Tisící závod oslavil poklidným sólem Mercedes
Velká cena Číny – závod
Jubilejní tisící velkou cenu MS F1 vyhrál Hamilton a dosáhl svého 75. triumfu. Rozhodl o tom hned v první zatáčce, před níž se dostal před kolegu Bottase. Vedoucí pozici si potom bez problémů udržoval po celý závod.
Prvních pět řad na startu bylo jednobarevných: první Mercedes, druhá Ferrari, třetí Red Bull, čtvrtá Renault a pátá Haas. A to se stalo teprve podruhé v historii po VC Singapuru 2011. Tehdy ovšem vládl Red Bull před McLarenem, Ferrari, Mercedesem a Force Indií. Oba jezdci, kteří nedosáhli žádného kvalifikačního času – Giovinazzi i Albon – dostali povolení ke startu. Albon však musel vyrazit z boxové uličky.
Teplota před závodem nebyla tak vysoká, jak se očekávalo: vzduch 19 °C, asfalt 29 °C. Především asfalt měl být podle předpokladů Pirelli mnohem teplejší.
Prvních pět jezdců se kvalifikovalo na střední směsi pneumatik, a to jim umožňovalo zůstat na trati o něco déle než soupeři. Rozdíly v časech mezi střední a měkkou směsí však nebyly nijak výrazné. Už v zaváděcím kole dostali smyk Verstappen a Kubica, což svědčilo o tom, že první kola budou velmi zajímavá.
Po startu se Hamilton protáhl před Bottase a Leclerc před Vettela. Ke konci prvního kola vinou pozdě brzdícího Kvjata došlo ke kolizi obou mclarenů. Oba musely k mechanikům a ztratily hodně cenného času. Norris měl navíc natolik poškozenou podlahu, že nemohl pokračovat v plném tempu. Kvjat byl potrestán penalizací – povinným průjezdem uličkou před boxy.
Paradoxní bylo, že ve druhém kole zajel nejrychlejší kolo závodu Albon, který do té doby upoutal jen hrozivou havárií ve třetím tréninku. Räikkönen předjel Magnussena a z poslední řady se probíjel kupředu Giovinazzi. Už v 8. kole si však dojel pro novou sadu středních pneumatik.
Po 10 kolech jezdci kroužili v pořadí Hamilton, Bottas +3,1, Leclerc +6,5, Vettel +7,7, Verstappen +9,9, Gasly +17,3, Ricciardo +23,6, Pérez +25,5, Räikkönen +28,6, Hülkenberg +29,7… Ale zakrátko bylo všechno jinak. Leclerc dostal pokyn, aby pustil před sebe kolegu Vettela, ač se zdálo, že je přinejmenším stejně rychlý.
Mercedes ujížděl a Ferrari se snažilo nějak reagovat. Vettelova ztráta na Bottase byla v té chvíli přes tři vteřiny. A ani on ji nedokázal stahovat. Spíš naopak. Hülkenberg se rozhodl už ve 12. kole zastavit a vyměnit pneumatiky za nejtvrdší směs, aby dojel až do cíle.
Hülkenbergův renault byl právě odtlačen do garáže - pro německého závodníka VC Číny skončila předčasně
Ve 14. kole Vettel ve 14. zatáčce lehce chyboval a ztráta narostla přes sedm vteřin. Nervózní Leclerc několikrát diskutoval s týmem, aby upozornil, že taktickou variantou nic nezískali. Připadal si rychlejší. A zezadu se nebezpečně přibližoval Verstappen. Ztráta šestého Gaslyho už byla propastná, naopak za ním jeli s mírnými rozestupy Ricciardo, Pérez a Räikkönen.
Ferrari se snažilo oba jezdce vyhecovat ke zvýšení tempa, ale jejich monoposty evidentně na mercedesy nestačily. V 17. kole znovu odstoupil s technickou poruchou Hülkenberg. Norris měl problémy s předním křídlem škrtajícím o asfalt.
V 17. kole měnil kola Verstappen, v tom dalším na to reagoval Vettel. Po návratu se sice před Nizozemcem udržel, ale potom došlo k velmi ostrému souboji, při němž Vettel vyvezl Verstappena až na trávu. Ti dva si skutečně nedarují ani centimetr. Leclerc dál zůstával na trati na starých gumách a Ferrari rozdělilo strategii obou jezdců, aby se vyvarovalo jejich přímé konfrontace.
