Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Olej a palivo mohou hrát letos mnohem větší roli

Olej a palivo mohou hrát letos mnohem větší roli

Ochrana a spolehlivost jako klíč k úspěchu.

Klíčem k úspěšné závodní strategii se stává čím dál tím více i správné složení paliva. I tato oblast formule 1 začíná podléhat důsledné kontrole a regulaci ze strany FIA.

Úspěšná spolupráce na poli vývoje mezi firmou Shell a týmem Ferrari byla v uplynulé sezóně jedním ze základních stavebních kamenů úspěchu stáje z Maranella. Podle nejnovějších změn technických nařízení, které vstupují v platnost od letošní sezóny, musí agregáty pohánějící monoposty formule 1 vydržet po celé dva závodní víkendy. Životnost každého motoru se tak v praxi zdvojnásobí. To samozřejmě představuje nemalý dopad na spolehlivost motorů.

Shell v minulosti pracoval velmi intenzivně na vývoji širokého spektra produktů, které omezují opotřebení motoru a zvyšují jeho spolehlivost. Výsledkem je nové portfolio motorových olejů. Ty se odlišují zejména viskozitou, která má přímý vliv na výkon motoru, zatímco současně zajišťuje ochranu motoru. Správný poměr mezi výkonem a ochranou by letos mohl být jedním z rozhodujících kritérií.

Ferrari si dnes může vybírat z nabídky olejů poskytujících odlišnou úroveň výkonu a ochrany a to i v průběhu víkendu. V pátek tým pravděpodobně sáhne po oleji s vysokým ochranným účinkem, aby pro kvalifikaci a závod sáhl po řidším.

Technický ředitel Ferrari Ross Brawn prohlašuje, že výdrž motorů bude letos klíčovým momentem: "Klíčovým faktorem k úspěchu bude v roce 2005 vědět, co ještě motory zvládnou. Díky tomu, že jsme spolu se Shellem vyvinuli portfolio olejů, bychom měli být schopni dostat z motorů více a bez negativního dopadu na zajížděné časy a opotřebování motoru během tréninků."

Proč je olej tak důležitý? Olej funguje jako ochrana pohyblivých interních prvků a současně minimalizuje ztrátu výkonu třením. Výzvou pro vývojová oddělení je připravit takový olej, který bude dostatečně viskózní, aby chránil motory o výkonu stovek koní a který současně omezí ztrátu výkonu a to i při 18.000 otáčkách za minutu. Olej by se navíc neměl rozhodně přehřívat.

Lubrikace převodovky představuje podobnou výzvu, avšak zcela odlišný přístup. Olej do převodovky je vyvíjen s ohledem na rychlé, přesné a spolehlivé řazení. Hlavní výzvu představují vysoké teploty a rychlost řazení. Jezdci mohou během víkendu přeřadit i několiktisíckrát. Nároky na olej jsou tudíž nemalé. Klíčem k úspěchu je tak opět ochrana a spolehlivost.

Letos budeme svědky kvalifikace rozdělené do soboty a neděle. První kvalifikace se pojede v sobotu odpoledne. Piloti vyjedou do jednoho rychlého měřeného kola a budou se snažit zajet pokud možno nejrychlejší čas. V sobotu budou vozy, na rozdíl od neděle, jezdit s malým množstvím paliva.

Množství paliva v nádrži se tak stává mnohem důležitější, než kdykoliv předtím. Týmy se budou snažit natankovat minimum paliva, aniž by to však mělo dopad na jejich strategii. To, že se letos nebudou měnit pneumatiky jen podtrhuje důležitost správného složení paliva.

"Tým rozhoduje o tom, ve kterém kole se uskuteční zastávka v boxech," vysvětluje Ross Brawn.

"Díky zásobě paliva v nádrži se jedná o poměrně úzké okno. Čas na natankování se dá velmi přesně spočítat. Vše se odvíjí od objemu. Někdy se vyplatí natankovat více paliva, jindy zase méně."

Shell dokázal v minulosti připravit lehký benzín, který však neměl negativní vliv na výkon. Michael Schumacher a Rubens Barrichello tak mohli během zastávek v boxech odjet rychleji delší vzdálenost. Patrné to bylo například během loňské Grand Prix San Marina a Španělska. Ferrari zůstalo na trati déle než konkurence a díky volné trati před sebou zajelo tak, že se rudé vozy ujaly vedení, aniž by musely předjíždět.

Shell dokázal efekt lehlého paliva údajně ještě vylepšit přimícháním aditiv, které zvyšují ochranný účinek.

"Shell V-Power nám dává nemalou strategickou výhodu. Dostáváme velký výkon a palivo je současně velmi lehké. Tím, že vezeme lehčí palivo, zajíždíme i lepší časy, opotřebováváme méně pneumatiky a jsme mnohem flexibilnější co se strategie zastávek v boxech týče," dodává Brawn.