Hamiltonův triumf taktiky a chladných nervů
VC Itálie – závod
Skvěle rozjetý závod Ferrari nedotáhlo do úspěšného konce a na triumf v Monze bude čekat dál. Mercedes lépe zvládl taktickou bitvu a velkou roli v ní sehrál brzdař Bottas. Hamilton zúročil lepší stav pneumatik a deset kol před koncem se dostal do vedení.
Penalizace tentokrát zasáhly trojici jezdců. Hülkenberg byl potrestán odsunutím o 10 míst za zavinění havárie po startu VC Belgie. A vzhledem k okolnostem i způsobeným škodám mohl být ještě rád. Společně s Ricciardem potom vyměnili několik komponentů pohonné jednotky a za trest museli do poslední řady. Nakonec se k nim přidal ještě Ericsson, jehož vůz i motor musely po havárii projít velkou proměnou a výsledkem byla penalizace 10 míst. Od 18. pozice se tedy srovnali Ericsson, Ricciardo a Hülkenberg.
Na opačném pólu startovního roštu se vyhříval Räikkönen. Kvalifikaci vyhrál poprvé od loňského Monaka a navíc v rekordním rychlostním průměru celé historie F1. Jedno tedy bylo jisté: Ferrari mají rychlost. Ovšem v Monze je důležité i to, jak se kdo umí schovat do větrného stínu a jak umí vystrčit nos v pravou chvíli… Ostatně nejrychlejší ze všech byl Alonso, jemuž naměřili největší rychlost 346,4 km/h a stejně mu to nebylo moc platné (13. místo).
Pouze čtyři jezdci zvolili měkkou směs pneumatik, všichni ostatní včetně první desítky jeli na superměkké. Obě ferrari zaujala první řadu na startu a počasí je nemuselo znepokojovat. Vzduch měl 21 °C, trať 28 °C a hlavně – déšť nehrozil. To spíš hrozil Hamilton ve druhé řadě. Po kvalifikaci sice přiznal, že Ferrari je rychlejší, ale zároveň dodal, že zaútočí hned po startu.
Kimi Räikkönen podal skvělý výkon a vítězství měl na dosah
A stalo se. Räikkönen vše zvládl a upevnil si vedoucí pozici. V nájezdu do druhé šikany Hamilton vnějškem zaútočil, Vettel do něj lehce narazil a roztočil se. Urazil si přední spoiler a pomalu jel k mechanikům. Naštěstí bylo startovní pole zpomaleno vyjetím safety caru, aby se mohlo uklidit a odstranit Hartleyovo auto, poškozené nárazem od Ericssona.
Po restartu koncem 3. kola se znovu závodilo. Verstappen předjel Bottase a na konci rovinky zdolal Hamilton bezmocného Räikkönena. Jenže ve druhé šikaně mu to Räikkönen vnějším obloukem vrátil. Vettel jel šestnáctý se ztrátou 15 vteřin. Magnussen projel šikanu rovně, vrátil se na trať před Péreze a vzduchem létaly kusy karbonu. Dán musel s poškozeným autem vyhledat pomoc mechaniků. Po šesti kolech bylo povoleno použití DRS a to nebyla dobrá zpráva pro Räikkönena.
Nejzajímavější byl boj o střed pole, ale za početnou válčící skupinou uvízli Ricciardo s Vettelem. V 9. kole Vettel odvážným manévrem pronikl před Ricciarda a vzápětí využil chyby Leclerka. Po deseti kolech bylo pořadí Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Bottas, Grosjean, Sainz, Ocon, Stroll, Sirotkin, Pérez, Vettel… Alonso odstoupil s technickou poruchou. K lehkému kontaktu došlo mezi Gaslym a útočícím Ricciardem.
Vettel měl ve 14. kole ztrátu 25 vteřin, ale už jel na měkké směsi pneumatik, zatímco jezdce před ním čekala zastávka v boxu. Stěžoval si však na to, že jeho auto není po kolizi v optimální kondici. Ocon předjel Sainze a mohl stíhat pátého Grosjeana. V 16. kole Vettel předjel devátého Strolla a poměrně rychle postupoval vpřed. V první šikaně zaútočil na Péreze, ale první atak nevyšel. Druhý si lépe připravil a znovu poskočil.
Po taktické stránce Mercedes zvládl závod dokonale
Vpředu zatím Räikkönen udržoval náskok kolem jedné vteřiny. Blížila se první zastávka. Jakou kdo zvolí taktiku? Bottas zaútočil na Verstappena, ten si zkrátil cestu napříč šikanou, získal prokazatelnou výhodu, ale sportovní komisaři mlčeli. Oba přední týmy se připravily k zastávce, první kupodivu zastavil Räikkönen. Hamilton reagoval, bojoval o každou desetinu vteřiny. Zajel nejrychlejší kolo v závodě a zůstal na trati. Před Räikkönenem měl náskok 22,4 vteřiny. Ve 23. kole se objevily první kapky deště. Räikkönen zajel nejrychlejší kolo a Hamilton dál setrvával na trati. Vettel se mezi tím probojoval před Ocona na páté místo. A Ricciardo zastavil letos už pošesté(!) s technickou poruchou, což vyvolalo dvojité žluté vlajky. Důvodem byla porucha spojky a nikoli motoru, jak se původně zdálo.
