Největší rozdíl mezi F1 a LMP1 není ve vozech
Hartley má možnost porovnávat
Brendon Hartley je úřadujícím šampionem vytrvalostního mistrovství světa a jezdcem týmu Toro Rosso, takže je tím nejpovolanějším, aby porovnal současnou kategorii LMP1 a F1. Jistě, jsou to dvě rozdílné disciplíny. Ale čekali byste, že Hartley bude mluvit o rozdílech mezi jízdou v prototypu pro Le Mans a v monopostu. Jenže tyto odlišnosti jsou prý téměř ničím ve srovnání s tím, jak se liší pneumatiky Michelinu a Pirelli.
"Největší rozdíl je stále v pneumatikách," řekl novozélandský jezdec odkazujíc na to, že současné pneumatiky Pirelli jsou přitom už konzervativnější, než se používaly do roku 2016. "Dostat z nich (v F1) maximum je úplně jiná výzva. Jsou citlivější. Je těžké udělat všechno správně, právě proto, že jsou tak citlivé. Neříkám, že je to špatně, pouze tvrdím, že s Pirelli máte jen velmi malé okénko, ve kterém vše funguje, jak by mělo."
Naproti tomu práce s hybridními motory byla pro vítěze závodu 24 hodin Le Mans náročnější v LMP1.
"Moderní F1 má úžasný motor. Je to mimořádně komplikovaná pohonná jednotka, ale my jezdci s ní nemáme moc práce, nemusíme neustále myslet na to, co se nám děje za zády. O využívání hybridního výkonu téměř ani nevím. Jistěže, během závodu je třeba sledovat pár věcí a něco se dělá za oponou, ale pro jezdce to není velká zátěž. Týmy dělají tolik simulací a mají tolik inženýrů, že do sebe všechno zapadne na první dobrou. V LMP1 neustále myslíte na využívání elektrické energie, v každém kole. V F1 je toho méně."
Ale přece jen k tomu celkovému porovnání…
"F1 má podstatně vyšší maximální rychlost, protože může na každé kolo spotřebovat více paliva. V LMP1 má vůz neustále žízeň. Čistá akcelerace ze zatáček je podobná. Pohon všech čtyř kol a trakční kontrola v LMP1 se postarají o úžasné výjezdy z pomalých zatáček, jenže vůz F1 potom akceleruje a akceleruje a akceleruje… A přitom má i více aerodynamického přítlaku, což se projeví v rychlých zatáčkách i při brzdění."