Expert Bridgestone pomáhá Haasu pochopit Pirelli
Jezdci si ho nemohou vynachválit
Tým Haas F1 od svého vzniku neměl ani jednu opravdu slabou sezonu, ačkoli druhou polovinu roku mívá statisticky o něco horší než první. Letos, navzdory excesům v boxech a smolné sérii Romaina Grosjeana, drží výborné páté místo v Poháru konstruktérů a pomýšlí na zdolání továrního Renaultu, hlavně pokud se mu podaří zvrátit rozhodnutí o diskvalifikaci z VC Itálie. Část zásluh za to jistě přísluší letošním výborným motorům Ferrari a část zkušenosti nasbírané všemi zaměstnanci, ale oba jezdci chválí především jednoho nového člověka. Hiroši Tomitsuka byl dlouhá léta pneumatikovým inženýrem Bridgestone a teď je z něj klíčový člen týmu Haas.
"Letos máme nepochybně lepší vůz, s konzistentnější aerodynamikou, ale o největší rozdíl se stará jedna nová posila. Tomi-san náš tým úžasně posílil," chválí japonského experta na pneumatiky Kevin Magnussen.
"Chápání pneumatik a jejich management jsou letos nesrovnatelně lepší, což pomáhá konzistenci více než čisté rychlosti. Pirelli je velmi komplikovaná pneumatika, není snadné pracovat s ní. Nejen z jezdeckého pohledu, ale i při nastavování vozu, kde musíte brát v potaz teplotu ráfků, různé aspekty závodu, strategii, potřebu rychlého zahřátí po výjezdu z boxové uličky…
Je to celá věda a potřebujete někoho se zkušenostmi, aby se pokusil tyto pneumatiky opravdu pochopit, protože je to velmi náročné. S jeho zkušenostmi nasbíranými u jiného výrobce pneumatik je snazší pochopit je, stojí nás to méně času. Každý víkend máte jiný asfalt, jiné teploty, jiné směsi pneumatik, jiné nastavení vozu, takže v pátek vždy začínáte od začátku a chování pneumatik je vždy jiné, proto je skvělé mít na své straně někoho tak zkušeného."
Zatímco Magnussen mluvil více o Tomitsukových zkušenostech, Romain Grosjean žasne nad jeho intuicí, ačkoli jedno asi nemůže být bez druhého.
"Pouze se podívá na pneumatiky a ví, zda jim potřebujeme dát více nebo méně tepla," řekl francouzský jezdec. "Nevěřili byste, jak moc nám to pomáhá. Příliš studené pneumatiky se totiž na trati chovají podobně jako příliš teplé a pak není snadné najít zdroj problému.
Ani on ještě o Pirelli neví všechno. Jsou to pneumatiky velmi odlišné od těch, na kterých pracoval on, ale moc nám pomáhá, když je potřebujeme dostat do správného pracovního okna. A to je naší prioritou během asi tak 80 procent času závodního víkendu. Neustále mluvíme o tom, jak mít pneumatiky v pracovním oknu."
Nakonec se přidal i Gűnther Steiner.
"Podívá se na pneumatiku a prostě ví," tvrdí šéf týmu Haas. "Hned řekne, zda byla příliš horká, nebo příliš studená. Ostatním v týmu to velmi pomáhá."