Před VC Číny 2018
Třetí velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
V Číně se letos pojede nepřetržitě už po patnácté. Výjimečná je zejména první zatáčka, která jako by nikdy nekončila. V minulosti nadělala problémy mnoha skvělým závodníkům. V posledních čtyřech letech vždy vyhrál jezdec z pole position, takže výsledek v kvalifikaci bude znovu velmi důležitý.
Historie okruhu
Čínská Šanghaj hostí F1 od roku 2004. Prvních pět ročníků se jelo na podzim, až potom dostal přednost dubnový termín. Na premiérový závod jistě nerad vzpomínal M. Schumacher, protože se dopustil tolika chyb, že jsme to od něho do té doby snad neviděli. Poprvé v kariéře se kvalifikoval do poslední řady na startu! V autě mu vyměnili motor, ale nakonec to stejně nepomohlo, protože dojel až na 12. místě. Byl to jeho nejhorší výsledek ve F1. Vyhrál jeho týmový kolega Barrichello před Buttonem a Räikkönenem. V úvodních sedmi ročnících vyhrál pokaždé někdo jiný: Barrichello, Alonso, M. Schumacher, Räikkönen, Hamilton, Vettel a Button. Nejúspěšnější je Hamilton s pěti triumfy. Okruh posunul laťku zejména netradičním a komfortním řešením padoku. Také kapacita tribun je velkorysá, ale návštěvnost tomu neodpovídá. Z hlavní tribuny pro 29 000 diváků je vidět téměř 80% tratě. Red Bull zde v roce 2009 vybojoval první vítězství v F1
Závod v roce 2017
Loni přijížděl do Šanghaje po úvodním podniku v Austrálii na vedoucí pozici průběžné klasifikace Vettel. Zraněného Wehrleina opět u Sauberu zastoupil Giovinazzi. Příliš se však nepředvedl, protože už v kvalifikaci rozbil auto.
Souboj o postavení v čele startu vyhrál Hamilton a šlo už o jeho 63. pole position. Naopak Verstappen kvůli problémům s motorem uvízl již v jeho první fázi. O pět míst zpátky na roštu se nuceně posouvali tři borci – Grosjean a Palmer (nerespektování žlutých praporků) a Giovinazzi (výměna převodovky).
Před začátkem velké ceny byla trať mokrá, postupně ale osychala. Jediným, který riskl supersofty, byl Sainz. Ostatní obuli přechodové pneumatiky. O rozruch se postaral Vettel, který na startu zjevně stál mimo pro něj vyhrazenou pozici. Sportovní komisaři záležitost následně zkoumali, k žádnému trestu nicméně nesáhli. Jezdec Ferrari se zařadil na druhou příčku za Hamiltona, třetí odjel Bottas. Ricciardo zdolal Räikkönena a postoupil na čtvrté místo. Zezadu se razantně probíjel Verstappen.
Prvním odpadlíkem se stal Stroll, který si z duelu s Pérezem odnesl ulomený závěs kola. Po dobu odstraňování jeho monopostu byl zaveden režim virtuálního safety caru, čehož část pilotů včetně Vettela a Alonsa využila k přezutí na gumy pro suchý povrch. Záhy se dostal ke slovu i skutečný zpomalovací vůz, když Giovinazzi svůj zoufalý výkon „korunoval“ ranou do boxové zídky. Ti, kteří ještě byli na intermediálkách, se jich v této periodě zbavili.
Když se na konci sedmého kola konečně začalo zase závodit, vedl Hamilton před Ricciardem, Räikkönenem, Verstappenem (!), Bottasem a Vettelem. Bottas ovšem na nedostatečně zahřátých pneumatikách dostal hodiny a spadl na dvanáctou pozici. Verstappen naproti tomu vyzrál na Räikkönena. Suverénní Hamilton postupně navyšoval svůj náskok a směřoval za svým 54. prvenstvím ve F1. Za ním k útoku zatroubil Vettel. Vcelku bez potíží se protáhl kolem Räikkönena. Podstatně těžší práci měl s Ricciardem. Oba vozy se dokonce o sebe otřely, nakonec však za delší konec tahal exmistr světa.
Zastávkový poker vyšel nejlépe Vettelovi a týmu Ferrari
Ve 26. kole si v té době druhý Verstappen zajel k mechanikům pro čerstvé supersofty. Stejnou strategii zvolil i jeho týmový kolega Ricciardo a také Räikkönen. Zbytek špičky naopak vsadil na softy. Až do dna dopil kalich hořkosti Alonso, jehož opět zradil jeho neposlušný mclaren.
Zastávkový poker vyšel nejlépe Vettelovi, který nyní kroužil jako druhý. Za ním pod šachovnicí projeli Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Sainz, Magnussen, Pérez a Ocon. Hamilton dosáhl takzvaného Grand Slamu – získal pole position, vedl po celý závod a zajel nejrychlejší kolo.
Stupeň vítězů z minulého ročníku - zleva Vettel, Hamilton a Verstappen
VC Číny
Okruh: Shanghai International Circuit
Místo: Šanghaj
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12004
- POČET KOL56
- DÉLKA OKRUHU5451 m
- DÉLKA ZÁVODU305,066 km
- REKORD OKRUHU1:32.238 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška13,7 – 21,1 m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdnízké
- Spotřeba palivastřední
13. – 15. dubna 2018
- První tréninkPÁ 04:00 – 05:30
- Druhý tréninkPÁ 08:00 – 09:30
- Třetí tréninkSO 05:00 – 06:00
- KvalifikaceSO 08:00 – 09:00
- ZávodNE 08:10 – 10:10
Charakteristika okruhu
Shanghai International Circuit leží zhruba 75 minut od centra Šanghaje. Hlavní zastřešená tribuna naproti boxům má kapacitu 29 000 míst a je 400 metrů dlouhá. Tvar celého okruhu znázorňuje znak "Shang", původní symbol jména Shanghai. Během velké ceny se očekávají teploty 20 až 25°C. První a druhá zatáčka tvoří technickou pasáž vybudovanou na umělém, 10 až 12 metrů vysokém, převýšení. Vozy do ní najedou rychlostí okolo 300 km/h. Třetí zatáčka je pomalá a vhodná k předjíždění. Následuje čtvrtá, velmi rychlá sekce, podobná zatáčce Becketts na okruhu Silverstone. Nejvýhodnější místo k předjížděcím manévrům je zatáčka číslo 6. Z páté zatáčky pojedou vozy 1,3 kilometru na plný plyn. Před vjezdem do ostré "šestky" půjdou jezdci tvrdě na brzdy. Sedmá, poslední, zatáčka nepřináší možnost akce.
Vítězové VC Austrálie
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Mercedes | Red Bull | Renault |
2010 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 42 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 54 %
Počet řazení za kolo: 48
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 4,3 g v 7. zatáčce
Největší rychlost: 344 km/h
Pravděpodobnost vyjetí safety caru 60 %
Průměrná teplota vzduchu: 20,5 °C
Průměrná teplota asfaltu: 30,2 °C
Doba věnovaná brzdění 21 %
Průměrné přetížení 3,5 g
Náročnost na brzdy 6
Nejdelší doba brzdění 3,0 s