Raikkönen přivedl tribuny do varu
VC Itálie - kvalifikace
Tři velikáni F1 se dnes utkali v Monze o post nejrychlejšího jezdce v kvalifikaci na VC Itálie. Zasloužili by si ho za předvedenou podívanou všichni, ale nakonec připadl Räikkönenovi.
Meteorologové obrátili o 180 stupňů a náhle prorokovali velkou pravděpodobnost, že zaprší. Nad Monzou se skutečně stáhly černé mraky, během následující hodiny z nich nicméně nic nespadlo. Vzduch měl 19 stupňů, asfalt 28.
Tři účastníci měli už před začátkem jistotu, že se kvůli penalizacím na pole position nepostaví. Vedle již dříve známých Ricciarda a Hülkenberga k nim přibyl také Ericsson, jemuž po těžké havárii museli vyměnit motor.
Jako první na trať vyrazili Leclerc a Gasly, samozřejmě na superměkkých pneumatikách. Leclerc také zajel referenční čas 1:23,1. Byl však vzápětí překonán Vettelem (1:21,6) a Räikkönenem (1:20,9). Fin si přesto stěžoval na vibrace. Mercedesy zatím vyčkávaly. Po sedmi minutách opustily boxovou uličku, ale ani tentokrát na Ferrari neměly. Zvláště když se Vettel zlepšil na 1:20,8 a pak dokonce na 1:20,5.
To už se ale pozornost přesouvala na druhý konec pořadí. Ricciardo dosud nevykazoval známky jakékoliv aktivity, v pásmu ohrožení se nacházeli rovněž Hülkenberg, Ericsson, Gasly a Hartley. Zlé to bylo především pro Toro Rosso, zbylá trojice neměla důvod někam pospíchat.
Ricciardo ale nakonec přece jen měřené kolo absolvoval, a docela povedené, protože ho katapultovalo na čtvrtou příčku. Místo něj byl náhle na odpis Sirotkin. Kupodivu se však zachránil, stejně jako Gasly a Hülkenberg. Naopak vypadli dva, u nichž se to rozhodně nečekalo: Leclerc a vítěz prvního tréninku Pérez. Kromě nich měli pro dnešek padla také Vandoorne, Ericsson a Hartley. Z pekla štěstí měl Grosjean, který Péreze porazil o jedinou tisícinu sekundy!
Do druhé části vstoupil rázně Hamilton, když v jeho případě časomíra ukázala 1:19,8. Přiblížil se tím k letitému absolutnímu maximu Juana Pabla Montoyi z roku 2004, majícímu hodnotu 1:19,525. Vettel ubral dalších třináct tisícin. Räikkönen a Bottas nestíhali, Verstappen už jel nižší ligu.
Williamsy, pro něž byla tuplovaná účast v této fázi obrovským úspěchem, stály v garáži a nebylo jisté, zda ještě zasáhnou do boje. Do top ten zjevně nemířili ani Hülkenberg a Ricciardo. Drama se tak zúžilo na Gaslyho a Alonsa, přetahující se o desátou pozici.
Mezitím se vcelku nečekaně ještě jednou prohnaly po okruhu ferrari a mercedesy. Vettel se dostal na 1:19,6, Hamilton na 1:19,8. Statistici si chystali gumy, aby vymazali z přehledů Montoyovo jméno.
O šok se postaral Stroll, jenž jako blesk z čistého nebe zaznamenal osmý čas. Britská stáj tak jeho zásluhou měla letos poprvé zastoupení v závěrečné fázi. Skončili Magnussen, Sirotkin, Alonso, Hülkenberg a Ricciardo.
Kvalifikace vyšla outsiderům z Williamsu nad očekávání dobře
O nejlepší pozici na startu zítřejší velké ceny si to rozdali Vettel, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Grosjean, Ocon, Stroll, Sainz a Gasly.
Úvodní runda vyzněla pro Hamiltona, jenž zvládl okruh za 1:19,4. Šlo o dosud nejrychlejší kolo v historii F1. Räikkönen a Vettel zůstali o desetinku zpět. Bottas ani nikdo další už neměli nárok.
Závěrečný souboj byl neuvěřitelně vyrovnaný. Na druhém mezičase na tom byli tři hlavní kandidáti prakticky stejně. Nakonec bral všechno ten, se kterým se zase až tak moc nepočítalo. Räikkönen se ocitl v jiné dimenzi, zaznamenal neuvěřitelný čas 1:19,1 a vybojoval pole position, jež mu v předchozích podnicích několikrát proklouzlo mezi prsty. Triumf Ferrari dokonal druhým místem Vettel.
Party režim tentokrát nezafungoval a Hamilton bude startovat až ze druhé řady
Na tribunách vypukl nepopsatelný jásot (spojený bohužel s bučením na Hamiltona), Kimiho žena Minttu se v boxech rozplakala.
Nejlepší trojka se vměstnala do dvou desetin, Bottas zaostal o půl vteřiny, ale pátý Verstappen již o téměř 1,5 sekundy. Zbytku světa vévodí Grosjean, znovu je ale třeba vyzvednout Strollův parádní kousek.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | 1:20,722 | 1:19,846 | 1:19,119 | 21 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:20,542 | 1:19,629 | 1:19,280 | 20 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,810 | 1:19,798 | 1:19,294 | 20 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:21,381 | 1:20,427 | 1:19,656 | 18 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | 1:21,381 | 1:20,333 | 1:20,615 | 15 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:21,887 | 1:21,239 | 1:20,936 | 21 |
7. | Carlos Sainz | Renault | Renault | 1:21,732 | 1:21,552 | 1:21,041 | 17 |
8. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | 1:21,570 | 1:21,315 | 1:21,099 | 17 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | 1:21,834 | 1:21,667 | 1:21,350 | 24 |
10. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | 1:21,838 | 1:21,494 | 1:21,627 | 14 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:21,783 | 1:21,669 | 12 | |
12. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | 1:21,813 | 1:21,732 | 13 | |
13. | Fernando Alonso | McLaren | Renault | 1:21,850 | 1:22,568 | 14 | |
14. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 1:21,801 | 12 | ||
15. | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | 1:21,280 | 3 | ||
16. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:21,888 | 5 | ||
17. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | 1:21,889 | 10 | ||
18. | Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | 1:21,934 | 12 | ||
19. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | 1:22,048 | 10 | ||
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | 1:22,085 | 9 |