Verstappen s Norrisem kolidovali, Russell se smál
VC Rakouska – závod
Russell se stal překvapivým vítězem Velké ceny Rakouska. Pilot Mercedesu se ujal vedení šest kol před koncem, když vytěžil z kolize Verstappena Norrise při souboji o první místo. Druhý nakonec dojel Piastri a třetí skončil Sainz. Zatímco Verstappen obsadil i přes desetisekundovou penalizaci za incident s Norrisem páté místo, pilot McLarenu nakonec odstoupil.
Na Red Bull Ringu vyrážel z pole position Verstappen, který měl šanci získat v Rakousku už své páté vítězství. V první řadě s ním stál Norris. Následovali Russell, Sainz, Hamilton, Leclerc, Piastri, Pérez, Hülkenberg, Ocon, Ricciardo, Magnussen, Gasly, Cunoda, Alonso, Albon, Stroll, Bottas a Sargeant. Z boxů vyrážel Čou, který měnil po kvalifikaci nastavení a porušil tak pravidla parc fermé. Číňan ale zajel poslední 20. čas, takže jeho situace zůstávala v zásadě stejná.
Před startem bylo v Rakousku opět sucho. Očekávalo se, že se pojede na dvě zastávky. Drtivá většina pilotů obula pro start střední směs pneumatik. Jedinou výjimkou byl Čou, který šel do tvrdé sady.
Verstappen si pokryl Norrise a udržel vedení. Pilot McLarenu měl naopak co dělat s Russellem, který chtěl dopředu. Na svého krajana to nejprve zkusil v první a poté také ve třetí zatáčce, v ani jednom případě ale neuspěl.
Postartovní tlačenice se neobešla bez incidentů. Leclerc si poškodil přední křídlo a musel do boxů. Současně dostal tvrdou sadu pneumatik. Na vině bylo poškození s Piastrim. Problémy měl i Sargeant, který také zajel do boxů.
Norris poodjel Russellovi a ten naopak musel bránit třetí místo před Hamiltonem. Ve třetím kole přišel od sedminásobného šampiona útok s pomocí systému DRS, Russell se ale nakonec vpředu udržel.
Verstappen postupně navyšoval náskok na čele. Jeho náskok před Norrisem už přesahoval dvě sekundy. Hamilton se Sainzem byli vyšetřováni za incident v první zatáčce. Zde záznam odhalil, že Hamilton předjel Sainze za pomoci výjezdu mimo trať a pozici si nechal.
O několik kol později se Hamilton propadl za Sainze. Verstappen postupně navýšil své vedení před Norrisem na pět sekund. Leclerc se trápil a dokonce ho předjel Albon. Monačan byl už podruhé povolán do boxů, kde se vrátil na střední gumy.
Na problémy si zadělal Alonso. Ten se ve třetí zatáčce ponořil pod Čoua a ukořistil 14. místo. Mezi dvojicí ale došlo ke kontaktu, po které Číňan vycestoval z dráhy. Alonso byl za tento prohřešek později potrestán deseti sekundami.
Hamilton s Pérezem si dojeli do boxů pro střední sadu. Pilot Mercedesu si zadělal na problémy. Při nájezdu do boxové uličky totiž přejel bílou čáru, čehož si všiml Piastri. O kolo později stavěli i Russell se Sainzem, kteří obuli tvrdou směs.
Uběhlo další kolo a tentokrát zajela do boxů i vedoucí dvojice. Pro tvrdé pneumatiky si dojeli Verstappen i Norris. Pořadí se mezi jezdci nezměnilo, mechanici Red Bullu ale vypustili Verstappena přímo do cesty Norrisovi. Inicident brzy zaregistrovali sportovní komisaři.
Verstappen vedl po zastávkách před Norrisem zhruba o sedm sekund. Rovněž se mu mohlo ulevit. Sportovní komisaři se totiž rozhodli jeho nebezpečné vypuštění netrestat. Naopak Hamilton dostal za přejetí bílé čáry pět sekund.
Norris sice zajížděl nejrychlejší kola závodu, Verstappen ale pořád mohl být klidný. Nizozemec totiž stále vedl o 6,5 sekundy.