V polovině závodu na vedoucích pozicích stále kroužili bez zastávky Hamilton, Verstappen a Bottas, ale ve 27. kole si Nizozemec dojel pro nové pneumatiky. Räikkönen stahoval ztrátu, za ním už byl Vettel. Bottas dostal pokyn od týmu, aby udržel za sebou Räikkönena. Ale jak to udělat, když to byl souboj starých s novými pneumatikami? Ve 28. kole Hamilton konečně zastavil, ale vrátil se se ztrátou přes pět vteřin na Räikkönena. Ve 30. kole si nechal Vettel nasadit nejměkčí dostupnou sadu pneumatik – superměkkou, a vrátil se na 10. pozici za auta, která už jednou předjel…
Brzdař Bottas dobře odváděl svou práci, zpomalil tempo Räikkönena a Hamilton se opravdu přibližoval. Pořadí se stabilizovalo v podobě Bottas (bez zastávky), Räikkönen, Hamilton, Verstappen, Ocon, Pérez, Sainz, Vettel, Stroll, Sirotkin, Grosjean, Hülkenberg, Gasly, Leclerc, Ericsson, Vandoorne a Magnussen.
Räikkönen bojoval s přetáčivostí a už také s Hamiltonem. Ve 36. kole si Bottas konečně dojel pro nové pneumatiky, ale odvedl pro Mercedes skvělou práci. Klesl na čtvrté místo. Räikkönen měl volný prostor, ale přišel o možnost použití DRS. Kimi dostal zprávu, že senzory signalizují rostoucí vibrace vinou zhoršujícího se stavu zadních pneumatik. A do cíle zbývalo ještě 15 kol…
Ve 39. kole Vettel předjel pátého Péreze, ale na vedoucího Räikkönena ztrácel už 34,3 vteřiny. Tato pozice byla evidentně maximem, jakého mohl po kolizi v úvodu dosáhnout. Hamilton kroužil s půlsekundovou ztrátou za Räikkönenem, ale bylo znát, že nechce útok uspěchat. Stačilo sledovat stav pneumatik na ferrari. Bottasovi nevyšel atak na Verstappena, v nájezdu do první zatáčky dostal bodyček, musel projet šikanou a ztratil kontakt. Verstappen dostal pětisekundovou penalizaci, což Bottase virtuálně posunulo na stupeň vítězů.
Max Verstappen sice dostal přísnou penalizaci, ale znovu se projevil jako neposlušné dítě
Deset kol do konce. Hamilton už začal naznačovat útoky, aby soupeře znervóznil. Ve 45. kole se v nájezdu do první zatáčky dostal do vedení. Räikkönen se neubránil a okamžitě začal ztrácet. Teď už byl ve středu pozornosti jen souboj o třetí příčku. Bottas ji chtěl vybojovat na trati a znovu útočil. Verstappen se zuby nehty držel na třetí pozici, ale za cenu toho, že se zezadu přibližoval Vettel. Nizozemec neuposlechl výzvu inženýrů, aby se nerval o pozici, ale hlídal si odstup před Vettelem. A přišel zasloužený trest – po přičtení penalizace klesl na páté místo.
Hamilton vybojoval 68. vítězství před tribunami plnými fanoušků Ferrari. Byl to triumf taktiky a chladných nervů. Räikkönen jako zázrakem dovezl auto na zničených pneumatikách alespoň na druhém místě. Třetí skončil Bottas, který odvedl výtečnou týmovou práci. A čtvrtý Vettel vytěžil z minima maximum.
Ve večerních hodinách byl dodatečně diskvalifikován Grosjean. Techničtí komisaři na základě protestu stáje Renault zjistili, že podlaha jeho vozu neodpovídá předpisům. Díky tomu získal Sirotkin svůj první bod ve F1.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16:54,484 | 53 | 25 |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | +8,705 | 53 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +14,066 | 53 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +16,151 | 53 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | TAG Heuer | +18,208 | 53 | 10 |
6. | Esteban Ocon | Racing Point | Mercedes | +57,761 | 53 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +58,678 | 53 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Renault | Renault | +78,140 | 53 | 4 |
9. | Lance Stroll | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 2 |
10. | Sergej Sirotkin | Williams | Mercedes | -1 kolo | 52 | 1 |
11. | Charles Leclerc | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
12. | Stoffel Vandoorne | McLaren | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
13. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 52 | 0 |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 52 | 0 |
15. | Marcus Ericsson | Sauber | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 52 | 0 |
Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | - | 23 | 0 | |
Fernando Alonso | McLaren | Renault | - | 9 | 0 | |
Brendon Hartley | Toro Rosso | Honda | - | 0 | 0 | |
DSQ | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +56,320 | 53 | 0 |