Ricciardo téměř nestihl kvalifikaci
Red Bull: Ostrá kritika Renaultu
Red Bull Racing sice oficiálně používá motory TAG, ale to mu nebrání stěžovat si na Renault. Ať už dnes o kvalifikaci hovořili Daniel Ricciardo a Max Verstappen nebo jejich šéf Christian Horner, vždy byla řeč o motoru. A je třeba připustit, že k tomu měli dobré důvody.
Jak jsme vás informovali, Ricciardo dnes ráno sotva vyjel do 3. tréninku a už z jeho pohonné jednotky šlehaly plameny. Na vině byla pravděpodobně porucha turba. Dobře trénovaní mechanici nakonec stihli Ricciarda poslat do kvalifikace, ale s čerstvě sestaveným strojem a bez pořádné přípravy na něj zbylo pouze místo pro nejpomalejšího ze šesti jezdců tří špičkových týmů.
"Parta vozu číslo 3, s příležitostnou pomocí kolegů od vozu číslo 33, odvedla fantastickou práci, když ve velmi krátkém čase stihla vyměnit pohonnou jednotku. Abychom Daniela mohli poslat do Q1, bylo potřeba stihnout udělat ohromné množství věcí a každý v garáži odvedl opravdu brilantní práci," pochválil svůj tým Horner.
Z pohledu australského jezdce to bylo ohromné drama.
"Myslím, že už párkrát překonali vlastní rekord v rychlé výměně motoru a dokázali to znovu," chválí Ricciardo. "Odbila druhá hodina odpoledne a kluci mi přišli říct, abych se připravil. Ale nevěřili jsme, že to opravdu stihneme. Nečekal jsem, že se vůbec dostanu na trať, ale připravil jsem se a byl jsem nadšený, když jsem skutečně vyjel. Co se stalo dnes ráno, nebyla chyba mechaniků. Tlak stihnout do vozu nainstalovat nový motor přitom padl na ně, ale dokázali to.
Nakonec to bylo relativně těsné. Jsme na chvostu top šestky, ale když zvážíme okolnosti, tak to nebylo vůbec špatné odpoledne. V první řadě jsem vděčný za to, že mi tým umožnil zúčastnit se kvalifikace."
Ricciardo odpověděl i na otázku, zda ještě vůbec věří, že Renault začne vyrábět spolehlivé motory dříve, než se F1 rozloučí s celou současnou generací.
"Popravdě řečeno, už nemám žádná očekávání. Nic takového. Jednoduše jdu dál a doufám, že už bude vše krásně fungovat. Když to tak není, vždy je to těžké. Bohužel, už s tím máme bohaté zkušenosti. Za poslední roky jsme jednou nahoře a jednou dole a tato situace pro mě není vůbec nová."
Verstappen byl o více než desetinu sekundy rychlejší, ale k překonání jezdců Mercedesu mu ještě pár setin chybělo, zatímco závodníci Ferrari byli ve vlastní kategorii.
"Nebylo to tak špatné, ve srovnání s Mercedesem. Ferrari bylo prostě příliš rychlé," konstatoval mladý Nizozemec. "Jakoby na rovince najednou objevili turbotlačítko. Skutečně jsou tam velmi rychlí a přitom mají dobrou rychlost i v zatáčkách."
Verstappena navíc trápí podobný problém, jaký měl loni v Ázerbájdžánu krátce před odstoupením ze závodu.
"Na rovinkách jsme ztráceli ještě více, než jsme předpokládali, a neměli jsme ani nejlépe vyladěné motorové režimy. Některé z těchto problémů jsem už zažil, například ten s omezovačem (otáček). Když přeřadím, tak (motor) nepracuje, jak by měl."
Oba piloti Red Bullu mohou spoléhat na taktiku. Vozy Ferrari i Mercedesu budou mít na startu obuty měkké pneumatiky, zatímco oni z Q2 postoupili na ultraměkkých. To sice vypadá spíše jako nevýhoda, ale alespoň budou mít jinak načasované zastávky v boxech a nebudou celou dobu uvězněni za soupeři. Verstappen předpokládá, že v závodě bude rozdíl menší, protože soupeři budou muset své motory přepnout z kvalifikačního do závodního režimu a tehdy se výkonnostní rozdíly zmenšují.