Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy budou letos chudší o 970 milionů korun

Týmy budou letos chudší o 970 milionů korun

Takový je jejich podíl na přebudování F1

Týmy F1 už vědí, kolik peněz dostanou od Liberty Media za účast v loňské sezoně. Už delší dobu víme, že zisky klesly a kvůli tomu se zmenší i část koláče, rozdělovaná mezi týmy. Nyní již známe přesné číslo.

Příjem týmů od majitele komerčních práv meziročně poklesne o pět procent, z 966 milionů amerických dolarů na 919 milionů. Rozdíl je tedy 47 mil. USD, což je téměř 970 milionů korun.

Za pokles příjmů může fakt, že v minulém roce bylo "pouze" 20 závodů, zatímco sezona 2016 jich měla 21. Kromě toho se Bernie Ecclestone krátce před svým sesazením z postu šéfa F1 dohodl s promotérem VC Brazílie, že od roku 2017 bude platit nižší poplatky, než bylo původně dohodnuto. Formule 1 také přišla o dva velké sponzory, UBS a Allianz, i když na druhé straně získala Heineken.

Na snížení zisku se podepsalo i zvýšení nákladů, protože Liberty přestěhovalo vedení F1 do nové londýnské centrály a masivně investovalo do získání expertů na marketing, finance, techniku  i jiné oblasti, zatímco Ecclestone si kolem sebe držel pouze malou skupinku pomocníků. Liberty Media ve své zprávě zmínila i vyšší cestovní náklady a investici do kamer zachycujících obraz v ultravysokém rozlišení.

Týmy nejsou na větší investice do F1 zvyklé a šest z nich již loni ve Strategické skupině položilo na stůl otázku, zda by nebylo spravedlivější, aby k tomu její vlastník využíval pouze svou část zisku. Z celkového zisku se vždy nejprve vyčlení téměř 70 milionů USD pro Ferrari a zbytek se rozdělí na dvě poloviny. Jedna se pak rozdělí mezi týmy na základě pořadí v Poháru konstruktérů a z druhé Liberty realizuje speciální platby pro týmy Williams, McLaren, Red Bull, Mercedes a opět i Ferrari.