Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC USA 2018

Před VC USA 2018

Osmnáctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

V texaském Austinu se s největší pravděpodobností rozhodne o letošním titulu mistra světa. Snad jedině technická závada nebo havárie může Hamiltona připravit o oslavu. Přesto by závod mohl být velmi zajímavý.

Historie okruhu

V žádné jiné zemi se nejela velká cena F1 na tolika různých okruzích, i když jich Američané pod klasickým názvem VC USA pořádali „jen“ 39. Nejčastěji byla dějištěm trať ve Watkins Glenu (15krát), dále se jezdilo v Indianapolisu (8), Austinu (6), Detroitu (4), Phoenixu (3), Sebringu (1), Riverside (1) a Dallasu (1). Ale k tomu bychom měli připočítat ještě VC USA-východ ve Watkins Glenu (5) a Detroitu (3). A také VC USA-západ v Long Beach (8). Dvakrát se uskutečnila VC Las Vegas na parkovišti hotelu Caesars Palace. A zapomenout nesmíme ani na léta 1950 až 1960, kdy se do šampionátu započítával závod na 500 mil v Indianapolisu.

Formule 1 to v USA nikdy neměla jednoduché. Diváci dávají přednost typickým americkým závodům v čele s NASCAR a IndyCar. Vůči F1 mají celou řadu výhrad. Možná právě proto se uskutečnilo tolik různých pokusů, z nichž žádný se v kalendáři mistrovství světa trvale nezabydlel.

První VC USA se jela v Austinu v roce 2012 

V éře Bernieho Ecclestonea se objevila celá řada teorií, kde by se mohla velká cena pořádat. Třeba v New Jersey s výhledem na mrakodrapy na Manhattanu. Nebo dokonce přímo v srdci New Yorku. Poslední vážná jednání se vedla v Miami, ale ani tam město nemá o pořádání závodu zájem.

Rozhodně bylo jednodušší postavit nový okruh v Texasu, kde jsou zvyklí spíš na rodeo než na automobilové závody. Autorem okruhu je i v tomto případě Herman Tilke. Možná mu došla fantazie, protože některé jeho části nápadně připomínají jiné okruhy. A ani se tím netajil. Proto v Austinu najdeme pasáž Maggots-Becketts-Chapel ze Silverstone, stadion z Hockenheimringu nebo typickou levou zatáčku z Istanbulu. Nejdůležitější zatáčkou je však hned ta první po startu. Každopádně z toho vznikla velmi zajímavá trať.

V Austinu se jelo poprvé v roce 2012 a pohled na listinu dosavadních vítězů je velmi jednotvárný. Pětkrát vyhrál Lewis Hamilton a jednou Sebastian Vettel… Téměř s jistotou se dá předpokládat, že letos padne dosavadní traťový rekord a že bude překonán i dosud nejlepší čas z kvalifikace.

Vzpomínka na rok 2017

Do Austinu přijížděl Hamilton s uklidňujícím náskokem 59 bodů na Vettela a 72 bodů na stájového kolegu Bottase. Nikdo kromě této trojice už neměl ani teoretickou šanci na zisk titulu mistra světa.

Renault poskytl tovární ekipě i svým zákazníkům vylepšenou verzi motoru R.E.17, obsahující již některé komponenty pro sezonu 2018. Měl ji však k dispozici vždy jen jeden jezdec týmu.

Renault se před VC USA rozloučil s Palmerem a na zbytek seriálu si z Toro Rosso vypůjčil Sainze. Toho zase nahradil předtím vyhozený Kvjat. Protože nemohl nastoupit ani druhý kmenový jezdec Gasly, odbyl si premiéru ve F1 Hartley. Jedním ze čtyř delegovaných sportovních komisařů byl rovněž Čech Radovan Novák. 

Brendon Hartley z Toro Rosso na trati VC USA 2017 

Pole position, 72. v kariéře, si vyjel Hamilton. Pro výměnu rozličných součástí pohonné jednotky byli penalizováni posunem na roštu Verstappen, Hülkenberg, Hartley a Vandoorne. Magnussen a Stroll se dočkali trestu za blokování soupeřů v úvodní fázi kvalifikace.

Nejlepší start měl Vettel, který se usadil v čele před duem Mercedesu. Čtvrtý Ricciardo zaútočil na Bottase, ten ale odolal. Verstappen postoupil po úvodním kole již na jedenáctou pozici.

