Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Expert Bridgestone pomáhá Haasu pochopit Pirelli

Expert Bridgestone pomáhá Haasu pochopit Pirelli

Jezdci si ho nemohou vynachválit

Tým Haas F1 od svého vzniku neměl ani jednu opravdu slabou sezonu, ačkoli druhou polovinu roku mívá statisticky o něco horší než první. Letos, navzdory excesům v boxech a smolné sérii Romaina Grosjeana, drží výborné páté místo v Poháru konstruktérů a pomýšlí na zdolání továrního Renaultu, hlavně pokud se mu podaří zvrátit rozhodnutí o diskvalifikaci z VC Itálie. Část zásluh za to jistě přísluší letošním výborným motorům Ferrari a část zkušenosti nasbírané všemi zaměstnanci, ale oba jezdci chválí především jednoho nového člověka. Hiroši Tomitsuka byl dlouhá léta pneumatikovým inženýrem Bridgestone a teď je z něj klíčový člen týmu Haas.

"Letos máme nepochybně lepší vůz, s konzistentnější aerodynamikou, ale o největší rozdíl se stará jedna nová posila. Tomi-san náš tým úžasně posílil," chválí japonského experta na pneumatiky Kevin Magnussen.

"Chápání pneumatik a jejich management jsou letos nesrovnatelně lepší, což pomáhá konzistenci více než čisté rychlosti. Pirelli je velmi komplikovaná pneumatika, není snadné pracovat s ní. Nejen z jezdeckého pohledu, ale i při nastavování vozu, kde musíte brát v potaz teplotu ráfků, různé aspekty závodu, strategii, potřebu rychlého zahřátí po výjezdu z boxové uličky…

Je to celá věda a potřebujete někoho se zkušenostmi, aby se pokusil tyto pneumatiky opravdu pochopit, protože je to velmi náročné. S jeho zkušenostmi nasbíranými u jiného výrobce pneumatik je snazší pochopit je, stojí nás to méně času. Každý víkend máte jiný asfalt, jiné teploty, jiné směsi pneumatik, jiné nastavení vozu, takže v pátek vždy začínáte od začátku a chování pneumatik je vždy jiné, proto je skvělé mít na své straně někoho tak zkušeného."


Zatímco Magnussen mluvil více o Tomitsukových zkušenostech, Romain Grosjean žasne nad jeho intuicí, ačkoli jedno asi nemůže být bez druhého.

"Pouze se podívá na pneumatiky a ví, zda jim potřebujeme dát více nebo méně tepla," řekl francouzský jezdec. "Nevěřili byste, jak moc nám to pomáhá. Příliš studené pneumatiky se totiž na trati chovají podobně jako příliš teplé a pak není snadné najít zdroj problému.

Ani on ještě o Pirelli neví všechno. Jsou to pneumatiky velmi odlišné od těch, na kterých pracoval on, ale moc nám pomáhá, když je potřebujeme dostat do správného pracovního okna. A to je naší prioritou během asi tak 80 procent času závodního víkendu. Neustále mluvíme o tom, jak mít pneumatiky v pracovním oknu."

Nakonec se přidal i Gűnther Steiner.

"Podívá se na pneumatiku a prostě ví," tvrdí šéf týmu Haas. "Hned řekne, zda byla příliš horká, nebo příliš studená. Ostatním v týmu to velmi pomáhá."