Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ricciardo využil k vítězství chytrý tah Red Bullu

Ricciardo využil k vítězství chytrý tah Red Bullu

VC Číny – závod

Úroveň letošních závodů F1 graduje. V Číně se odehrávala vynikající bitva, které nechybělo napětí s dramatickým vyvrcholením. Ricciardo dosáhl šestého triumfu v kariéře. Využil k tomu chytrou zastávku v boxu během safety caru a následně mnohem lepších vlastností svých čerstvějších pneumatik.

Tři z posledních čtyř ročníků VC Číny vyhrál Hamilton, celkově v Šanghaji triumfoval už pětkrát. Loni dokonce získal Grand Slam, když nenašel přemožitele v kvalifikaci ani v závodě, zajel nejrychlejší kolo a vedl od startu do cíle. Tentokrát věděl, že takovou demonstraci síly soupeřům nepředvede. Mohl se utěšovat snad jen tím, že v roce 2006 vyhrál M. Schumacher ze šesté pozice na startu. Hamilton stál na čtvrté. Spokojený mohl být také s tím, že se výrazně oteplilo. Proti sobotě dokonce výrazně: vzduch na 19 °C, asfalt dokonce na 39 °C. To by mohlo nahrávat mercedesům. V kvalifikaci Hamilton nedokázal optimálně zahřát pneumatiky a několikrát musel korigovat drobný smyk.

Jeho největší rival Vettel měl před sebou velkou výzvu. Chtěl vyhrát v úvodu sezony potřetí za sebou. A pokud se to v minulosti někomu podařilo, pokaždé se stal v tom roce mistrem světa! Konečně se chtěl víc prosadit také velmi rychlý Räikkönen, který čeká na vítězství od VC Austrálie 2013. A co na to red bully ve třetí řadě? Jejich předností je prý dobré závodní tempo, ale v minulých závodech neměly moc příležitostí, aby to prokázaly.

Sebastian Vettel se po výměně pneumatik vrátil na trať až za Valtterim Bottasem 

Vettel po startu vybočil vpravo, aby vytlačil kolegu Räikkönena mimo stopu. Kvůli tomu se mezi ně v první zatáčce vklínil Bottas. O pár zatáček později Fin podlehl také útoku Verstappena a udržel za zády jen Hamiltona. Verstappen využil startu na ultraměkké směsi pneumatik a vylepšil si pozici o dvě místa, protože ferrari i mercedesy měly v úvodu obutou měkkou směs. Cílem prvního kola špička projela v pořadí Vettel, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Hamilton a Ricciardo. Jediný lehký kontakt měli Alonso s Pérezem.

Po sedmi kolech měl Vettel náskok 2,526 s před Bottasem, ostatní už hodně ztráceli. Včetně Verstappena, který však pohodlně držel třetí pozici. V první desítce nikdo nebyl svému soupeři v dosahu DRS. Předjíždělo se až na zadních místech – Vandoorne šel před Sirotkina, Ocon před Strolla. Poslední dvě bodovaná místa drželi jezdci v haasech, ale každý s jinou strategií. Bylo otázkou, jak dlouho Magnussen s měkčí směsí vydrží před Grosjeanem. A zezadu se přibližoval Alonso.

Hartley v 11. kole jako první vyměnil pneumatiky a přezul z ultraměkké na střední směs. Vypadalo to, jako by chtěl dojet bez další výměny až do cíle. Díra mezi první šestkou a zbytkem pole zatím narostla přes deset vteřin. Zastávek přibývalo a bíle označené pneumatiky se střední směsí už nebyly výjimkou.

Po 15 kolech bylo pořadí Vettel, Bottas +3,5, Verstappen +9,2, Räikkönen +11,8, Hamilton +13,2, Ricciardo +15,2, Magnussen +33,9 s… Původně sedmý Hülkenberg se po zastávce v boxech musel probíjet zpět až z 15. místa. Zatímco Vettel svůj náskok pozvolna zvyšoval, Räikkönen pocítil první tlak Hamiltona. Nebyl však nijak dramatický, protože se Hamilton nemohl dostat pod jednu vteřinu. Blíž se nemohl přiblížit, protože okamžitě ztrácel přítlak. V 18. kole přezouvali z ultraměkké na střední směs zároveň Verstappen i Ricciardo a zvládli to skvěle!

 

Kimi Räikkönen nakonec uhájil třetí místo

 

Okamžitě reagoval Mercedes a Hamilton rovněž přezul na střední směs. O kolo později i Bottas. Naopak Ferrari ponechalo oba jezdce na trati. Přitom museli vidět, že jezdci na bílé (střední) sadě zajíždějí nejrychlejší časy. Reakce přišla okamžitě. Vettel zastavil, ale na trať se už vrátil těsně za Bottasem! Tak tohle byla velká taktická chyba Ferrari. Räikkönen sice vedl o 7,5 s před Bottasem, ale byl na tom ze všech nejhůř, protože každým kolem ztrácel cenný čas. Evidentně se jeho strategie odklonila od Vettelovy.

