návrat k jednodušším nehybridním agregátům bez turba.

"Pokud se jim to zdá šílené, neměli tlačit na snížení cen pro zákazníky. Pak bychom nemuseli dospět k takové dohodě, jejímž účelem je snížit cenu pro zákazníka," vzkázal Hornerovi Toto Wolff. "Jdeme níž než na čtyři motory, počet dříve dohodnutý a zapsaný do pravidel. Budeme mít pouze tři. Už je to tak. V pravidlech sice původně byly čtyři motory a my jsme s tím byli dokonale spokojeni, jenže všichni výrobci motorů byli donuceni, nebo řekněme správně, motivováni k optimalizaci ceny pro zákazníka. A tohle je výsledek, reakce na akci. A pokud si dobře vzpomínám, na této změně se podílel každý, kdo seděl u stolu (Strategické skupiny F1). Každému z nás to přidalo starosti, ale je to výsledek diskuse."

To Williams je s "výsledkem diskuse" spokojený. Za méně motorů zaplatí méně a břemeno vývoje nese Mercedes.

"Dosáhnout toho, aby na sezonu stačily tři motory, není jednoduché, ale je to břemeno naložené na výrobce a oni to zaplatí. My, jako zákazníci, vidíme pouze benefit, kterým je snížení ceny za dodávky motorů. Pokud bychom se vrátili ke čtyřem pohonným jednotkám na sezonu, nevyhnutelně by se musela zvýšit cena," řekl Paddy Lowe, technický ředitel Williamsu.

McLaren, který v roce 2018 začne, stejně jako Red Bull, nakupovat motory Renault, by se také raději vrátil ke čtyřem kusům na sezonu.

"Podle mě se zašlo příliš daleko. To už nebude F1. Neříkám, že potřebujeme dvanáct motorů na jeden víkend, jako před dvaceti lety. Ale se třemi na sezonu... A kde zůstala přitažlivost naší techniky? Kromě toho to bude drahé, ne levnější. Snižování počtu motorů na sezonu vytváří potřebu masivních investic výrobců do spolehlivosti. Takto se peníze vracejí do systému a týmům to nepomáhá uzavírat lepší obchody," nechal se slyšet Éric Boullier, závodní ředitel McLarenu.