Sainz vzdoroval Verstappenovi 15 kol
VC Itálie – závod
Ani Velká cena Itálie neukončila dominanci Verstappena a Red Bullu. V prvních patnácti kolech sice vedl Sainz, pak ale Nizozemec využil jeho probrzdění a ujal se vedení, o které ho už nikdo nepřipravil. Sainz nakonec nedojel ani druhý. Stříbrného výsledku totiž dosáhl Pérez. Vítěz kvalifikace skončil na třetím místě poté, co se v závěru ubránil ve vypjatém souboji týmovému kolegovi Leclercovi.
Do Velké ceny Itálie vstupovali fanoušci Ferrari s velkými očekáváními. V kvalifikaci si totiž pro start vybojoval první místo Sainz, který jen těsně porazil Verstappena. Třetí místo patřilo Leclercovi. Dále se jezdci na roštu seřadili v pořadí Russell, Pérez, Albon, Piastri, Hamilton, Norris, Alonso, Cunoda, Lawson, Hülkenberg, Bottas, Sargeant, Čou, Gasly, Ocon, Magnussen a Stroll.
Na rozdíl od předchozího závodního víkendu v Zandvoortu se v Monze od pátku jezdí na suché trati. Stejně tomu bylo i před startem závodu. Panovalo slunečné počasí.
Otazníkem bylo, jakou jednotlivé týmy zvolí strategii. Pirelli před začátkem závodu připouštělo jak jednozastávkové, tak dvouzastávkové varianty. Jako pravděpodobnější se ale zdálo, že piloti odjedou závod na jednu zastávku.
Existovala rovněž nemalá pravděpodobnost, že by velkou cenu mohly ovlivnit výjezdy zpomalovacího vozu. Zejména po startu v úvodní šikaně totiž nebývá v Monze daleko ke kolizím. To se ostatně ukázalo při nedělních závodech juniorských seriálů F3 a F2. Zatímco v hlavním závodě F3 byl zpomalovací vůz povolán do akce hned čtyřikrát, závod F2 byl neutralizován dokonce v pěti případech.
Většina pilotů pro start zvolila střední směs. Výjimkami byli Hamilton, Bottas a Magnussen. Ti nazuli tvrdou sadu a dalo se tak očekávat, že budou zajíždět do boxů mezi posledními. Měkkou sadu pro start nenazul nikdo.
Ještě před samotným startem přišlo první odstoupení. Cunoda totiž na rovince před poslední zatáčkou odstavil svůj monopost kvůli technickým problémům. Jedenácté místo na roštu tak zůstalo prázdné. Piloti byli vysláni do ještě jednoho zaváděcího kola, aby měli traťoví komisaři čas na úklid Japoncova vozu. To znamenalo, že délka závodu byla zkrácena z původních 53 kol na 52.
Ani během zahřívacího kola navíc se ovšem nepodařilo Cunodův vůz odstranit. Tentokrát už ale ředitelství závodu nevyslalo piloty do dalšího zaváděcího kola. Místo toho startovní proceduru přerušila a jezdci vyčkávali na roštu.
K restartu závodu došlo znovu v 15:20 hodin místního času. Nejprve na jezdce další zaváděcí kolo, které znamenalo další zkrácení závodu – tentokrát na 51 kol. Poté už přišel ke slovu start.
Sainz si start pohlídal a zůstal první. Verstappen se sice pokoušel na Španěla v úvodní šikaně zaútočit, nacházel se však na vnějšku, což pro něj nebyla výhodná pozice. Leclerc byl sice na cílové rovince blízko Verstappenovi, v dalších zatáčkách se ale musel začít bránit Russellovi. Brit ale zatím na pilota Ferrari recept nenacházel.
V nájezdu do druhého kola vedl Sainz před Verstappenem a Leclercem. Následovali Russell, Pérez, Piastri, Albon, Norris, Hamilton a Hülkenberg. Z bodované desítky byl vystrčen Alonso. Dvojnásobný mistr světa se nacházel na 11. pozici.
Albon se nechtěl smířit s tím, že ztratil šestou pozici. Ve čtvrté zatáčce druhého kola se proto pokusil před Piastriho vrátit. A to se pilotovi Williamsu podařilo.
Sainz se držel na prvním místě. Bylo ale jasné, že zbytek závodu pro něj bude krušný. Verstappen se totiž držel v rozestupu menším než jedna sekunda a dokonce se mu podařilo zajet nejrychlejší kolo. Během čtvrtého kola už dokonce naznačil na Španěla útok.
