Proč jsou městské tratě lepší než autodromy?
Hermann Tilke vám to vysvětlí
Dvorní architekt formule 1 Hermann Tilke přišel se zajímavou odpovědí na to, proč může být improvizovaný okruh v ulicích města lepší než závodní trať vybudovaná na zelené louce. Městské tratě, jako například ta v Baku, fungují pouze jednou ročně a slouží jen F1 a dalším prestižním doprovodným sériím. Naproti tomu moderní okruhy, jako například Yas Marina v emirátu Abú Zabí, vznikají díky F1, ale ne pouze pro ni.
"Okruhy se nestaví pouze pro nejlepší profesionální jezdce. Stavíme je s ohledem na všechny typy jezdců," začal vysvětlovat Tilke. "Tedy amatéry, to znamená i šedesátileté a starší jedince, kteří si chtějí užít jízdu v nějakém typy závodního vozu nebo sportovního automobilu. A všichni tito lidé musejí být v bezpečí, ne jen jezdci F1.
Ale kupříkladu takové Baku, to je trať navržená pouze pro profesionály. Po ní nikdy nebudou jezdit moc staří nebo moc mladí jezdci, v tom je ten rozdíl. Když někdo investuje do permanentního okruhu, chce jej zpřístupnit všem."
Společnost Liberty Media, nový majitel F1, hodlá do kalendáře přidat více městských okruhů. Už vyjednává s potenciálním promotérem závodu v ulicích Miami a velmi hlasitě se mluví o VC Vietnamu v Hanoji. Německý architekt známý hlavně jako autor permanentních okruhů se širokou dráhou a četnými rozsáhlými výjezdovými zónami, jaké kromě Abú Zabí vyrostly i v Bahrajnu nebo v Číně, je na změnu trendu připravený. Podporuje ji a díky Baku a Singapuru má opět náskok před konkurencí.
"Trendem jsou městské tratě a pro profesionální sport je to dobré. Stojí za tím myšlenka, že každá trať má být unikát a každé město je unikátní. Když jste v jeho centru, nemůžete si ho splést s jinými. Momentálně jsou v kalendáři tři skutečně městské tratě, Monako, Singapur a Baku, a vůbec si nejsou podobné. Každá je unikátní. Díky tomu jsou zajímavé a pro špičkové profesionály v F1 je to správná cesta."