Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bavorákům vyšla premiéra fantasticky

Bavorákům vyšla premiéra fantasticky

e-prix v Rijádu

Portugalský pilot týmu BMW Andretti Da Costa vyhrál úvodní závod páté sezony formule E. V chaotickém klání vytěžil maximum z penalizací svých největších soupeřů Vergneho a Lotterera.

Problémy v saúdskoarabském Rijádu panovaly už od rána. V metropoli pouštního království se totiž nečekaně spustil prudký liják. Zrušil první trénink, odsunul a omezil druhý a způsobil, že kvalifikace se musela obejít bez svého vyvrcholení, tedy superpole.

Orientální kulisa pro závody s nejmodernější technologií

Nejrychlejší v ní byl Da Costa, zatímco hned pět jezdců se ocitlo na chvostu pole za překročení předepsané spotřeby energie. Nejvíce toho litoval Dillmann, jenž by jinak stál vedle Da Costy. Postižení byli také Di Grassi, Bird, Frijns a Turvey. Rosenqvist a Günther lehce havarovali.

Při startu na již suchém povrchu se Da Costovi podařilo obhájit pole position, ačkoliv jeho postavení na roštu lze sotva označit za předpisové. Za něj se zařadil Buemi, následován Lópezem a Vergnem. Vpřed se tlačili Lotterer a Massa, zatímco Mortara nedobrzdil a při nárazu do bariéry přišel o přední křídlo. Po opravě pokračoval s kolem ztráty. 

Po startu si Da Costa (vlevo) udržel vedoucí pozici 

Oba piloti Techeetahu se záhy vypořádali s Lópezem a obhájce titulu stíhal Buemiho. Lotterer mu kryl záda před Lópezem a zrychlujícím D´Ambrosiem. Poprvé v historii formule E přišel ke slovu tzv. Attack Modus. Zpočátku ho spíše využívali borci z druhého sledu, primát připadl Turveymu. Aktivační zóna byla umístěna na výjezdu ze 17. zatáčky a po ostré kritice závodníků v pátek narychlo posunuta o asi dvacet metrů vpřed. 

Boj o střed pole v podání pilotů Jaguaru, Nissanu, Audi, Virginu, Mahindry a Dragonu 

Prvním odpadlíkem se stal smolař Rosenqvist, jehož mahindra se zastavila na nejdelší rovince. Švéd takto neslavně zakončil svůj zřejmě nadlouho poslední závod ve formuli E. Brzy po něm odstoupil také Paffett.

V čele se mezitím Vergne s Lottererem bez problémů dostali přes Buemiho a bleskově likvidovali Da Costův náskok. Ve 26. minutě v 18. zatáčce už Vergne lídra předjížděl a brzy ho s využitím Attack Modu napodobil Lotterer. Zdálo se být rozhodnuto. Pozornost se soustředila na tahanici o čtvrtou příčku, v níž se angažovali Buemi, López a D´Ambrosio.

K všeobecnému úžasu však byli oba jezdci Techeetahu za blíže nespecifikovaný technický prohřešek potrestáni průjezdem boxovou uličkou! Da Costa se tak vrátil do vedení před D´Ambrosiem a Buemim. Do toho přišlo masivní využívání attack modů (každý účastník byl povinen ho použít dvakrát) a López navíc po ráně do zdi způsobil nasazení safety caru.

Ouvertura nového týmu HWA Racelab se příliš nepovedla

Teprve posledních pět minut se zase závodilo. Vergne se s pomocí bonusové energie probil před D´Ambrosia, na Da Costu, jenž si chytře do finiše ponechal Fan Boost (získal ho spolu s Vandoornem, Massou, Di Grassim a Abtem), mu ale na cílové čáře chyběla necelá půlsekunda.

S napětím očekávané hvězdy se příliš neprosadily. Massa se blýskl několika pěknými předjetími, na body ovšem stejně jako Vandoorne nedosáhl. Paffett nedojel. Příliš se nevedlo vozům Audi a zklamal také Bird.

Naopak Da Costa oslavil svůj premiérový triumf ve formuli E a potvrdil vysoké ambice tovární ekipy BMW.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Antonio Felix da Costa BMWi Andretti Motorsport   46:29,377 33 28
2. Jean-Éric Vergne DS Techeetah Formula E Team   46:29,839 33 18
3. Jérôme d´Ambrosio Mahindra Racing   46:33,410 33 15
4. Mitch Evans Panasonic Jaguar Racing   46:34,760 33 12
5. Andre Lotterer DS Techeetah Formula E Team   46:34,956 33 11
6. Sébastien Buemi Nissan e.dams   46:36,002 33 8
7. Oliver Rowland Nissan e.dams   46:38,482 33 6
8. Daniel Abt Audi Sport Abt Schaeffler   46:39,196 33 4
9. Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler   46:40,313 33 2
10. Nélson Piquet jr. Panasonic Jaguar Racing   46:40,941 33 1
11. Sam Bird Envision Virgin Racing   46:41,124 33 0
12. Robin Frijns Envision Virgin Racing   46:41,566 33 0
13. Oliver Turvey NIO Formula E Team   46:42,481 33 0
14. Felipe Massa Venturi Formula E Team   46:42,987 33 0
15. Tom Dillmann NIO Formula E Team   46:43,650 33 0
16. Maximilian Günther Geox Dragon   46:45,538 33 0
17. Stoffel Vandoorne HWA Racelab   46:49,390 33 0
18. Alexander Sims BMWi Andretti Motorsport   47:17,089 33 0
19. Edoardo Mortara Venturi Formula E Team   47:03,922 32 0
  José María López Geox Dragon   32:19,405 25 0
  Gary Paffett HWA Racelab   12:19,479 9 0
  Felix Rosenqvist Mahindra Racing   11:01,072 8 0