Verstappen si věřil. Do vysílačky hlásil svému inženýrovi, že už se Sainz trápí s přilnavostí a klouže mu vůz. Za vedoucí dvojicí nebyl daleko ani Leclerc. Monačan také neztrácel na Verstappena více než sekundu.
V nájezdu do šestého kola už byl Verstappen hodně blízko a s pomocí systému DRS se pokusil do úvodní šikany zaútočit. Sainz zaujal defenzivní stopu. Verstappen se nemínil vzdát a dlouho zůstával na vnitřní straně. Sainz ale nepolevil a prozatím se před Nizozemcem udržel.
Verstappena stál nepovedený útok nějaký čas a v sedmém kole proto nebyl dostatečně blízko, aby na Sainze zaútočil znovu. Vedoucí skupina byla v tu dobu tříčlenná. Leclerc totiž stále zvládal držet krok s prvními dvěma jezdci.
I v osmém kole byl Verstappen příliš daleko na útok. Pod tlakem v tu dobu nebyl jenom Sainz, ale také Pérez. Mexičan už si brousil zuby na čtvrtého Russella. Alonso předjel Hülkenberga a vrátil se do bodované desítky.
V závěru osmého kola se Verstappen k Sainzovi opět hodně přiblížil a v úvodu devátého kola přišla jeho další velká šance. Ani tentokrát to ale nakonec na útok nestačilo.
Verstappen nedokázal zaútočit ani v desátém kole. U Nizozemce se měnila nálada. Pilot Red Bullu si stěžoval, že Sainz má příliš vysokou maximální rychlost. Současně se ale trápil se zadními pneumatikami a ztrácel tak na výjezdech ze zatáček.
V úvodní šikaně 11. kola přišel útok Péreze na Russella. Pilot Mercedesu byl ale odvážný při brzdění a zatím zůstával čtvrtý. Mezitím se objevil v boxech první pilot. Pro tvrdou směs pneumatik si dojel Gasly.
Další Pérezův pokus přišel ve 12. kole. I tentokrát ale Brit odolal. Sainz a Verstappen sice nadále jezdili v těsné blízkosti za sebou, vše se ale odehrávalo bez jakýchkoli útoků ze strany pilota Red Bullu.
Ve 14. kole přišel další díl souboje Russell versus Pérez. Tentokrát oba v úvodní šikaně probrzdili a vyjeli z dráhy. Pérez se sice vrátil zpět na dráhu před pilotem Mercedesu, jelikož ale střihnul šikanu více, pustil Russella zpátky před sebe.
Verstappen chytal druhý dech a v 15. kole naznačil útok. To Sainz málem nezvládl a probrzdil. Ve třetí zatáčce byla dvojice bok po boku. V nájezdu do čtvrté zatáčky měl Verstappen lepší výjezd a ujal se vedení. Sainz se sice zprvu snažil reagovat, v dalších zatáčkách mu ale začal dvojnásobný mistr světa ujíždět.
Pérez se u svého týmového kolegy inspiroval. V úvodu 16. kola byl na cílové rovince rychlejší než Russell a dostal se dopředu.
Verstappen začínal na špici ujíždět. Sainzova ztráta brzy přerostla dvě sekundy a Španěl se naopak musel mít na pozoru před týmovým kolegou Leclercem. Blízko si byli i jezdci McLarenu. Zatímco Piastrimu patřilo šesté místo, Norris byl sedmý. Brit ale hlásil svému inženýrovi, že jeho parťák je příliš pomalý a měl by nabrat tempo.
Sainzova ztráta se postupně vyšplhala až k pěti sekundám. Ferrari se ho na konci 19. kola rozhodlo povolat do boxů. K mechanikům zamířil i Russell. Oba nazuli tvrdou směs.
Red Bullu nezbylo nic jiného než na Španělovu zastávku reagovat. V dalším kole proto zastavil i Verstappen. Pneumatiky vyměnil i Leclerc. Zatímco Verstappen si pohlídal virtuální vedení, Sainz měl co dělat, aby se stihl vrátit před Leclercem. To se mu sice podařilo, ale jen těsně. Ve čtvrté zatáčce Monačan na svého parťáka útočil, ke změně pozic ovšem zatím nedošlo.