Ve 22. kole přezouval i Bottas a stejně jako Verstappen a Vettel nasadil tvrdou směs. O kolo později udělal totéž i Hamilton. Až po něm navštívil mechaniky také Leclerc. Předem bylo jednoduché spočítat, že je ze hry. Na Verstappena ztrácel přes deset vteřin…
Všichni měli za sebou zastávky a jezdecké pole mělo po 25 kolech podobu Hamilton, Bottas +1,5, Vettel +8,7, Verstappen +12,3, Leclerc +22,4, Gasly +31,0, Ricciardo +51,5, Pérez +54,1, Grosjean +57,0, Räikkönen, Kvjat, Magnussen, Giovinazzi, Albon, Stroll, Sainz, Kubica, Russell a Norris s kolem ztráty.
Mercedesy si vpředu udržovaly dostatečný odstup nejen od soupeřů, ale i mezi sebou. Třetí Vettel ujížděl Verstappenovi, kterého naopak výrazně stahoval Leclerc o více než vteřinu za kolo. Diskuse s týmem naznačovala, že možná zvolí dvě zastávky.
Charlese Leclerka tým obětoval v zájmu zkušenějšího Vettela
Räikkönen předjel Magnussena, pak svedl pěkný souboj s Grosjeanem o deváté místo. Po výměně pneumatik jel znovu skvěle. Výtečně si vedl také Albon, který se blížil první desítce. Těžká nehoda v tréninku s ním evidentně neotřásla. Jeho kolega Kvjat se znovu výrazně zdržel, tentokrát výměnou poškozeného předního křídla.
Ve 35. kole podruhé zastavil Verstappen. Obul střední směs, aby odrazil rychlého Leclerka. Ferrari okamžitě reagovalo a přezulo Vettela. Předpovědi Pirelli se hroutily. Všichni se rozhodli pro dvě zastávky. Mercedes dokonce povolal oba jezdce ve stejném kole! Mechanici zvládli obsloužit dva monoposty během několika vteřin zcela bez problémů. Průběh závodu donutil přední týmy ke změně strategie.
Jediný Leclerc se dál trápil na tvrdé směsi, byl ze špičky nejpomalejší a ač jezdil třetí, evidentně neměl šanci na lepší než páté místo. Ferrari ho obětovalo na oltář čtyřnásobného mistra světa. Ve 42. kole Vettel předjel Leclerka a ten pouhých 13 kol před cílem odbočil do boxů. Nové gumy dostal ve chvíli, kdy mu už nebyly nic platné… Na trať se vrátil téměř 15 vteřin za Verstappenem. Nejzajímavější souboj se odehrával o sedmé místo mezi trojicí Ricciardo, Pérez a Räikkönen. Kroužila za sebou v těsných rozestupech, ale na skutečné útoky nedošlo. Žádný z jezdců totiž nemohl využít DRS.
Pierre Gasly využil příznivé situace a sáhl po bodu za nejrychlejší kolo
Závěr závodu byl bohužel až příliš klidný. Oživení nastalo až v posledních třech kolech v souboji o poslední bod. Albon se na unavených pneumatikách zuby nehty bránil útokům Grosjeana. Nakonec se mu to podařilo. Do boxů ještě zajel Gasly, nasadil měkké pneumatiky ve snaze získat bod navíc za nejrychlejší kolo v závodě. Bylo by smutné, kdyby to nedokázal.
Vítěze tisícího závodu odmávl čtyřnásobný šampion Alain Prost.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32:06,350 | 56 | 25 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:32:12,902 | 56 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:32:20,094 | 56 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:32:33,977 | 56 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:32:37,626 | 56 | 10 |
6. | Pierre Gasly | Red Bull | Honda | 1:33:35,657 | 56 | 9 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:32:19,395 | 55 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:32:21,383 | 55 | 4 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:32:28,064 | 55 | 2 |
10. | Alexander Albon | Toro Rosso | Honda | 1:32:40,655 | 55 | 1 |
11. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:32:41,675 | 55 | 0 |
12. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:32:48,295 | 55 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32:49,175 | 55 | 0 |
14. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:32:59,099 | 55 | 0 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:33:02,130 | 55 | 0 |
16. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:32:30,855 | 54 | 0 |
17. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | 1:32:46,919 | 54 | 0 |
18. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:25:50,930 | 50 | 0 |
Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | 1:10:23,275 | 41 | 0 | |
Nico Hülkenberg | Renault | Renault | 27:49,932 | 16 | 0 |