Zatímco Ricciardo nadále zkoumal pevnost Bottasovy obrany, za záda se mu přikradl Räikkönen. Mimo hru v té chvíli již byli Hülkenberg (technické problémy) a Wehrlein (poškození vozu po kolizi).

V šestém kole předjel Hamilton Vettela a postupně se mu vzdaloval. Verstappen už kroužil šestý. Ricciardo si jako první ze špičky zajel pro čerstvé obutí, mnoho si ho ale neužil. V šestnáctém kole ho zradil motor.

Vettel, Bottas a Hamilton přezuli na nejtvrdší dostupnou směs se zjevným záměrem dojet na ní až do cíle. Pořadí se při tom nezměnilo, i když se Vettel dostal k Hamiltonovi hodně blízko. V té chvíli vedl dosud na starých gumách jedoucí Verstappen. Rozparáděnému Hamiltonovi nicméně odolat nemohl a hned poté také zamířil ke svým mechanikům. Další výpadek postihl Alonsa.

Následovala klidnější perioda, kdy si pouze vyjasňovali vzájemné vztahy Massa, Ocon, Pérez a Sainz, zápolící o šesté až deváté místo. O vzruch se postaral až Bottas, úspěšně stíhající Vettela. Současně byl ale nucen kontrolovat blížícího se Räikkönena. Verstappen absolvoval svoji druhou zastávku. 

Lewis Hamilton vyhrál pět z dosavadních šesti velkých cen v Austinu 

Bottasovi v závěru odcházely pneumatiky a raději ustoupil Räikkönenovi. Verstappenovi vzdoroval o poznání důrazněji, jenže mu to nebylo nic platné. Verstappen ve finiši zdolal i Räikkönena, leč poněkud neotesaným způsobem. Po závodě mu proto bylo k času přičteno pět sekund za získání neoprávněné výhody zkrácením tratě. Ze třetího místa tak spadl zpátky na čtvrté.

Hamilton oslavil 62. prvenství ve velké ceně F1. Na dalších bodovaných příčkách se umístili Vettel, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Ocon, Sainz, Pérez, Massa a Kvjat. Mercedes se stal v předstihu držitelem Poháru konstruktérů.

USAVC USA

Okruh: Circuit of the Americas

Místo: Austin

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11959
  • POČET KOL56
  • DÉLKA OKRUHU5513 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,405 km
  • REKORD OKRUHU1:37,766 (2017)
  • DRŽITEL REKORDUSebastian Vettel
 
  • Počet zatáček20
  • Nadmořská výška126,5 – 157,4 m
  • Opotřebení pneumatikvysoké
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivavysoká
 

19. - 21. října 2018

  • První tréninkPÁ   17:00 - 18:30
  • Druhý tréninkPÁ   21:00 - 22:30
  • Třetí tréninkSO   20:00 - 21:00
  • KvalifikaceSO   23:00 - 24:00
  • ZávodNE   20:10 - 22:10
 

Charakteristika okruhu

Circuit of the Americas se nachází v Texasu poblíž města Austin. Tento okruh byl otevřen v roce 2012 a navrhl ho Herman Tilke. Je to první okruh v USA, který byl speciálně postaven pro závody formule 1. Okruh má být směsicí slavných zatáček z okruhů Silverstone (Maggotts, Becketts a Chapel), Hockenheimring (stadion) a tureckého Istanbul Racing Circuit (několikrát lomená zatáčka č. 8). Zajímavá je také první zatáčka tohoto okruhu, která se zvedá na poměrně krátkém úseku o 42 metrů.

 

Vítězové VC USA na okruhu v Austinu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Sebastian Vettel Red Bull Renault
 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 46 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 59 %

Počet řazení za kolo: 66

Spotřeba paliva: střední

Největší přetížení: 3,9 g v 16. zatáčce

Největší rychlost: 333 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 363,5 m

Poloha pole position: vpravo

Délka uličky před boxy: 415 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 18,675 s

Počet zastávek v boxu: 25

Počet předjetí: 23

Počet předjetí s DRS: 21

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 60 %

Pravděpodobnost deště: 28 %

Průměrná teplota vzduchu: 26 °C

Průměrná teplota asfaltu: 34,5 °C

Doba věnovaná brzdění : 20 %

Průměrné přetížení: 3,8 g

Náročnost na brzdy: 6