Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Raikkönen přivedl tribuny do varu

Raikkönen přivedl tribuny do varu

VC Itálie - kvalifikace

Tři velikáni F1 se dnes utkali v Monze o post nejrychlejšího jezdce v kvalifikaci na VC Itálie. Zasloužili by si ho za předvedenou podívanou všichni, ale nakonec připadl Räikkönenovi.

Meteorologové obrátili o 180 stupňů a náhle prorokovali velkou pravděpodobnost, že zaprší. Nad Monzou se skutečně stáhly černé mraky, během následující hodiny z nich nicméně nic nespadlo. Vzduch měl 19 stupňů, asfalt 28.

Tři účastníci měli už před začátkem jistotu, že se kvůli penalizacím na pole position nepostaví. Vedle již dříve známých Ricciarda a Hülkenberga k nim přibyl také Ericsson, jemuž po těžké havárii museli vyměnit motor.

Jako první na trať vyrazili Leclerc a Gasly, samozřejmě na superměkkých pneumatikách. Leclerc také zajel referenční čas 1:23,1. Byl však vzápětí překonán Vettelem (1:21,6) a Räikkönenem (1:20,9). Fin si přesto stěžoval na vibrace. Mercedesy zatím vyčkávaly. Po sedmi minutách opustily boxovou uličku, ale ani tentokrát na Ferrari neměly. Zvláště když se Vettel zlepšil na 1:20,8 a pak dokonce na 1:20,5.

To už se ale pozornost přesouvala na druhý konec pořadí. Ricciardo dosud nevykazoval známky jakékoliv aktivity, v pásmu ohrožení se nacházeli rovněž Hülkenberg, Ericsson, Gasly a Hartley. Zlé to bylo především pro Toro Rosso, zbylá trojice neměla důvod někam pospíchat.

Ricciardo ale nakonec přece jen měřené kolo absolvoval, a docela povedené, protože ho katapultovalo na čtvrtou příčku. Místo něj byl náhle na odpis Sirotkin. Kupodivu se však zachránil, stejně jako Gasly a Hülkenberg. Naopak vypadli dva, u nichž se to rozhodně nečekalo: Leclerc a vítěz prvního tréninku Pérez. Kromě nich měli pro dnešek padla také Vandoorne, Ericsson a Hartley. Z pekla štěstí měl Grosjean, který Péreze porazil o jedinou tisícinu sekundy!

Do druhé části vstoupil rázně Hamilton, když v jeho případě časomíra ukázala 1:19,8. Přiblížil se tím k letitému absolutnímu maximu Juana Pabla Montoyi z roku 2004, majícímu hodnotu 1:19,525. Vettel ubral dalších třináct tisícin. Räikkönen a Bottas nestíhali, Verstappen už jel nižší ligu.

Williamsy, pro něž byla tuplovaná účast v této fázi obrovským úspěchem, stály v garáži a nebylo jisté, zda ještě zasáhnou do boje. Do top ten zjevně nemířili ani Hülkenberg a Ricciardo. Drama se tak zúžilo na Gaslyho a Alonsa, přetahující se o desátou pozici.

Mezitím se vcelku nečekaně ještě jednou prohnaly po okruhu ferrari a mercedesy. Vettel se dostal na 1:19,6, Hamilton na 1:19,8. Statistici si chystali gumy, aby vymazali z přehledů Montoyovo jméno.

O šok se postaral Stroll, jenž jako blesk z čistého nebe zaznamenal osmý čas. Britská stáj tak jeho zásluhou měla letos poprvé zastoupení v závěrečné fázi. Skončili Magnussen, Sirotkin, Alonso, Hülkenberg a Ricciardo. 

Kvalifikace vyšla outsiderům z Williamsu nad očekávání dobře 

O nejlepší pozici na startu zítřejší velké ceny si to rozdali Vettel, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Grosjean, Ocon, Stroll, Sainz a Gasly.

Úvodní runda vyzněla pro Hamiltona, jenž zvládl okruh za 1:19,4. Šlo o dosud nejrychlejší kolo v historii F1. Räikkönen a Vettel zůstali o desetinku zpět. Bottas ani nikdo další už neměli nárok.

Závěrečný souboj byl neuvěřitelně vyrovnaný. Na druhém mezičase na tom byli tři hlavní kandidáti prakticky stejně. Nakonec bral všechno ten, se kterým se zase až tak moc nepočítalo. Räikkönen se ocitl v jiné dimenzi, zaznamenal neuvěřitelný čas 1:19,1 a vybojoval pole position, jež mu v předchozích podnicích několikrát proklouzlo mezi prsty. Triumf Ferrari dokonal druhým místem Vettel. 

Party režim tentokrát nezafungoval a Hamilton bude startovat až ze druhé řady 

Na tribunách vypukl nepopsatelný jásot (spojený bohužel s bučením na Hamiltona), Kimiho žena Minttu se v boxech rozplakala.

Nejlepší trojka se vměstnala do dvou desetin, Bottas zaostal o půl vteřiny, ale pátý Verstappen již o téměř 1,5 sekundy. Zbytku světa vévodí Grosjean, znovu je ale třeba vyzvednout Strollův parádní kousek.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:20,722 1:19,846 1:19,119 21
2. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:20,542 1:19,629 1:19,280 20
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:20,810 1:19,798 1:19,294 20
4. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:21,381 1:20,427 1:19,656 18
5. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer 1:21,381 1:20,333 1:20,615 15
6. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:21,887 1:21,239 1:20,936 21
7. Carlos Sainz Renault Renault 1:21,732 1:21,552 1:21,041 17
8. Esteban Ocon Racing Point Mercedes 1:21,570 1:21,315 1:21,099 17
9. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:21,834 1:21,667 1:21,350 24
10. Lance Stroll Williams Mercedes 1:21,838 1:21,494 1:21,627 14
11. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:21,783 1:21,669   12
12. Sergej Sirotkin Williams Mercedes 1:21,813 1:21,732   13
13. Fernando Alonso McLaren Renault 1:21,850 1:22,568   14
14. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:21,801     12
15. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:21,280     3
16. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:21,888     5
17. Charles Leclerc Sauber Ferrari 1:21,889     10
18. Brendon Hartley Toro Rosso Honda 1:21,934     12
19. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:22,048     10
20. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:22,085     9