Wolffův nejtrpčí den za posledních šest let
Mercedes: Rozhodli jsme špatně
Závodem ve Spielbergu skončily dvě dlouhé série bodovaných umístění: 44 závodů týmu Mercedes a 33 závodů Lewise Hamiltona. Výsledkem je ztráta vedoucího postavení v šampionátu jezdců i týmů. Černému dni Mercedesu přitom nic nenasvědčovalo.
V minulé velké ceně ve Francii nasadil Mercedes novou pohonnou jednotku a hladce zvítězil. Následně v Rakousku byl nejrychlejší v prvních dvou trénincích i v kvalifikaci. Po skvěle zvládnutém úvodním kole se oba jeho jezdci usadili na prvních dvou místech… Nezdálo se, že by měla přijít nějaká komplikace.
Mercedes odjíždí s prázdnou po dlouhých 44 závodech s bodovým ziskem, což byla šestá nejdelší série v historii (Ferrari 81, McLaren 64, Mercedes 62…). Naposled si připsal nulu ve VC Španělska 2016, kdy Lewise Hamiltona s Nikem Rosbergem vyřadila vzájemná kolize v úvodním kole.
Šéf stáje Toto Wolff se ani nesnažil skrývat hluboké zklamání: „Z mého pohledu i z hlediska stáje to je nejtrpčí den za posledních šest let. Mohli jsme dojet na prvních dvou místech a místo toho jsme vinou vlastních chyb a nespolehlivosti bez bodu. Strašně moc nás to mrzí. První kolo jsme absolvovali senzačně: Lewis skvěle ujel a Valtteri vybrzděním před čtvrtou zatáčkou vybojoval zpátky druhou pozici.
Prvních třináct kol to vypadalo dobře. Oba jezdci měli závod pod kontrolou a dobře si hlídali rychlost. První ránu nám zasadilo odstoupení Valtteriho kvůli poklesu hydraulického tlaku, což mělo za následek aktivaci virtuálního zpomalovacího vozu. Lewise jsme se rozhodli nechat na dráze jedno kolo, protože jsme si mysleli, že se bude auto odstraňovat z místa déle a že budeme mít čas zareagovat na to, co v následujícím kole udělají ti za námi. Jenomže virtuální zpomalovací vůz byl deaktivován dřív, než jsme počítali. Prostě jsme se rozhodli špatně.
Lewis byl pak v nevýhodné situaci. Brzy po tom, co byl závod restartován, přijel do boxů a nasadili jsme mu měkké pneumatiky. Nato musel na dráze dohánět ztrátu. Jak se snažil ze všech sil, zadní pneumatiky puchýřovatěly a kvůli tomu se před něj dostal Sebastian. Potom jsme se rozhodli přezout znovu, protože jsme tím neměli co ztratit. Krátce nato ho bohužel ze závodu vyřadil pokles tlaku paliva. Vyřazení obou jezdců kvůli nespolehlivosti techniky je těžké překousnout. Ale z hořkých zkušeností naštěstí víme, že ze špatných dnů se poučíme nejlépe.“
Mercedes chtěl soupeřům ukázat záda, ale nakonec odjíždí s prázdnou...
Zároveň s týmem skončila pro Lewise Hamiltona rekordní série v historii F1, v níž bodoval ve 33 závodech po sobě. Naposled neuspěl ve VC Malajsie 2016, kde odstoupil s poruchou motoru. Tentokrát ho v 63. kole zastavila ztráta tlaku paliva.
„Je to rozhodně nejhorší víkend, co si pamatuju za dlouhou dobu. Celý tým z toho dnes bude smutný. Ale musíme si z víkendu odnést kladné stránky. Auto bylo celý víkend vynikající, byli jsme nejrychlejší a mnoho let jsme se opírali o skvělou spolehlivost strojů. Takže i když to je bolestivé, musíme brát v životě věci tak, jak jsou, snášet dobré i zlé. Plně našemu týmu důvěřuju, že se z toho dáme rychle dohromady. Nemůžeme si dovolit ztrácet body, a proto budeme muset najít spolehlivý způsob, jak dál,“ filozofoval Lewis Hamilton (nedokončil).
Valtteri Bottas (nedokončil) byl z odstoupení velmi smutný: „Smůla, jakou letos mám, mi momentálně připadá tak trochu jako nepovedený vtip. Neodstartoval jsem ideálně; docela dost se mi protáčela kola a gumy měly menší přilnavost, než jsme čekali. Proto jsem se o pár míst propadl. Při nájezdu do třetí zatáčky jsem si naopak o dvě místa polepšil a držel se na druhé pozici. Auto se mi pak zdálo silné. Jezdili jsme dobře, ale pak mi najednou ubýval hydraulický tlak. Nemohl jsem dělat nic, čím bych zabránil vyřazení ze závodu. Musíme to prozkoumat a zjistit příčinu dnešních problémů, ale určitě se z tohohle výsledku sebereme.“