Pérez byl potrestán pěti sekundami. Mexičan, kterému patřila až sedmá pozice, byl příliš rychlý v boxové uličce. Ferrari sice Leclercovi slibovalo, že se vrátí na body, Monačan se ale stále trápil na posledních pozicích. Navíc byl potřetí povolán do boxů.
O zábavu se starali piloti Alpine. Mezi Gaslym a Oconem probíhal ostrý souboj. Verstappen stále udržoval náskok, stěžoval si však na pneumatiky.
Russell se Sainzem podruhé stavěli. Na trať se vrátili na páté, respektive šesté pozici. Díky tomu se posunuli dopřed Hamilton s Piastrim. Netrvalo dlouho a pilot McLarenu se před Brita posunul, čímž se dostal na třetí pozici. Australan provedl předjížděcí manévr ve třetí zatáčce.
Dvacet kol před koncem vedl Verstappen o 7,5 sekundy před Norrisem. Bodovanou desítku tvořili také Piastri, Hamilton, Russell, Sainz, Pérez, Hülkenberg, Magnussen a Ricciardo.
I na druhé zastávky zajeli Verstappen s Norrisem shodně. Oba dostali střední sadu. Verstappen sice udržel vedení, jeho zastávka se ale protáhla. Kvůli problémům s levou zadní pneumatikou strávil u mechaniků přes šest sekund, kvůli čemuž jeho náskok klesl pod tři vteřiny. Aby toho nebylo málo, probrzdil Nizozemec ve čtvrté zatáčce. Norris najednou ztrácel méně než dvě sekundy a souboj o první místo byl na spadnutí.
V 54. kole už byl Norris v dostatečné blízkosti na to, aby mohl využívat systému DRS. Piastri a Hamilton mezitím stavěli, což je odsunulo zpět na pátou a šestou příčku.
Ve třetí zatáčce 55. kola už Norris naznačil na Verstappena útok. Pilot Red Bullu si ale prozatím situaci pohlídal. Norrisovi se jeho počínání nelíbilo. Pilot McLarenu tvrdil, že Verstappen změnil směr až poté, co Norris nasadil na předjetí. Současně si ale musel Norris dávat pozor. Byl totiž varován za limity trati.
Několik dalších kol se situace uklidnila, v 59. kole se ale bitva znovu rozhořela. Norris se totiž ve třetí zatáčce z obrovské dálky odhodlal k útoku a Verstappena skutečně vybrzdil. Pilot McLarenu si ale vypomohl výjezdem mimo trať a musel tak Verstappena pustit před sebe, což ve čtvrté zatáčce učinil.
V 61. kole to Norris zkusil ve třetí zatáčce po vnějšku. To samé se odehrálo ve čtvrté zatáčce. V ani jednom případě pilot McLarenu neuspěl.
Další pokus přišel ve 63. kole. Norris to opět zkusil ve třetí zatáčce a vyhnal Verstappena ven z trati. Pilot Red Bullu se vrátil na trať zpět před Norrisem a udržel vedení. Bylo ale otázkou, zdali se toto obejde bez penalizace.
V 65. kole tento souboj skončil velmi neslavně. Ve třetí zatáčce došlo mezi dvojicí ke kolizi a oba jezdci si přivodili defekt pneumatiky. Museli do boxů a šest kol před koncem se díky tomu ujal vedení Russell. Druhý byl Sainz a třetí Piastri. Verstappen se propadl i za Hamiltona a byl pátý. U Norrise nakonec byla poškození závažnější a odstoupil.
Piastri cítil šanci a dostal se před Sainzem, čímž se posunul na druhé místo. Byl vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu.
Piastri zvládal po restartu stahovat Russella. Australanovo manko spadlo pod tři vteřiny, do konce závodu ale zbývala jenom tři kola. Verstappen dostal desetivteřinový trest za incident s Norrisem. Šestý Hülkenberg na něj ovšem ztrácel 17 sekund, tudíž Nizozemcovi nehrozil žádný další propad.
