Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Podaří se Markelovovi uspět na pátý pokus?

Podaří se Markelovovi uspět na pátý pokus?

Rozhovor s kandidátem na titul ve F2

Arťom Markelov je nejdéle závodící pilot v F2/GP2 z letošního startovního pole. Jezdí tu již pátou sezonu. Loni ho dokázal porazit pouze jeden z největších talentů současnosti Charles Leclerc. Arťom přesto svou kariéru nenasměroval jinam, ale rozhodl se zůstat.  „Důvodem byla má smlouva s Renaultem F1, v němž letos působím jako rezervní jezdec. Závodění ve formuli 2 je ta nejlepší možnost, jak zůstat nablízku a nezmeškat žádný ze závodů formule 1,“ prozradil nám Markelov.

Po nepovedených zimních testech, kdy se tým Russian Time příliš nedokázal sžít s novým vozem, přišel parádní úvod sezony v Bahrajnu. Arťom fanoušky dokázal zaujmout obzvláště v hlavním závodě. Po startu z boxové uličky předvedl skvělou stíhací jízdu a skončil třetí. Jak na úvodní závod sezony vzpomíná on sám? „Jako na spoustu pěkného předjíždění. I když tomu samozřejmě předcházelo protočení kol na startu, které nám přineslo ještě horší startovní pozici než po kvalifikaci (kvalifikoval se  17. - pozn. redakce). Ale po všech těch problémech jsem začal předjíždět celé startovní pole. Je to krásná vzpomínka, stál jsem na pódiu po prvním závodě.“

Problémy s odjezdem ze startovního roštu trápily na začátku sezony hodně pilotů. „Potíže na startu jsme nečekali. Na začátku sezony se to zhoršovalo závod od závodu. Nejhorší situace nastala v Baku, kdy nás na startu zůstalo stát hned šest. Ale od závodu v Barceloně byl vyměněn software u elektroniky, což by mělo tyto problémy vyřešit.“

V neděli pak v Bahrajnu přidal vítězství a zařadil se tak mezi hlavní favority na titul: „I když jsem do sprintu startoval z mnohem lepší pozice (6. místo - pozn. redakce), byl pro mě těžší než hlavní závod, protože jsem musel vydržet s pneumatikami. Takže to byl naprosto odlišný závod od sobotního. Nejvíce jsem s pneumatikami bojoval poslední čtyři nebo pět kol. Ale podařilo se.“

Pak ale následoval dvojitý výpadek v Baku, pokaždé kvůli problémům s motorem. Z Barcelony přivezl jediný bod za osmé místo v hlavním závodě. To sice znamenalo pole position pro nedělní sprint, ale Markelov ho zužitkovat nedokázal a skončil až devátý.

Zlom přišel v Monaku. Tým mu totiž kompletně vyměnil šasi, což mělo vyřešit hlavně problémy v kvalifikaci (Arťom se do té doby kvalifikoval 17.,15. a 19.) A povedlo se. Kvalifikoval se jako třetí. Tuto výchozí pozici pak dokonale zužitkoval v závodě.  „Jen jsem se po celou dobu snažil držet tempo. Po startu jsem se pokoušel držet kluků přede mnou a zároveň si vybudovat dostatečný odstup od vozů za mnou, bez toho, abych si příliš zničil pneumatiky. Při druhém safety caru se srazili Albon a De Vries při nájezdu do boxové uličky. Tím jsem se dostal do čela a vytvořil se přede mnou prostor. Snažil jsem se vytvořit si na vozy za mnou náskok. Bez problémů jsem zvládl pit stop a skončil první,“ popisuje Markelov, jak již podruhé ve své kariéře zvítězil v Monaku.

Svůj povedený víkend v Monaku završil čtvrtým místem ve sprintu. A opět se vrátil mezi favority v bitvě o titul. V současné době mu v šampionátu patří 3.místo s 71 body. Stejně bodů má i druhý Albon. Na vedoucího Landa Norrise oba piloti ztrácejí 27 bodů.

Letos je čelo velmi vyrovnané, o titul se uchází celá řada pilotů. Kromě Markelova tu jsou Norris, Albon,  Russell, Aitken, De Vries i Sette Camara. Bylo to loni snazší?  „To se obtížně porovnává, jelikož máme jiná auta. Špička šampionátu je letos velmi vyrovnaná, všichni mají mnoho zkušeností.“

Markelov letos vůbec poprvé navázal spolupráci s týmem F1. Stal se rezervním pilotem Renaultu. Jak je se svojí novou rolí spokojený?  „Renault je skutečně dobrý tým. Pokaždé, když jezdím, mě velmi podporuje, a já se díky tomu cítím opravdu dobře. Dávám veškerou energii a sílu do toho, abych šel správnou cestou.“ Ovšem má to i své nevýhody: „Teď jsem pod velkým tlakem, protože se na mě dívá kazdý jako na člena týmu formule 1. Já se navíc na začátku sezony hodně trápil s kvalifikacemi, ale myslím, že problém byl hlavně v autě. Proto jsme od Monaka kompletně vyměnili šasi.“

Není tajemstvím, že formulový sport se v Rusku popularitě příliš netěší. Zlepšila se situace poté, co letos ve formuli 1 závodí Sergej Sirotkin? „Příliš ne. Myslím, že lidé, kteří v Rusku sledují formuli 1, se na ní dívají proto, že jsou jejími fanoušky. Ruské jezdce příliš nesledují. Není to jako Verstappen a plné tribuny jeho fanoušků ve Spa. Tady je na tribuně maximálně jedna malá ruská vlajka. Lidé se o nás příliš nezajímají.“

A která jeho přednost by mu mohla pomoci vyhrát šampionát? „Koncentrace na neustálé zlepšování a eliminaci chyb.“