Ve 25. kole bylo pořadí Räikkönen, Bottas +2,9, Vettel +4,1, Verstappen +11,4, Hamilton +12,9, Ricciardo +17,6, Alonso +35,5, Hülkenberg +43,6, Sainz 49,2, Magnussen 53,2… Räikkönen sice stále vedl, ale už byl pod velkým tlakem Bottase, jehož tempo bylo mnohem vyšší. Zároveň tím Kimi umožnil Vettelovi, aby se rychleji zezadu přiblížil Bottasovi. Vzadu předvedli nádherný tvrdý souboj Vandoorne se Strollem. Bottas zatím stáhl Räikkönena pod vteřinu a mohl se spolehnout na DRS. Ve 27. kole se mu předjetí podařilo a za sebou vytáhl i Vettela. Räikkönen odvedl dobrou práci a zamířil do boxů pro střední novou směs pneumatik. Leclerc se dostal po smyku až do kačírku a na posledním místě hodně ztrácel.

Souboj o vítězství oba vedoucí jezdce vyšponoval k výborným časům, takže Verstappen ztrácel ve 30. kole už téměř šest vteřin. Situace byla velmi podobná jako v Bahrajnu, jen v obrácených rolích. Vettel hledal příležitost k útoku, ale jakmile se přiblížil pod vteřinu, hned ztrácel přítlak. Gasly nedobrzdil před zatáčkou a zezadu roztočil kolegu Hartleye. Francouz si postěžoval, že mu parťák zavřel dveře, ale byla to jasně jeho chyba. Dostal za to penalizaci 10 vteřin. Ve 31. kole byl na trať vyslán safety car kvůli karbonovým úlomkům z vozů Toro Rosso a oba red bully okamžitě zajely pro nové sady pneumatik s měkkou směsí. To měla být jejich velká výhoda pro závěr závodu. Při jízdě za safety carem si Hamilton postěžoval, že nemůže udržet teplotu předních pneumatik.

Daniel Ricciardo podal vynikající výkon a zaslouženě vybojoval vítězství 

Ve 36. kole se znovu závodilo. Bottas udržel vedoucí pozici a ujel na rozdíl dvou vteřin. Räikkönen sice zaútočil na Verstappena, ale vzápětí se ocitl pod tlakem Ricciarda. Australan na nových pneumatikách útok zvládl ve 38. kole. Díky safety caru byly rozdíly minimální: Bottas, Vettel +1,7, Hamilton +2,5. Verstappen netrpělivě zaútočil na Hamiltona, ale v souboji se dostal mimo trať a předjel ho kolega Ricciardo. A ve 41. kole se Ricciardo dostal i před Hamiltona! Byl to skvělý útok s využitím čerstvějších pneumatik a DRS. Před ním byl další cíl: Vettel. Ve 42. kole Verstappen předjel Hamiltona a red bully nadále útočily. O kolo později se Ricciardo poměrně snadno dostal před Vettela a od vítězství ho už dělil jen Bottas.

Ve 44. kole se znovu předvedl Verstappen. Ve vlásence narazil do Vettela, oba se roztočili a mimo trať se musel vyhnout Hamilton. Räikkönen se protáhl na třetí místo, Vettel klesl až na sedmé. V následujícím kole se Ricciardo na vnitřku zatáčky protáhl před Bottase do vedení. Australan jel nadále ve famózní formě a deset kol před koncem okamžitě ujížděl. Verstappen jel sice pátý, ale s penalizací 10 vteřin na kontě. Nebyl to nijak přísný trest. Ve 49. kole navíc Nizozemec předjel Hamiltona, na Vettela měl v té chvíli náskok 10 vteřin, takže trest byl k smíchu…

 

Max Verstappen to zase jednou přehnal

 

Räikkönen stahoval druhého Bottase a snažil se využít čerstvějších pneumatik. Ty na mercedesech už byly ve špatné kondici, což do rádia potvrdil i Hamilton. V boji o druhé místo se sjeli Bottas, Räikkönen i Verstappen, ale s těsnými odstupy si pozice udrželi. Víátězství zaslouženě uhájil Ricciardo, který dokonale zúročil výborné taktické řešení Red Bullu při vyjetí safety caru. Po penalizaci se Verstappen propadl na páté místo, ale za odstřelení Vettela to byl skutečně trest směšný. Hamilton se posunul alespoň na čtvrté místo, šestý dojel Hülkenberg a sedmý Alonso po ostrém předjetí Vettela. Poslední body si rozdělili devátý Sainz a desátý Magnussen. Jediným jezdcem, který nedojel do cíle, byl Hartley.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:35:36,380 56 25
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +8,894 56 18
3. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari +9,637 56 15
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +16,985 56 12
5. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer +20,436 56 10
6. Nico Hülkenberg Renault Renault +21,052 56 8
7. Fernando Alonso McLaren Renault +30,639 56 6
8. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +35,286 56 4
9. Carlos Sainz Renault Renault +35,763 56 2
10. Kevin Magnussen Haas Ferrari +39,594 56 1
11. Esteban Ocon Force India Mercedes +44,050 56 0
12. Sergio Pérez Force India Mercedes +44,725 56 0
13. Stoffel Vandoorne McLaren Renault +49,373 56 0
14. Lance Stroll Williams Mercedes +55,490 56 0
15. Sergej Sirotkin Williams Mercedes +58,241 56 0
16. Marcus Ericsson Sauber Ferrari +62,604 56 0
17. Romain Grosjean Haas Ferrari +65,296 56 0
18. Pierre Gasly Toro Rosso Honda +66,330 56 0
19. Charles Leclerc Sauber Ferrari +82,575 56 0
  Brendon Hartley Toro Rosso Honda - 51 0