Toro Rosso zápasí s odlišností motoru Honda
Těžko ho dostat do vozu a nepokazit aerodynamiku
Poměrně malý tým z italské Faenzy už týdny bojuje s výzvou dostat motor Honda do vozu původně navrženého s ohledem na potřeby Renaultu. Pro Toro Rosso přitom není výměna dodavatele motorů ničím neobvyklým. Na konci roku 2015 v hodině dvanácté podepsalo smlouvu na motory Ferrari a o půl roku později oznámilo návrat k Renaultu. Přechod k Hondě ale znamená přizpůsobit se zcela odlišnému rozvržení pohonné jednotky.
"Jsou to totálně odlišné motory," prozradil technický ředitel menšího z týmů Red Bullu James Key. "Je to pěkně zaobalený motor, ale zároveň je to pohonná jednotka s velmi odlišnou architekturou. Nepasuje do stejného prostoru (jako pohonná jednotka Renaultu). Musíme částečně změnit rozvržení našeho vozu, abychom se jí přizpůsobili."
Problémem je, že v době uzavření dohody se již pracovalo na aerodynamice vozu, jenž vychází z letošního modelu.
"Držíme se pravidla, že na čem se už nějaký čas pracuje, to by se nemělo zásadně měnit. To se týká třeba aerodynamických povrchů. Takže ve více oblastech nezačínáme od nuly a přizpůsobujeme to, co je ukryto pod povrchem. To znamená odlišný přístup k designu šasi, odlišné fungování převodovky a podobně. Zachovali jsme koncepty letošního vozu a dále je rozvíjíme."
Tým ve spolupráci s Red Bull Technology navrhl a vyvíjí kratší převodovku.
"K tomuto motoru jsme potřebovali jiné rozložení a velikost, než jsme měli tento rok. Dá se říci, že koncept zůstal zachován, ale má odlišnou architekturu. Některé věci zůstanou, některé se vymění a zbytek je navržený na míru. Ale jinak nebude až tak odlišná."
Key v rozhovoru vyzvedl, kolik práce STR dělá samo, ačkoli mnozí fanoušci si myslí, že kopíruje věci Red Bull Racingu. Sblížení těchto dvou týmů bylo sice v plánu, ale ten se nejspíš automaticky pohřbil, jakmile bylo jisté, že stáje Red Bullu budou opět používat odlišné pohonné jednotky. Což znamená mít jiné převodovky, chlazení a tedy i zadní části vozů a potažmo aerodynamické koncepty.
"Děláme toho mnohem víc, než si lidé myslí. Frustruje mě, že mnozí vlastně vůbec nevědí, jaké STR je. Sice dává smysl spojovat síly (s Red Bull Racingem) všude, kde je to možné, ale v Bicestru máme vlastní aerodynamické oddělení, protože to vyžadují pravidla. Celý vůz navrhujeme ve Faenze, takže z RBT nám chodí pouze části převodovky. V této oblasti máme společný vývoj, protože některé věci si musíme navrhnout sami speciálně pro náš vůz."