Mezitím zastávky v boxech pokračovaly. Ve 21. kole zastavili i Pérez nebo Alonso. Mezi piloty Ferrari pokračoval souboj. Sainz se stále držel před svým parťákem. Boj obou jezdců se ale začal pro stáj z Maranella stávat komplikací. Pérez na čerstvějších gumách se totiž začínal přibližovat.
Russell se ocitl v hledáčku sportovních komisařů. Po návratu z boxů totiž vyjel z dráhy v úvodní šikaně a zkrátil si trať.
Ze souboje o druhé místo stávala tříčlenná bitva. Pérez už totiž kroužil bezprostředně za oběma jezdci Ferrari. Sainz ovšem dokázal zajet nejrychlejší kolo závodu a svou ztrátu na Verstappena stáhl mírně pod pět sekund.
Na první místo se během zastávek posunul Hamilton. Sedminásobný mistr světa jel na tvrdé sadě a jeho úvodní úsek tak byl delší. Ve 25. kole už ale pilota Mercedesu Verstappen dohnal a na cílové rovince Brita předjel. Russell dostal za opuštění dráhy pět sekund.
Bojovalo se i mezi piloty McLarenu. V úvodní šikaně mezi jezdci došlo dokonce ke kontaktu.
Ve 27. kole už čekal na zastávku jenom Hamilton. Pořadí za ním a Verstappenem bylo následující: Sainz, Leclerc, Pérez, Russell, Albon, Norris, Piastri, Alonso, Lawson, Čou, Sargeant, Hülkenberg, Gasly, Bottas, Stroll, Magnussen a Ocon.
Lawsonův výkon stál za povšimnutí. Novozélanďan byl při svém teprve druhém startu ve F1 virtuálně jedenáctý a za Alonsem zaostával o dvě sekundy. Byl tedy ve hře o bodovaný výsledek.
Hamiltonův propad pokračoval. Poté, co ho zdolali Sainz, Leclerc i Pérez, se odebral do boxů. Pilot Mercedesu se na dráhu vrátil až jako desátý za Alonsem. To znamenalo, že ztratil jednu pozici. Nyní měl ale k dispozici nejen novější sadu pneumatik než pilot Aston Martinu, ale dokonce i měkčí. Zatímco Alonso jel na tvrdé směsi, Hamilton na střední. Na stejné sadě byli i Bottas s Magnussenem.
Netrvalo dlouho a Hamilton se skutečně dostal zpět před Alonsa. Devátou pozici mu sebral v 29. kole. Verstappen zajel nejrychlejší kolo závodu a jeho náskok před Sainzem už se blížil k šesti sekundám.
Ve 30. kole Pérez odvážně zaútočil na třetího Leclerca. Mexičan se dostal na vnitřek, přestože mu tam pilot Ferrari nenechal příliš mnoho místa. K předjetí nakonec nedošlo. Albon musel čelit útokům sedmého Norrise.
Ve 31. kole Pérez pokračoval v nátlaku na Leclerca. Zatímco první útok přišel v první zatáčce, další ve čtvrté. Leclerc při druhém souboji dokonce vyhnal Péreze až na trávu. Mexičan si stěžoval, že mu Leclerc nedává dostatek prostoru.
To už ho ale za malou chvíli nemuselo mrzet. V nájezdu do 32. kola se totiž Pérez přehnal přes Monačana na cílové rovince a dostal se na stupně vítězů.
Začínalo se ukazovat, že někteří to na jednu zastávku nezvládnou. Podruhé zajeli přezouvat Lawson, Čou, Gasly a Magnussen. Čtveřice nazula pro závěr závodu střední sadu. I Sainz hlásil, že bude těžké na stávající sadě dojet do cíle.
Verstappen vedl před Sainzem už o osm sekund. Španěl pak měl více než vteřinový náskok před Pérezem. Za ním se ale stále držel Leclerc. Bojovalo se i o šesté místo. Na Albona si ve 38. kole vyšlápl Norris. Pilot McLarenu se v úvodní šikaně dlouho nechtěl vzdát, pak ale musel vycestovat z dráhy, aby zabránil kolizi. Na chvíli se sice před Albona dostal, pozici ale pochopitelně musel vrátit, což učinil.
Nedaleko za Albonem a Norrisem jezdil také Piastri. Brzy se k souboji připojil i Hamilton a začal prohánět Piastriho. Pérez se mezitím dotáhl na Sainze a začal si brousit zuby na jeho druhé místo.
