Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaren může odejít z F1

McLaren může odejít z F1

Nechce, ale nebude pouze do počtu

McLaren by mohl do dvou let opustit F1. Důvodem odchodu by samozřejmě byla nespokojenost s finančními pravidly nastavenými od roku 2021. Špičky F1, šéfové týmů, majitelé šampionátu a zástupci FIA se tento týden sejdou, aby konečně pokročili v klíčových otázkách budoucnosti F1. Na hrozby odchodem jsme si již zvykli u Ferrari, Red Bullu a příležitostně i Mercedesu, zatímco odchody a návraty Renaultu a Hondy jsou již realitou. McLaren jako tradiční tým F1 ale tuto kartu obyčejně nehraje.

Není překvapením, že tlačí hlavně na rozpočtový strop a spravedlivější rozdělování příjmů, neboť jeho současný příspěvek od Liberty Media je pouze zlomkem z toho, co dostávají Ferrari, Red Bull a Mercedes. Pokud by Zak Brown neviděl šanci, že se McLaren vrátí na špičku F1, vezme ho jinam. Připomeňme, že letos vůz McLarenu uvidíme v závodě Indy 500 a Brown je příznivcem vytrvalostních závodů sportovních vozů.

"Z pohledu McLarenu je nutné dosáhnout dvou věcí. Musí mu to fungovat finančně a musí být schopen férově bojovat vůči konkurentům," cituje ředitele McLarenu Guardian. "Pokud by tomu bylo jinak, museli bychom seriózně zvážit naši situaci. Nechceme, aby se to stalo. Lidé si mohou říci, že je to naše vyjednávací taktika, ale my prostě musíme být funkční jako soukromá společnost a konkurenceschopní jako tým. A pokud dojdeme k závěru, že to s novými pravidly nebude možné, budeme muset zvážit naši účast ve F1."

Šéf McLarenu dále mluví o tom, že uznává pozici Ferrari jako nejznámějšího týmu ve F1 a že si za to zaslouží "peníze bokem", ale ne tak moc. A neměly by to být peníze, které Ferrari obratem investuje zpátky do týmu, aby mezi sebou a ostatními vytvořilo nepropustnou bariéru.

"Příjmy by se měly dělit více rovnoměrně a více podle umístění, méně podle historického přínosu. Nikdo nepopírá, že Ferrari má z nás všech největší jméno a mělo by za to být odměněno, ale ne na úrovni, kterou jiný tým nedokáže a ani by neměl dorovnat. Jakmile dostaneme všechny na jednu úroveň, uvidíme mnohem zajímavější závodění. Dominantní období jsou pro F1 normální, ale převaha by měla znamenat dva tituly v řadě, ne pět nebo šest," je přesvědčen Brown.


Že se náklady týmů dostaly do nesnesitelných výšin, potvrzuje fakt, že dostatečný rozpočet nemá ani tovární tým Renaultu.

"Plně podporujeme zavedení rozpočtového stropu. Bude to perfektní řešení? Asi ne. Je to nejlepší řešení? Pravděpodobně ano," nechal se před setkáním slyšet Cyril Abiteboul, ředitel týmu Renault. "Tři věci nemůžeme odkládat (déle než do začátku léta), a to jsou dělba příjmů, řízení F1 a rozpočtový strop. Jsou to věci týkající se byznysu, udržitelného obchodního modelu, protože to určí, zda F1 po roce 2020 bude nebo nebude atraktivní platformou."