… a tak se rozpadlo partnerství Red Bull - Renault
Pár statistik a připomenutí ne tak dávné historie
Už to nepotrvá moc dlouho a internetem se začnou šířit nahrávky prvního nastartování nových motorů. Honda bude poprvé startovat s Red Bullem a Red Bull bude po 12 letech bez Renaultu.
Tento tým má zatím na kontě pouze jednu sezonu s Cosworthem (pozůstatek po týmu Jaguar) a jednu s Ferrari. Hned potom si Adrian Newey od majitele týmu vyžádal motor Renault, údajně kvůli menším nárokům na chlazení. Smlouva na motory Ferrari byla přenechána nově vzniklému Toro Rosso. Celý zbytek historie tohoto týmu je provázaný s Renaultem.
Během tohoto období vozy Red Bull s motory Renault vyhrály 57 velkých cen. To je více než McLaren a Ferrari od vzniku týmu Red Bull Racing v roce 2005. Pódiových umístění bylo dohromady 113. Lví podíl na výborných statistikách samozřejmě mají čtyři mistrovské sezony v řadě. V letech 2010 až 2013 patřil Red Bullu Pohár konstruktérů a Sebastian Vettel v jeho barvách získal čtyři mistrovské tituly.
Red Bull a Renault mají na kontě více společných vítězství než McLaren-Honda a Lotus-Ford a téměř stejně jako Williams-Renault. Přesto dnes o spojení Red Bull - Renault nepřemýšlíme jako o megaúspěšném partnerství, ale jako o nešťastném manželství z rozumu. Přišly hádky a téměř i rozchod, ale Red Bull nemohl najít jiného dodavatele a Renault neměl jiný tým, který by s jeho motory dokázal vyhrát alespoň nějaký ten závod.
Do roku 2013 se občas vyskytly neshody, Red Bull hlavně kritizoval poruchovost motorů v době vrcholících bitev o tituly. Na druhé straně společně vyvinuly špičkový "foukaný difuzor" a vše usnadňovalo zmrazení vývoje motorů V8, byť mnoha způsoby obcházené. V roce 2014 ale přišla katastrofa. Red Bull vyhrál pouze tři závody a o všechna prvenství se zasloužil Daniel Ricciardo. Vettel ještě jako úřadující šampion, ale bez jediného vítězství v aktuální sezoně, podepsal přestup do Ferrari a Newey oznámil stažení do pozadí.
Renault se pod tlakem mediální palby pokusil o rychlou nápravu během jediné zimy, jenže v roce 2015 Red Bull nedokázal vyhrát ani jeden závod a vztahy se dostaly na bod mrazu. Po skončení evropské části sezony Red Bull a Toro Rosso oznámily ukončení kontraktu s Renaultem. Jenže motory Mercedesu ani Ferrari (a v konečném důsledku ani nekonkurenceschopné Hondy) nebyly k mání. Red Bull se musel se sklopenýma ušima vrátit, ale nebylo to zadarmo.
U Renaultu pochopili, že toto partnerství marketingově a ekonomicky nefunguje. Když se daří, tak světla reflektorů míří na Red Bull a když se nedaří, tak je Red Bull nasměruje na Renault. A možná ještě více, než si Renault skutečně zaslouží. Renault tedy obnovil tovární tým, který zrušil po prvním titulu Sebastiana Vettela. Red Bullu se motory dodávaly nadále, prý i kvůli nátlaku vedení F1, ale musel se vzdát titulárního sponzora Infiniti. Také olejář Total převlékl kabát, ačkoli u Renaultu dlouho nepobyl. Renault už ani neměl zájem umístit svá loga na vozy Red Bullu a motory byly ve startovních listinách přejmenovány podle sponzora TAG Heuer. Toro Rosso muselo rok používat staré motory Ferrari, než si na něj Renault opět našel kapacity.
V roce 2016 ledy trošku povolily, Renaultu se povedlo dodat více koňských sil. Red Bull opět příležitostně vyhrával jako jediný tým mimo Mercedesu a v konečném součtu bodů překonal Scuderii Ferrari. Jenže v roce 2017 se pokrok opět zastavil a McLaren se překvapivě rozloučil s Hondou. Když bylo oznámeno nové, značně disproporční partnerství Toro Rosso - Honda, bylo hned jasné, kam to směřuje. Rozpad svazku Red Bull - Renault byl otázkou času. Renaultu se ještě v létě 2018 podařil nečekaný kousek, z rozpadlého vztahu mu zůstal Daniel Ricciardo.