Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA zablokovala Ticktumův test

FIA zablokovala Ticktumův test

Nemá výsledky, nemůže jezdit v F1

Proslýchá se, že Helmut Marko by nerad viděl Brendona Hartleye závodit za tým Toro Rosso i v roce 2019 a naopak, Dana Ticktuma by přivítal velmi rád. Hartleye loni povolal, když z juniorského týmu vykázal Daniila Kvjata a ve stejnou dobu byl Carlos Sainz zapůjčen Renaultu. Hartley se zatím kdovíjak neosvědčil, na kontě má pouze jediný bod, Sainze by návrat mezi juniory mohl psychicky položit, takže Markovou volbou by mohl být momentálně nejúspěšnější jezdec juniorského programu.

"Ano, na konci sezony," odpověděl Marko na otázku novinářů, zda se Ticktum může posadit i za volant vozu F1. "Na Norisringu (v závodě evropského šampionátu F3) do něj někdo zezadu naboural, převezli jej do nemocnice a on jim tam řekl, že se chce hned vrátit. A pak vyhrál závod! Je rychlý. Šílený, ale rychlý. Hodí se k nám a bojuje o vítězství v šampionátu, ačkoli ho už dvakrát zradila technika. Hledáme nejrychlejší jezdce, ale potřebujeme i správné osobnosti. Nepotřebujeme, aby byl náš jezdec až takový blázen, takže nyní Ticktuma tak trochu dáváme do latě."

Red Bull údajně požádal, aby se 19letý Brit mohl zúčastnit společného testu týmů F1 na okruhu Hungaroring, který začne v úterý po Velké ceně Maďarska. Jenže FIA ​​trvá na dodržení systému superlicencí udělovaných na základě úspěchů v juniorských sériích.

Ticktumovým problémem je, že se počítají úspěchy z posledních tří sezon. A on na konci roku 2015 dostal zákaz činnosti na dva roky jako trest za velmi nebezpečnou jízdu a způsobení kolize za bezpečnostním vozem v sérii Formule MSA (předchůdce britského šampionátu F4). Druhý rok trestu byl pouze podmíněný, takže Ticktum v roce 2017 závodil ve formuli Renault 2.0 i 2.0 NEC, odjel pět závodů v GP3 a vyhrál v Makau. Jenže za to všechno má na kontě pouze dva "superlicenční" body.

Pokud by v F3 získal titul šampiona, dostal by 30 superlicenčních bodů. Na povolení testovat v současném voze F1 stačí 14 a na páteční licenci 25 bodů, takže Ticktum by mohl příští rok testovat a jezdit páteční tréninky. Jenže o plnou superlicenci může požádat pouze jezdec, který za tři roky nasbíral alespoň 40 bodů.

Výjimku (a výhodu) mají někdejší závodníci F1, jakož i bývalí páteční jezdci, ale od zavedení tohoto systému nebyla ani jednou udělena mladému závodníkovi. Opatření mimochodem vzniklo jako reakce na to, že Helmut Marko angažoval do Toro Rosso 17letého závodníka Maxe Verstappena, což tehdy vyvolalo vlnu pobouření.

"V F3 měl několik skvělých závodů, ale nemá body na superlicenci. Jak teď máme naše mladé jezdce dostat do F1?" položil si Marko řečnickou otázku v rozhovoru pro Auto Motor und Sport.

A co si o sobě myslí mladý jezdec, který je aktuálně třetí v F3 a vedle toho ještě závodí v japonské sérii Super Formule?

"Vím, že jsem dost dobrý a rychlý na to, abych mohl závodit v F1, ale ještě se musím soustředit na pár dalších dílků skládačky. Ale už mám blízko k hotovému produktu," prohlásil o sobě Ticktum.