Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Volkswagen chce 4x4 se čtyřválcem

Volkswagen chce 4x4 se čtyřválcem

Proč by se měla F1 přizpůsobit jeho požadavkům?

Přibližně za půl roku se zmrazí vývoj současné generace pohonných jednotek F1. Sice ne úplně, ale nejlepší experti na motory a hybridní systémy se pak budou moci vrhnout na projekt další generace, do které se hodlají zapojit tři současní výrobci a Red Bull místo Hondy. Pokud se k nim chce v roce 2025 ještě někdo přidat, měl by také svůj projekt nastartovat nejpozději příští rok. Jediným seriózním zájemcem se zdá být koncern Volkswagen, který se účastní i porad, ale má svou specifickou představu pohonné jednotky budoucnosti.

"Pokud tomu správně rozumím, Volkswagen by byl spokojen se čtyřválcem," prozradil po jednom ze setkání Helmut Marko, jenž je v pozici motorsportovního ředitele firmy Red Bull.

"Co se nás týče, naše kalkulačka také tvrdí, že by byl lepší nějaký zcela nový motor. Současný je již nyní osm let starý, tak nebo tak bude potřebovat spoustu změn, hlavně kvůli biopalivům, která ho budou pohánět. Volkswagen chce zcela nový motor, aby nebyl vůči konkurenci v nevýhodě. Mercedes si chce nechat svůj šestiválec, protože s ním má největší úspěchy."

Další věcí, kterou by chtěl Volkswagen ve F1 vyvíjet, je pohon všech čtyř kol. Audi a Porsche, patřící do tohoto koncernu, si totiž ve WEC a Formuli E zamilovaly používání elektřiny z hybridních systémů k pohonu předních kol. Elektromotory by rekuperovaly kinetickou energii z kol, přičemž MGU-H sloužící k rekuperaci tepelné energie z výfuku by mohlo být z konceptu vyškrtnuto, což by prospělo zvuku čtyřválce.

Marko nezmínil Renault, který je také za zachování šestiválce.

"Pokud budeme mít uhlíkově neutrální palivo, proč potřebujeme vyvíjet čtyřválec?" ptá se Marcin Budkowski.

Fanoušky velkých motorů možná překvapí postoj Ferrari.

"Jsme otevřeni novému startu s novým čtyřválcovým motorem," cituje Auto Motor und Sport svůj zdroj v Maranellu, který však nebyl jmenován.

Budoucností F1 může být hybridní čtyřválec, nebo třeba běžný atmosférický motor na biopalivo. Foto: Honda

"Na stole je několik návrhů od současných výrobců, potenciálních nových výrobců, nezávislých výrobců, jakým teď bude Red Bull," řekl Toto Wolff z Mercedesu. "Ale všichni jsme se například shodli v tom, že důležité jsou náklady i zvuk motoru. Bude to důležité rozhodnutí, protože to nejspíš nebude motor na nejbližších pět, ale na příštích deset let. Musíme správně odhadnout, kam se bude ubírat automobilový sektor, Formule 1 na to musí být připravena."

Držet se automobilů ze silničního provozu je však politika německých automobilek, ne Red Bullu.

"A kam nás tato cesta zavede?" oponuje Christian Horner, šéf týmu Red Bull. "Pokud budeme postupovat v souladu s plány automobilek, o osm let nás přivedou k elektromotoru a v podstatě bude z F1 další Formule E."

"Nemůžeme se vracet zpět, nemůžeme mít pohon jako Flintstouni, ale mít elektrický motor v roce 2025 by bylo příliš brzy," zakončil Wolff.

Zdroj: RaceFans, Auto Motor und Sport, úvodní foto: Honda