Piastri se sice snažil, Russell už ale nenechal nic náhodě a dojel si pro druhé vítězství v kariéře. Piastri skončil druhý a Sainz třetí. Verstappen udržel páté místo. Spokojen mohl být Ricciardo, který bral dva body za deváté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 71 | 25 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1,906 | 71 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 4,533 | 71 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 23,142 | 71 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 37,253 | 71 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 54,088 | 71 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 54,672 | 71 | 6 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:00,355 | 71 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:01,169 | 71 | 2 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:01,766 | 71 | 1 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:07,056 | 71 | 0 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:08,325 | 71 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 70 | 0 |
14. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | - | 70 | 0 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 70 | 0 |
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | - | 70 | 0 |
17. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | - | 70 | 0 |
18. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | - | 70 | 0 |
19. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | - | 69 | 0 |
DNF | Lando Norris | McLaren | Mercedes | - | 64 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | M. Verstappen | 237 | 26 | 25 | - | 26 | 33 | 26 | 25 | 8 | 25 | 25 | 18 | |||||||||||||
2. | L. Norris | 156 | 8 | 4 | 15 | 10 | 21 | 25 | 18 | 12 | 18 | 19 | 6 | |||||||||||||
3. | C. Leclerc | 150 | 12 | 16 | 19 | 12 | 17 | 22 | 15 | 25 | - | 10 | 2 | |||||||||||||
4. | C. Sainz | 135 | 15 | - | 25 | 15 | 14 | 14 | 10 | 15 | - | 8 | 19 | |||||||||||||
5. | S. Pérez | 118 | 18 | 18 | 10 | 18 | 21 | 18 | 4 | - | - | 4 | 7 | |||||||||||||
6. | O. Piastri | 112 | 4 | 12 | 12 | 4 | 6 | 3 | 12 | 18 | 10 | 6 | 25 | |||||||||||||
7. | G. Russell | 111 | 10 | 8 | - | 6 | 9 | 4 | 7 | 10 | 15 | 12 | 30 | |||||||||||||
8. | L. Hamilton | 85 | 6 | 2 | - | 2 | 9 | 8 | 8 | 7 | 13 | 15 | 15 | |||||||||||||
9. | F. Alonso | 41 | 2 | 10 | 4 | 8 | 7 | 2 | - | - | 8 | - | - | |||||||||||||
10. | J. Cunoda | 19 | - | - | 6 | 1 | - | 7 | 1 | 4 | - | - | - | |||||||||||||
11. | L. Stroll | 17 | 1 | - | 8 | - | - | 2 | - | 6 | - | - | ||||||||||||||
12. | N. Hülkenberg | 14 | - | 1 | 2 | - | 1 | 2 | - | - | - | - | 8 | |||||||||||||
13. | D. Ricciardo | 11 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | 4 | - | 2 | |||||||||||||
14. | O. Bearman | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||
15. | P. Gasly | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 2 | 2 | 1 | |||||||||||||
16. | K. Magnussen | 5 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | |||||||||||||
17. | E. Ocon | 3 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 1 | 1 | - | |||||||||||||
18. | A. Albon | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | |||||||||||||
19. | V. Bottas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
20. | K. Čou | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
21. | L. Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 355 | 44 | 43 | 10 | 44 | 54 | 44 | 29 | 8 | 25 | 29 | 25 | |||||||||||||
2. | Ferrari | 291 | 27 | 22 | 44 | 27 | 31 | 36 | 25 | 40 | - | 18 | 21 | |||||||||||||
3. | McLaren | 268 | 12 | 16 | 27 | 14 | 27 | 28 | 30 | 30 | 28 | 25 | 31 | |||||||||||||
4. | Mercedes | 196 | 16 | 10 | - | 8 | 18 | 12 | 15 | 17 | 28 | 27 | 45 | |||||||||||||
5. | Aston Martin | 58 | 3 | 10 | 12 | 8 | 7 | 2 | 2 | - | 14 | - | - | |||||||||||||
6. | RB | 30 | - | - | 6 | 1 | - | 12 | 1 | 4 | 4 | - | 2 | |||||||||||||
7. | Haas | 19 | - | 1 | 3 | - | 1 | 2 | - | - | - | - | 12 | |||||||||||||
8. | Alpine | 9 | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||
9. | Williams | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | |||||||||||||
10. | Sauber | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |