Před VC Japonska 2018
Sedmnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
V Suzuce se pojede jubilejní třicátý závod započítávaný do mistrovství světa F1. O titulu sice ještě nerozhodne, ale vzhledem k charakteru okruhu by měl přinést zajímavou bitvu. Tady asi nebude prostor pro taktizování.
Historie okruhu
Suzuka se může pochlubit unikátem, který jinde nenajdete: křížením tratě ve tvaru osmičky. Jezdce prověřuje několika zrádnými zatáčkami a patří k nejtěžším v seriálu. V minulosti se zde často rozhodovalo o titulu. Okruh leží asi 150 kilometrů východně od Osaky.
Suzuka vděčí za svůj vznik automobilce Honda, která ji postavila, podle plánů nizozemského architekta Hugenholtze, v roce 1962 pro testovací účely. Konkurenčnímu Fudži sice musela přenechat primát místa konání první VC Japonska F1, v jejich počtu ho však daleko předčila. Poprvé zde F1 hostovala v roce 1987, od té doby si dala pauzu jen v sezonách 2007 a 2008. Tehdy se F1 vrátila na okruh pod horou Fudži, ale ani návrhy na střídání obou tratí nakonec neuspěly.
Je další z jezdecky oblíbených tratí, na níž je sice obtížnější předjetí, ale svezení poskytuje nebývalý požitek. Tvar číslice 8 je v seriálu unikátní, stejně jako křížení tratě přemostěním. Odborníci se shodují, že je to možná nejnáročnější okruh pro jezdce a inženýry. Dlouhé rychlé zatáčky ničí pneumatiky. Obtížné je hledání kompromisu mezi rychlostí na rovinkách a v zatáčkách. Esíčka jsou testem jezdeckých kvalit a noha na brzdě tam bere čas. Protože v Japonsku občas zaprší, bývá se na co dívat. To by mohlo platit i letos.
Tomáš Enge se v japonské Suzuce rozlooučil s působením ve F1
K nejpamátnějším v historii MS F1 patří Velká cena Japonska 1976, a to nejen proto, že byla první na asijském kontinentu. Původně měla být vyvrcholením souboje o titul mezi Laudou (Ferrari) a Huntem (McLaren), ale vše nakonec vzalo úplně jiný konec. V pátek přišlo varování před přívalovými srážkami a v neděli se předpověď vyplnila. Lilo jako z konve a nebylo jisté, zda se pojede. Nakonec organizátoři jezdce přesvědčili, aby nastoupili. Ve 3. kole zastavil Lauda a opustil kokpit. Úřadující šampion se rozhodl odstoupit, protože míra rizika byla podle něj příliš vysoká!
Pro nás je VC Japonska významná tím, že byla v roce 2001 místem dosud posledního startu českého závodníka ve F1. Tomáš Enge v barvách týmu Prost obsadil 19. místo v kvalifikaci a v závodě odstoupil s poruchou brzd. Během závodu jezdil nejlépe na 14. místě.
V minulosti bývala Suzuka často dějištěm posledního závodu MS, proto se zde mnohdy rozhodovalo o titulu mistra světa. Letos se to stoprocentně nestane, protože do cíle budou zbývat ještě další čtyři velké ceny.
Hra s čísly
Historicky prvním vítězem v Suzuce byl v roce 1987 Rakušan Gerhard Berger. O dva roky později zde Alessandro Nannini vybojoval svůj jediný triumf v F1.
Nejúspěšnější je se šesti vítězstvími Michael Schumacher, čtyřikrát zde vyhrál Sebastian Vettel a třikrát Lewis Hamilton. Z posledních pěti ročníků jen v minulých dvou letech vyhrál jezdec z pole position.
Od počátku éry hybridních pohonných jednotek v roce 2014 vyhrál všechny závody Mercedes. Může vyrovnat sérii triumfů Ferrari v letech 2000 až 2004.
Michael Schumacher je stále nejúspěšnějším jezdcem v historii japonské velké ceny v Suzuce
V dosavadních 29 ročnících vybojovaly po devíti vítězstvích týmy Ferrari a McLaren. Letos se jim mohou v počtu úspěchů vyrovnat Mercedes nebo Red Bull.
Pokud Lewis Hamilton nebo Valtteri Bottas dojedou mezi prvními třemi, bude to už 175. pódium pro týmu Mercedes.
Kdyby Max Verstappen nestál v čele startu a přesto vyhrál, vyrovnal by se čtvrtým triumfem bez zisku pole position Eddiemu Irvineovi a Brucemu McLarenovi.
Vzpomínka na rok 2017
Loni touto dobou přijížděl do země vycházejícího slunce na pozici lídra průběžné klasifikace Hamilton. Na druhého Vettela měl k dobru 34 bodů a na třetího Bottase 59.
Kvalifikace se stala Hamiltonovou kořistí. Bylo to už jeho 71. pole position a navíc vytvořil pozoruhodný rekord. Na všech tratích aktuálního kalendáře totiž alespoň jednou stál v čele startu.
S blížícím se koncem sezony narůstal počet účastníků, kteří se museli vyrovnat s penalizacemi za výměnu komponentů ve svém voze. Tentokrát to postihlo i spolufavority Bottase a Räikkönena (oba shodně o pět míst zpět), a dále Sainze (-20), Alonsa (-35) a Palmera (-20).
Hamilton a Vettel odstartovali stejně dobře a udrželi si své pozice, Verstappen se posunul před týmového kolegu Ricciarda. Brzy už jel druhý, protože Vettel měl evidentně problém s pohonnou jednotkou a spadl až na šesté místo. Räikkönen se po souboji s Hülkenbergem ocitl dokonce až na 14. příčce.
Stupeň vítězů po loňské VC Japonska - zleva Max Verstappen, Lewis Hamilton a Daniel Ricciardo
Se stájí Toro Rosso se loučící Sainz uvízl v kačírku a zapříčinil výjezd safety caru. Po restartu ztratil Vettel další „flek“ ve prospěch Péreze a v pátém kole trápení exmistra světa definitivně skončilo. Jak se později ukázalo, šlo o klíčový moment v jeho duelu s Hamiltonem o mistrovský titul.
Vpřed se prokousával Räikkönen. Jeho úsilí dočasně přerušila další, tentokrát pouze virtuální neutralizace po Ericssonově výpadku. Hned po jejím ukončení se Ricciardo přehnal kolem Ocona, jenž do té doby držel skvělé třetí místo. Záhy ho napodobil Bottas.
Nastala klidnější pasáž, v níž se o vzruch staral pouze Räikkönen. Už pronikl hluboko do první desítky a teď naháněl obě force indie. Ještě před zastávkami v boxech se vypořádal s Pérezem. Přezouvalo se vesměs na měkkou směs. Ze špičky jako první tento krok učinil Verstappen a po něm Hamilton. V čele se na chvíli objevil Ricciardo, ale pak také zamířil pozdravit své mechaniky. Bottas a Räikkönen s tvrdšími pneumatikami hleděli vydržet na dráze co nejdéle. Mladší z finské dvojice ovšem výrazně zvolňoval a pustil před sebe Hamiltona. Obutí měnil ve stejném kole jako Räikkönen a bezpečně se vrátil před ním.
K vítězství směřoval Hamilton, udržující na distanc nezvykle krotkého Verstappena. Následovali Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Ocon, Pérez, Massa, Magnussen a Grosjean. S poškozeným zadním křídlem odstoupil Hülkenberg.
V závěru se bojovalo jen na konci první desítky, kde se Magnussen, Grosjean a Alonso pokoušeli s proměnlivým úspěchem procpat před Massu. Přitom jaksi nepostřehli, že jsou předjížděni o kolo, a zkomplikovali život Hamiltonovi i Verstappenovi.
Hamilton dosáhl svého 61. prvenství ve velké ceně, osmého v tomto roce. Bodovali rovněž Verstappen, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Ocon, Pérez, Magnussen, Grosjean a Massa.
VC Japonska
Okruh: Suzuka Int. Racing Course
Místo: Suzuka
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11976
- POČET KOL53
- DÉLKA OKRUHU5807 m
- DÉLKA ZÁVODU307,471 km
- REKORD OKRUHU1:31,540 (2005)
- DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška54 – 94,4 m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivavysoká
5. - 7. října 2018
- První tréninkPÁ 03:00 – 04:30
- Druhý tréninkPÁ 07:00 – 08:30
- Třetí tréninkSO 05:00 – 06:00
- KvalifikaceSO 08:00 – 09:00
- ZávodNE 07:10 – 09:10
Charakteristika okruhu
Na okruhu Suzuka se VC Japonska jezdí od roku 1987. Trať je unikátní tvarem osmičky s překřížením uprostřed. Suzuka je jednou z nejzajímavějších tratí celého MS. Má úžasné kombinace zatáček, stoupání i klesání. Hned několik míst zde umožňuje předjíždění. Za táhlým obloukem Spoon Curve a přejezdem mostu je jedna z nejtěžších zatáček šampionátu, extrémně rychlá pravá 130R. Pak následuje šikana, kterou proslavila kolize Prosta a Senny.
Vítězové VC Japonska na okruhu Suzuka
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2012 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2011 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Ralf Schumacher | Toyota | Toyota |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Michael Schumacher | Benetton | Ford |
1993 | Ayrton Senna | McLaren | Ford | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Riccardo Patrese | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Gerhard Berger | McLaren | Honda | Gerhard Berger | McLaren | Honda |
1990 | Nélson Piquet sen. | Benetton | Ford | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Alessandro Nannini | Benetton | Ford | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 51 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 50 %
Počet řazení za kolo: 45
Spotřeba paliva: střední
Největší přetížení: 3,9 g v 15. zatáčce
Největší rychlost: 328 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 405 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 329,2 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 17,649 s
Počet zastávek v boxu: 22
Počet předjetí: 9
Počet předjetí s DRS: 8
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %
Pravděpodobnost deště: 24 %
Průměrná teplota vzduchu: 25,3 °C
Průměrná teplota asfaltu: 33,4 °C
Doba věnovaná brzdění : 15 %
Průměrné přetížení: 3,3 g
Náročnost na brzdy: 4