Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tak se rodila slavná éra Red Bullu

Tak se rodila slavná éra Red Bullu

Vzpomínka: VC Číny 2009

Se závodníky si pohrál déšť. A byl to pořádný liják, protože v některých zatáčkách se vytvořily velké kaluže vody. Ředitel závodu Whiting neměl jinou možnost než odstartovat závod za zpomalovacím vozem.

První se za ním rozjel Vettel. Jeho vítězství v kvalifikaci bylo první senzací čínské velké ceny. Red Bull se totiž do té doby potýkal s velkými problémy. Během volných tréninků se jeho vozy několikrát zastavily. V garáži se pracovalo dlouho do noci a inženýři strachy ani nemohli usnout. Báli se, že auta v této kondici nedojedou do cíle. Přesto se v kvalifikaci Vettelovi podařil nevídaný kousek: ve druhé i finálové fázi ujel jen jediné kolo a stačilo mu to na postavení v čele startu! Červený býk ze Salcburku se poprvé v historii F1 postavil na první pozici na startu

Dva jezdci se rozhodli pro start z boxové uličky. Kubica zpackal kvalifikaci a Glock dostal penalizaci za výměnu převodovky. Místo postavení v posledních řadách dali přednost startu od boxů a nijak na tom neprodělali. Vettel měl vedle sebe v první řadě mazaného Alonsa, a tak mohl být rád, že mu start za zpomalovacím vozem snížil riziko kolize v úvodu závodu. Poklus místo očekávaného sprintu navíc nezapadal do taktických plánů Renaultu. Alonso nemohl zužitkovat chvilkovou výhodu lehčího vozu a získat proti ostatním alespoň mírný náskok. Doopravdy se totiž začalo závodit až v devátém kole, a tak si raději už v sedmém nechal nádrž pořádně napěchovat. Jenže při tom klesl až na poslední místo a vidina bodů se mu po startu z první řady hodně vzdálila.

 

 

Barrichello zvládl v úvodu závodu velké problémy s brzdami

 

Ostatní na tom byli přesně naopak. Kdo si na vodě věřil, ten se pokusil postupovat kupředu. Přinášelo to ovšem určitá rizika. Tak třeba Hamilton si nejprve vychutnal Räikkönena a pak předjel i Trulliho, jenže o kolo později se roztočil do hodin a klesl o pět míst zpět. Kupředu postupoval i Buemi, dokonce i přes Räikkönena, ale jeho průnik až na čtvrté místo zastavila plánovaná zastávka v boxu. Místy bylo těžké udržet se na trati, protože nebezpečí akvaplaningu hrozilo téměř v každé zatáčce. Už při jízdě za zpomalovacím vozem se o tom přesvědčili třeba Massa, Räikkönen či Sutil.

Třinácté kolo přineslo smůlu Heidfeldovi. Lehce kolidoval s Glockem, ale roztočil se a zůstal dlouho stát na kraji dráhy. Propadl z 12. na 19. místo, ale nevzdal se hry o body. Po zastávkách v boxech se jezdecké pole promíchalo a díky tomu se mohly opakovat i některé souboje. Hamilton znovu předjel Räikkönena, naopak přes Trulliho se přehnali Massa, Räikkönen i Hamilton. A pak jsme byli svědky první dramatické situace. Kubica za špatné viditelnosti zezadu trefil Trulliho, vyšplhal na záď jeho toyoty a urazil mu zadní křídlo. Zatímco Trulli pomalu (a možná až příliš nebezpečně) mířil do boxů, Kubicovo auto bylo kupodivu schopné pokračovat v závodě. Jen si musel už podruhé nechat vyměnit přední křídlo…

Ředitel závodu přesto z opatrnosti znovu vyslal na trať zpomalovací vůz. Bylo třeba důkladně uklidit. Místo toho mohlo dojít k dalšímu maléru. Vedoucí Vettel totiž v jednom místě víc zvolnil a kolega z bratrského týmu Toro Rosso to při svém úhybném manévru nedobrzdil. Býček narazil zezadu do býka – a jak to mohlo dopadnout? Naštěstí si poškodil jen přední křídlo. „Jsem moc rád, že jsem Sebastianovi nepokazil závod,“ omlouval se Buemi. Kupodivu ho úplně nepokazil ani sobě, protože si ještě dojel pro jeden bodík. Během jízdy za zpomalovacím vozem překvapivě zastavil na třetí pozici jedoucí Massa. Příčinou byla závada na elektrice.

Po třech kolech safety car uvolnil cestu a Hamilton potřetí předjel Räikkönena. Glock si po tvrdém souboji s Nakadžimou musel nechat vyměnit přední křídlo a vzápětí Piquet rozbil auto o reklamní panel. Ale chybovalo se i v popředí. Button nedobrzdil na konci rovinky a Webber se pohotově protáhl na druhou pozici.

 

 

Bourdais byl přesvědčen, že se v Číně v dešti vůbec nemělo jet…

 

Diváci museli být spokojení, protože tolik předjíždění už dlouho neviděli. Chybovali i ti nejzkušenější, a proto se neustále otevíraly nové šance na dobré umístění. Ve snaze zvrátit vývoj závodu se dokonce Rosberg ve 40. kole ze 13. pozice pokusil zariskovat a jako jediný v celém závodě obul přechodné pneumatiky. O osm kol později se zoufale vrátil pro gumy do velkého mokra…

Ve 47. kole udělal jezdeckou chybu mistr světa Hamilton. Znovu vyjel mimo trať a tentokrát toho využil týmový kolega Kovalainen. Ten se pak v posledních kolech dokonce dotahoval na Barrichella. Blízko životnímu výsledku byl Němec Sutil. Měl na dosah šesté místo a hlavně první body pro stáj Force India. Jenže… „Zvolili jsme riskantní strategii s brzkou zastávkou v boxech [4. a 19. kolo]. Proto jsem pak musel jet dlouho na druhé sadě pneumatik. Když déšť znovu zesílil, bylo velmi těžké udržet auto na trati. Maximálně jsem se koncentroval a myslel jsem si, že to vyjde. Před koncem jsem ale ztratil vládu nad autem. Najednou bylo všechno pryč…,“ smutnil Sutil.

Nehoda však rozesmutnila ještě jednoho ze soupeřů. Když Sutil rozbil auto, rozletělo se po trati množství trosek jeho vozu včetně kola. Na posledním bodovaném místě jezdící Heidfeld se mu pokusil vyhnout. „Situace byla nepřehledná a kolo mě zasáhlo,“ litoval. „Na chvíli jsem ztratil vládu nad autem a to mě připravilo o bodový zisk.“ Stejně jako konec závodu se blížilo i uplynutí dvouhodinového časového limitu. Chvíli se dokonce zdálo, že bude velká cena ukončena předčasně, ale nakonec ještě zbyla dvouminutová rezerva. Byl to dlouhý a náročný závod, ale diváci si určitě nestěžovali.

Výsledky: 1. Sebastian Vettel (Red Bull) 1:57:43,485, 2. Mark Webber (Red Bull) +10,970, 3. Jenson Button (Brawn GP) +44,375, 4. Rubens Barrichello (Brawn GP) +1:03.704, 5. Heikki Kovalainen (McLaren) +1:05,102, 6. Lewis Hamilton (McLaren) +1:11,866, 7. Timo Glock (Toyota) +1:14,476, 8. Sébastien Buemi (Toro Rosso) +1:16.439, 9. Fernando Alonso (Renault) +1:24,309, 10.Kimi Räikkönen (Ferrari) +1:31,750.

 

 

Němec Vettel si s mokrým povrchem poradil ze všech nejlépe