Deset kol před koncem si Hamilton znovu vyšlápl na Piastriho. Po dlouhé bitvě kolo na kolo už to vypadalo, že se sedminásobný mistr světa dostane dopředu. Ve čtvrté zatáčce ale došlo ke kontaktu, při kterém si Piastri poškodil přední přítlačné křídlo. Pilot McLarenu proto musel k mechanikům pro nové. Hamilton pokračoval na osmé příčce.
Pérez se nechtěl smířit se třetím místem a v úvodní šikaně neustále naznačoval útok na Sainze. Španěl se ale pokaždé ubránil. Mezitím odstoupil ze závodu Ocon.
Po Piastriho vynucené zastávce v boxech se na desáté pozici objevilo zajímavé jméno – Sargenant. Pilot Williamsu tak měl osm kol před cílem na dosah svůj první bod. Američan ale nemohl nic považovat za jisté. Bottas byl totiž jen kousek za ním.
O kolo později se Bottas dostal před Sargeanta a sebral mu tak desáté místo. Norris se stále marně snažil najít recept na Albona, stejně jako Pérez na Sainze. Hamilton dostal za kolizi s Piastrim pětisekundový trest. Hrozilo mu tak, že by v cíli mohl spadnout za Alonsa.
Šest kol před cílem přišel další Pérezův útok na Sainze v úvodní šikaně. Mexičan byl opět vyhnán mimo trať. Zpět se sice vrátil před Sainzem, musel mu ale pozici vrátit, což učinil. Hamilton se dostal na sedmé místo před Norrise.
O kolo později už to Pérez zvládl. Sainze zdolal ještě před první zatáčkou a vrátil se na druhou pozici. Sainz se vzápětí musel bránit Leclercovi. V ráži byl i Hamilton, který po zdolání Norrise vyvíjel tlak na Albona.
Čtyři kola před koncem už se mezi piloty Ferrari bojovalo. V úvodní šikaně se sice Leclerc dostal na třetí místo, Sainz mu ale vzápětí předjížděcí manévr vrátil a dostal se zpět na poslední pódiovou pozici. Hamilton zdolal Albona. Na Thajce začal vzápětí útočit také Norris. Ke skupině se připojil i Alonso.
Vypjatý souboj pilotů Ferrari pokračoval. Leclerc útočil v úvodní šikaně téměř každé kolo, Sainz se ale vždy ubránil, i když někdy za cenu probrzdění.
Sargeantova šance na zisk bodu se rozplývala, a to nejen proto, že mu Bottas unikal. Američan totiž dostal pětisekundový trest za zavinění kolize.
V posledním kole Leclerc v úvodní šikaně probrzdil a mohl být rád, že se zvládl Sainzovi vyhnout. Piastri zajel nejrychlejší kolo závodu. Jelikož se ale nacházel až na 11. pozici, neměl na bonusový bod nárok.
To už ale Verstappen projížděl cílem a vytvořil nový rekord – získal desáté vítězství v řadě za sebou. Druhý skončil Pérez. Sainz nakonec uhájil Leclerca a i on se podíval na stupně vítězů. Hamilton sice nakonec zvládl vyjet před Albonem takový náskok, že i po pětisekundové penalizaci zůstal šestý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:12:13,618 | 50 | 25 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +7,686 | 50 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +11,674 | 50 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +12,119 | 50 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +18,925 | 50 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +39,111 | 50 | 8 |
7. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +45,198 | 50 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +45,549 | 50 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +46,424 | 50 | 2 |
10. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +65,950 | 49 | 1 |
11. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +71,398 | 49 | 0 |
12. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +72,240 | 49 | 0 |
13. | Liam Lawson | AlphaTauri | Red Bull | +73,268 | 49 | 0 |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +81,658 | 49 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +81,913 | 49 | 0 |
16. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +82,236 | 49 | 0 |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1 kolo | 49 | 0 |
18. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 49 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 39 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 364, 2. Pérez 219, 3. Alonso 170, 4. Hamilton 164, 5. Sainz 117, 6. Leclerc 111, 7. Russell 109, 8. Norris 79, 9. Stroll 47, 10. Gasly 37, 11. Piastri 36, 12. Ocon 36, 13. Albon 21, 14. Hülkenberg 9, 15. Bottas 6, 16. Čou 4, 17. Cunoda 3, 18. Magnussen 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 583, 2. Mercedes 273, 3. Ferrari 228, 4. Aston Martin 217, 5. McLaren 115, 6. Alpine 73, 7. Williams 21, 8. Haas 11, 9. Alfa Romeo 10, 10. AlphaTauri 3.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull